Aiways is een nieuwkomer in de Chinese markt voor elektrische auto’s die momenteel twee elektrische auto’s aanbiedt: de Aiways U5 en de Aiways U6. Beide zijn gebaseerd op hetzelfde platform en het enige grote verschil tussen deze twee is de styling van het exterieur, omdat de U6 gebruik maakt van een coupé-achtig SUV-ontwerp.
VW daarentegen is een van de grootste autobedrijven ter wereld die al bijna 100 jaar auto’s maakt. VW biedt momenteel een aantal elektrische modellen aan zoals de VW ID .3, VW ID.4, Golf e, en de aankomende VW ID .6.
De verschillen tussen VW en Aiways zijn enorm omdat bijna iedereen bekend is met de VW badge terwijl bijna niemand weet dat Aiways zelfs maar bestaat. Bovendien maakt VW ook ICE-auto’s en plug-in hybride auto’s voor bijna elk segment, wat betekent dat VW momenteel tientallen auto’s aanbiedt.
Aiways kan nog lang niet concurreren met VW als merk, maar de Aiways U5 kan zeker wedijveren met de VW ID .4, vooral als je bedenkt dat de U5 een stuk minder geld kost. Hoe dan ook, als Aiways competitief geprijsde en fatsoenlijk gemaakte auto’s blijft aanbieden, zouden ze uiteindelijk VW op grotere schaal kunnen bedreigen.
Aiways – Merkenoverzicht
Na iets meer dan drie jaar in ontwikkeling te zijn geweest, heeft Aiways de U5 uitgebracht, een SUV/Crossover die zich richt op instapklanten van elektrische auto’s met een relatief betaalbare instapprijs. Aiways hoopt de komende jaren de Westerse markten te overspoelen met hun elektrische auto’s, net zoals alle andere Chinese startup elektrische automerken dat doen.
Het is nog onduidelijk hoe dit zich zal ontvouwen, maar we kunnen gerust zeggen dat ze voorlopig goed bezig zijn. Er zijn echter wel wat problemen, vooral op het gebied van veiligheid, want de U5 heeft slechts een magere 3-sterren veiligheidsscore gekregen van Europa’s meest prominente crash test organisatie de Euro NCAP.
De U5 slaagde er niet in om fatsoenlijke resultaten neer te zetten in de crashtest bij een aanrijding van opzij, terwijl de actieve softwarematige veiligheidsvoorzieningen ook minder dan perfect waren. Hoe dan ook, dit lijkt het grootste probleem te zijn met de U5 en Aiways was snel om te antwoorden dat ze al werken aan het oplossen van het probleem.
De U5 is beschikbaar met een 63 kWh batterij die van 20% tot 80% kan worden opgeladen met een snelle DC lader in ongeveer 30 minuten. Als u de U5 via een traag stopcontact thuis oplaadt, zou u in ongeveer 8-10 uur 80% van de lading moeten bereiken. Alle U5-modellen worden geleverd met een enkele elektromotor die een vermogen van 150 kW (201 pk) levert.
VW – Overzicht van het merk
Tenzij je de laatste decennia onder een steen hebt geleefd, is de kans groot dat je VW als merk kent. De modellen van VW omvatten bijna elk denkbaar segment, wat betekent dat u in staat moet zijn om een VW-model te vinden dat perfect aan uw behoeften voldoet.
Volkswagen Auto Group is er dan ook in geslaagd om een van de meest succesvolle autobedrijven te worden, vooral omdat ze deels eigenaar zijn van Audi, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley, en Bugatti.
De VW ID .4 is de naaste concurrent van de U5 omdat hij bijna identieke vermogens levert en een vergelijkbare actieradius heeft. De ID .4 heeft echter een grotere 82 kWh batterij. Het duurt ongeveer 40 minuten om de ID .4 tot 80% op te laden via een snelle DC lader, wat betekent dat de oplaadtijden ook bijna identiek zijn.
De ID .4 voelt zowel van buiten als van binnen iets chiquer aan, maar de verschillen zijn niet groot genoeg om de prijsstijging te rechtvaardigen die nodig is om de ID .4 te kopen in plaats van de Aiways U5.
Zal Aiways ooit even succesvol worden als VW?
Het is moeilijk te zeggen of Aiways ooit in staat zal zijn om VW te evenaren, zowel vanuit verkoopsperspectief als wat betreft de aantrekkingskracht van de badge, maar vooralsnog is de kans dat dit gebeurt vrij klein. Aiways is een nieuw merk dat waarschijnlijk tientallen jaren van succesvol bedrijfsmanagement nodig heeft om een vergelijkbare status te bereiken.
VW is een enorm bedrijf met een waarde van meer dan 500 miljard dollar, terwijl Aiways momenteel ongeveer 5,7 miljard dollar waard is. Dit stelt VW in staat om markten te bestrijken die ver buiten het bereik liggen van kleine Chinese startups voor elektrische auto’s en de moeilijkheden om daar te komen zijn aanzienlijk.
Al met al kunnen we gerust stellen dat Aiways in een snel tempo interesse aan het verzamelen is, maar die interesse zal nauwelijks dezelfde hoogten bereiken als VW. Alleen de tijd zal leren hoe dit zich zal ontwikkelen, maar op dit moment is VW op een ander niveau.
FAQ Sectie
Waarom kopen mensen de Aiways U5?
Aiways U5 biedt veel waar voor zijn geld. Geen enkele elektrische auto in Europa kan momenteel evenaren wat de U5 biedt voor een vergelijkbaar bedrag. Het is ook een vrij geavanceerde auto die wordt geleverd met alle 21e-eeuwse geavanceerde rijhulpsystemen, terwijl hij ook superieur ruim is.
Een van de grootste punten van kritiek op de U5, afgezien van de veiligheid, is het matte ontwerp van het exterieur dat de meningen lijkt te verdelen. Daarom bracht Aiways de U6 uit, die er wat luxueuzer uitziet en toch een vergelijkbare prijs heeft.
Waarom kopen mensen de VW ID .4?
Zoals eerder gezegd, VW is een van de grootste spelers in de automobielsector, wat betekent dat VW geniet van een vrij continue klantenbestand dat de neiging heeft om hun oudere VW-modellen te upgraden elke keer als er een nieuwere uit komt.
De ID .4 is misschien niet de beste prijs-kwaliteitverhouding van alle elektrische auto’s die momenteel te koop zijn, maar iedereen weet waar ze hem kunnen onderhouden en wat ze van een VW mogen verwachten. Dit is iets waar Aiways tekortschiet in vergelijking met VW omdat het zo’n nieuw merk is.
Worden elektrische auto’s in de toekomst beter?
Elektrische auto’s zullen in de toekomst vrijwel zeker beter worden, omdat de hele auto-industrie bestaat uit concurrerende bedrijven die de neiging hebben om met elk nieuw model grenzen te verleggen. Het is nog onduidelijk hoe geavanceerd elektrische auto’s in de komende jaren zullen worden, maar ze zullen beter worden.
We mogen verwachten dat de prijzen van elektrische auto’s zullen beginnen te dalen naarmate er meer en meer potentiële klanten voor elektrische auto’s op de markt komen. Nieuwere elektrische auto’s zouden in de toekomst ook een grotere actieradius moeten bieden en de oplaadmogelijkheden zouden ook drastisch moeten verbeteren.