4MATIC vs 4MATIC Plus – verschil, voordelen en nadelen

Mercedes 4MATIC is een AWD-systeem van het merk Mercedes dat in een paar verschillende varianten bestaat, afhankelijk van het type auto en het gebruiksscenario. Elke Mercedes auto is een beetje anders, wat betekent dat het systeem een paar verschillende vormen kan aannemen, afhankelijk van de auto in kwestie.

De grootste verschillen zijn er echter tussen de AMG-modellen, de SUV’s en de gewone Mercedes-auto’s. AMG-modellen bieden een overwegend naar achteren gericht 4MATIC-systeem om de auto wendbaarder, responsiever en opwindender te maken om mee te rijden. Dit geldt ook voor het 4MATIC+ systeem dat in de topmodellen van AMG zoals de AMG GT 4-deurs of de E63 S AMG te vinden is.

Mercedes SUV’s bieden een evenwichtiger AWD-systeem dat is afgestemd op tractie op alle vier de wielen zonder de nadruk te leggen op een specifieke rijstijl. Meer reguliere Mercedes-modellen bieden 4MATIC-systemen die zijn afgestemd op comfort en samenhang, wat betekent dat u een slip niet zou moeten voelen, zelfs als die optreedt.

Het 4MATIC+ systeem is een stuk geavanceerder en is momenteel het meest geavanceerde en baanbrekende AMG-afgestemde 4MATIC systeem omdat het in enkele milliseconden kan reageren op tractieverschillen, maar het kost wel meer om te repareren.

Mercedes 4MATIC-systeem in een gewone alledaagse Mercedes-auto – Voor- en nadelen

Het meest basale en uitgebalanceerde 4MATIC systeem wordt aangeboden in auto’s zoals de Mercedes C300. Dit systeem is een basissysteem met het laagste integratieniveau omdat het niet wordt geleverd met 600pk+ motoren en niet bedoeld is voor off-road gebruik.

Dit systeem biedt een constante 50/50-verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras, wat betekent dat dit systeem voortdurend werkt in een 50:50-verdeling van het koppel. Telkens wanneer het systeem een verlies aan tractie op de voor- of achterwielen waarneemt, wordt het koppel op passende wijze gesplitst om tractie te leveren.

  Zal Mercedes nog een Gullwing maken?

De meeste Mercedes-modellen maken gebruik van dit systeem, wat betekent dat de onderdelen voor dit systeem het meest toegankelijk en het goedkoopst moeten zijn. Dit systeem is afgestemd op comfort en gebruiksgemak, wat betekent dat het van alle 4MATIC-systemen het meest voorspelbaar en het minst storend zou moeten zijn.

Nadelen van deze systemen zijn min of meer dezelfde als bij alle andere AWD systemen en dat zijn hogere kosten, meer gewicht, en verminderde brandstof efficiëntie.

Mercedes 4MATIC systeem in de Mercedes GLE en GLS SUV’s – Voor- en nadelen

SUV’s zijn in de eerste plaats ontworpen om utilitair te zijn, wat betekent dat ze in staat moeten zijn om allerlei soorten terrein te doorkruisen zonder verlies van tractie te ervaren. Dit betekent dat deze systemen moeten meer responsief en in staat zijn om al het vermogen te sturen naar ofwel de voorste of de achterste as.

Deze systemen worden Mercedes 4MATIC volledig variabele systemen genoemd, die zijn ontworpen om te reageren op een volledig gebrek aan tractie in bepaalde off-road situaties. SUV’s zoals de GLS zijn voorzien van specifieke GLS-functies zoals de “Bounce”-functie die is ontworpen om u te bevrijden als u vast komt te zitten in sneeuw of modder.

Deze systemen hebben de neiging om zwaardere auto’s te dragen, wat betekent dat ze dagelijks meer stress moeten doorstaan. Als het systeem een constante slip detecteert, kan het 100% van het koppel naar de as/wiel sturen met de meeste grip.

  Welke Mercedes SUV is een 7-zitter?

De nadelen van dit 4MATIC systeem zijn dezelfde als bij alle andere systemen, wat betekent dat het veel kost om aan te schaffen en te repareren, uw toch al slechte SUV zuinigheid vermindert, en de auto nog zwaarder maakt.

Mercedes 4MATIC+ systeem in de topmodellen van Mercedes AMG – Voor- en nadelen

Het Mercedes 4MATIC+ systeem is alleen voorbehouden aan de krachtigste en heftigste AMG-modellen zoals de Mercedes E 63 S AMG en de Mercedes GT63 S AMG vierdeurs. Beide modellen zijn goed voor meer dan 600 pk, waardoor ze extreem snel en capabel zijn.

Met zoveel vermogen op de kraan, Mercedes besloten om deze auto’s AWD maken. Een paar jaar geleden boden zowel BMW als Mercedes hun topprestatiesedans aan als RWD, maar met meer dan 600 pk werd dat een beetje gevaarlijk, zeker als je bedenkt dat deze auto’s evenveel wegen als een hotel van gemiddelde grootte.

Daarom kwam Mercedes met 4MATIC+, een systeem waarmee je de vooras volledig kunt ontkoppelen en de auto 100% RWD kunt maken wanneer je de grenzen van de auto en jezelf wilt verkennen. De rest van de tijd staat het systeem echter in de sport AWD-modus, die zorgt voor optimale tractie en ongelooflijk snelle reactietijden.

Dit systeem is het duurste van allemaal en is ook het zeldzaamste. Het beïnvloedt de brandstofefficiëntie, maar deze AMG-modellen zijn niet ontworpen om efficiënt of goedkoop te zijn.

  Wat is een Mercedes Tirefit-kit?

FAQ Sectie

Is het Mercedes 4MATIC-systeem noodzakelijk?

Als het Mercedes-model waarin u geïnteresseerd bent, af fabriek met het 4MATIC-systeem geleverd wordt, is deze vraag min of meer irrelevant omdat u die auto niet zonder kunt krijgen. Echter, voor de modellen die niet worden geleverd met 4MATIC uit de fabriek, is het veilig om te zeggen dat het niet nodig is om te kiezen voor het in 99% van de situaties.

De meeste mensen denken dat een AWD-systeem het belangrijkste stukje technologie is voor veilig rijden in de winter, maar in werkelijkheid is een set goed winterrubber nog veel belangrijker.

Maakt het 4MATIC-systeem een Mercedes veiliger?

Het 4MATIC-systeem van Mercedes maakt de auto inderdaad veiliger, omdat de auto zich aan een tractieverlies kan aanpassen en zo snel weer tractie krijgt. Veel mensen denken echter dat als je in een auto met vierwielaandrijving de tractie volledig verliest, je die bijna nooit meer terugkrijgt.

Dat is waar voor oudere systemen met vierwielaandrijving, maar nieuwere AWD-systemen hebben geen last van die problemen. Auto’s met AWD zijn veiliger, dat is een feit.

Zijn AWD’s betere auto’s?

Dat hangt af van wat u het meest waardeert aan een auto. Als u wilt dat de auto zo snel mogelijk is met de beste acceleratietijden, is een AWD systeem noodzakelijk. Wil je echter dat de auto lichter en wendbaarder is met meer feedback, dan is een RWD systeem de betere optie.

Hoe dan ook, AWD-systemen worden tegenwoordig steeds geavanceerder om ze in elke situatie beter te maken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts