2022 Mercedes EQS vs Porsche Taycan

De Mercedes EQS is een van de nieuwste en meest besproken EV’s op de markt op dit moment, terwijl de Porsche Taycan de industriestandaard is als het gaat om luxe EV sedans. Ja, de Tesla Model S is misschien sneller en populairder, maar de Taycan is en was altijd al de te kloppen auto.

De Mercedes EQS is een full-size luxe EV sedan en is waarschijnlijk de meest luxueuze en meest pluche iteratie van een elektrische auto tot nu toe. De EQS is ook een Mercedes tech-huis en de meest geavanceerde auto die Mercedes ooit heeft gebouwd, vooral dankzij het indrukwekkende Hyperscreen MB UX infotainmentsysteem.

De Porsche Taycan daarentegen is lang niet zo luxueus of comfortabel, maar hij ziet er wel beter uit en hij gaat ook beter. De middenklasser Taycan 4S is veel boeiender dan de EQS, laat staan de Taycan Turbo S, die qua rijplezier ver boven de EQS uitsteekt.

Al bij al moet je voor de Mercedes EQS opteren als je uiterste comfort en luxe wil en je je niet druk maakt over 0-60mph tijden en hoe snel je door een bocht kan gaan. Beide EV’s behoren tot de absolute top van de huidige EV-markt, en ze zijn allebei even indrukwekkend, maar om heel verschillende redenen.

2022 Mercedes EQS – De meest luxueuze EV op de planeet

De 2022 Mercedes EQS is een vierdeurs luxe elektrische sedan die hoopt de luxestandaard te zetten voor de elektrische automarkt, op dezelfde manier waarop de S-Klasse de luxe benchmark is van de ICE-wereld. Hoewel de EQS niet kan wedijveren met de S-Klasse op het vlak van comfort en ruimte, voelt de EQS wel specialer aan, vooral achter het stuur.

De EQS wordt aangeboden met twee motorconfiguraties, de “instapper” EQS 450 en de topversie van de EQS 580. De EQS 450 begint bij $102.310, terwijl de EQS 580 begint bij $119.000. De 450 biedt 329 pk, terwijl de 580 516 pk biedt. De 450 is berekend op ongeveer 350 mijl, maar de 450 kon zelfs meer dan 422 mijl afleggen op een enkele lading.

  Maakt Mercedes elektrische auto's?

De 580 zou maximaal zo’n 320 mijl moeten kunnen afleggen en beide auto’s kunnen in iets meer dan 40 minuten volledig worden opgeladen met een snelle gelijkstroomlader. De EQS is onmiskenbaar een luxe auto en het is duidelijk dat Mercedes de EQS niet als een sportwagen heeft gepositioneerd.

De EQS is toonaangevend op het vlak van technologie en interieurdesign, geen enkele andere EV komt ook maar in de buurt. De EQS wordt ook geleverd met functies zoals luchtzuiveringssystemen, vierwielsturing, sfeerverlichting en geavanceerde adaptieve cruise control met semi-autonome functionaliteit.

2022 Porsche Taycan – De meest dynamische elektrische sedan ter wereld

De Porsche Taycan is er in twee carrosserievormen en een paar verschillende vermogensconfiguraties. De reeks begint met het basismodel van de Taycan van $82.700, met een actieradius van 270 mijl en 400 pk. De volgende in de rij is de $ 103.800 Taycan 4S met een actieradius van 247 mijl en 522 pk.

De 150.900 dollar kostende Taycan Turbo biedt 670 pk en een geschatte actieradius van ongeveer 250 mijl, terwijl de Taycan Turbo S, die de hoogste actieradius heeft, 185.000 dollar kost en wordt geleverd met 750 pk en een geschatte actieradius van ongeveer 200 mijl op een enkele lading. Al deze modellen zijn ook verkrijgbaar in de Cross Turismo carrosserie, die ongeveer 2.000 dollar meer kost dan de sedan.

Zodra je de Taycan ziet, weet je dat het een echte sportwagen is, ook al weegt hij zo’n 5.000 kilo. Porsche heeft ervoor gezorgd dat de Taycan rijdt zoals een echte Porsche hoort te rijden en de meeste mensen vinden hem dynamischer dan de Panamera.

  Welke Mercedes heeft de meeste beenruimte?

De Taycan is van binnen niet zo flitsend als de EQS, maar dat betekent niet dat de Taycan niet ook ongelooflijk luxueus is, het is gewoon het feit dat de EQS op een heel ander niveau zit. De Taycan is ook lang niet zo rijk uitgerust als de EQS, maar hij heeft wel alles wat je van een hypermoderne luxeauto mag verwachten.

Conclusie – Neem de EQS als je luxe wil, neem de Taycan als je sportief wil rijden

Beide EV’s zijn even indrukwekkend en zijn momenteel de twee meest opwindende EV’s naar mijn mening. De EQS is zonder twijfel de meest luxueuze EV op de planeet, en als je luxe belangrijker vindt dan sportiviteit, is de EQS de voor de hand liggende keuze.

Als u waarde hecht aan actieradius, dan is de EQS 450 de juiste keuze, omdat deze van alle modellen die in dit artikel worden genoemd, de grootste actieradius biedt. De 450 is eigenlijk de beste keuze van de hele EQS-reeks, omdat u dat extra prijsverschil van 20.000 dollar kunt gebruiken om de 450 naar behoren uit te rusten.

Aan de andere kant, als u waarde hecht aan een sportieve rit, is de Taycan de juiste keuze, omdat het zonder twijfel de meest atletische en best sturende elektrische sedan op de markt is en de beste keuze van de reeks is de Taycan 4S, omdat die perfect de balans tussen vermogen en actieradius vindt.

FAQ Sectie

Zal de Mercedes Benz EQS AMG sneller zijn dan de Taycan?

Mercedes heeft onlangs de EQS 53 AMG onthuld, het meest dynamische en snelste EQS-model dat u kunt kopen. De EQS AMG biedt 650 pk waarmee de EQS in het beste geval in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.

  Maakt Mercedes een hybride sedan?

Dat is inderdaad snel, maar een 750pk sterke Porsche Taycan Turbo S doet het in minder dan 2,5 seconden.

Is de Mercedes EQS beter dan een Tesla Model S?

De Tesla Model S is sneller, goedkoper, populairder en makkelijker te gebruiken dankzij het Tesla Supercharger netwerk. De Model S is echter niet beter dan de EQS omdat de EQS als geheel een betere en meer verfijnde ervaring biedt.

Tesla’s zijn gewoon niet goed genoeg gebouwd om te kunnen concurreren met de EQS. Dat wil niet zeggen dat Tesla slechte auto’s maakt, integendeel, ze maken geweldige auto’s, maar Mercedes doet het gewoon beter.

Is de Mercedes EQS beter dan de Audi e-Tron GT?

De Audi e-Tron GT biedt een ongelooflijk vergelijkbare ervaring als de Taycan. Dat komt omdat ze allebei gebouwd zijn op een gedeeld VAG-platform en ze veel componenten met elkaar delen. De e-Tron is min of meer een ingetogen versie van de Taycan en dat betekent dat hij een stuk sportiever is dan de EQS.

De e-Tron GT is een van de best uitziende EV’s op de markt, terwijl de EQS een van de vreemdst uitziende EV’s op de markt is. Al met al is de EQS inderdaad indrukwekkender als totaalpakket, terwijl de e-Tron een leukere auto is om mee te rijden, te bezitten en naar te kijken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts