Alles over 2023 Peugeot e-208

2023 Peugeot e-208

De Peugeot 208 is de kleinste hatchback die Peugeot maakt en tegelijkertijd de meest betaalbare. Peugeot kwam echter onlangs naar buiten en zei dat al hun nieuwe auto’s vanaf 2023 een vorm van elektrische energie zullen gebruiken. Dit betekent dat alle modellen ofwel gehybridiseerd of gehybridiseerd en geëlektrificeerd zullen zijn.

In het geval van de Peugeot e-208 is het beide, en in dit artikel vertellen we je alles over de 2023 Peugeot e-208. Het 2023-model krijgt technologie en vele andere goodies van de grotere Peugeot 308, waaronder krachtigere motoren, een iets grotere batterij en meer dan genoeg bereik voor een subcompacte stadshatchback.

Qua design zal de e-208 niet al te veel verschillen van het gewone verbrandingsmodel, maar wie het weet zal de verschillen opmerken, zoals een uitgebluste grille, anders uitziende wielen en geen uitlaatpijpen aan de achterkant. Het interieur van de 208 ziet er al geweldig uit, maar ook de e-208 krijgt nog een aantal bijzondere accenten.

De betrouwbaarheid zal zeker beter zijn dan die van de auto met verbrandingsmotor, omdat EV’s over het algemeen betrouwbaarder zijn. De prijs gaat iets omhoog, terwijl de praktische bruikbaarheid niet al te veel zal verschillen van het huidige model.

2023 Peugeot e-208 – De aandrijflijn

Wat de aandrijflijn betreft, gebruikt de 2023 e-208 dezelfde motoren als die in de grotere e-308 EV hatchback. Dit betekent dat het 2023-model ongeveer 15% meer vermogen krijgt dan het vorige model, wat zeker een welkome aanvulling is. Zo zal de nieuwe e-208 156 pk en een snelheid van 0-100 km/u bieden van minder dan 8 seconden.

  Alles over 2023 Peugeot 2008

Met tot 250 mijl tussen twee oplaadbeurten is de nieuwe e-208 zeker indrukwekkend, allemaal dankzij een grotere 51kWh batterij. Wat opladen betreft, de nieuwe e-208 wordt opgeladen met de standaard 11kW lader, maar u kunt ook gebruik maken van 100kW DC snelladers die de batterij in slechts 25 minuten van 20% tot 80% kunnen opladen.

Al met al zijn deze cijfers tegenwoordig niet zo bijzonder in de wereld van EV’s, maar niemand kan ontkennen dat dit meer dan genoeg is voor een kleine stadsauto.

2023 Peugeot e-208 – Ontwerp en rijden

De huidige e-208 is pas in 2019 onthuld, wat nog niet zo lang geleden is. Dat betekent dat de nieuwe e-208 gewoon het exterieurdesign gaat opfrissen met een paar nieuwigheden. De grille in carrosseriekleur en het blauwe “e”-logo op de c-stijl zijn er om aan te geven dat dit een elektrische versie van de Peugeot 208 is.

De laadpoort zit verborgen aan de linkerkant waar normaal gesproken de benzinedop van een gewone Peugeot 208 zit. Aan de achterzijde is nog een blauw logo te zien dat aangeeft dat dit een elektrische auto is. Ook vind je nergens een uitlaatopening.

Het interieur is hetzelfde als dat van de gewone 208 en dat is geen slechte zaak, want de nieuwe 208 ziet er van binnen heel goed uit. Met een klein stuurwiel en echt goed uitziende breedbeeldschermen voelt de e-208 fris, sportief en ook redelijk stijlvol aan.

  Peugeot start niet - oorzaken en hoe te verhelpen

De rijervaring is vergelijkbaar met die van de gewone 208, maar het extra gewicht is voelbaar. Het goede is dat het meeste gewicht laag zit, zodat de auto niet te veel de bocht in rolt.

2023 Peugeot e-208 – Betrouwbaarheid en algemene problemen

De vorige generatie van de e-208 had problemen met de accu die zelfs tot een terugroepactie leidden. Behalve dat en een paar verwaarloosbare softwarefouten is de e-208 over het algemeen een vrij betrouwbare auto. Dat is logisch, want EV’s hebben minder bewegende onderdelen, waardoor ze langer meegaan en minder vaak stuk gaan.

2023 Peugeot e-208 – Waarde en gebruiksgemak

De 2022 e-308 kost ongeveer 30.195 pond, maar het 2023-model zal waarschijnlijk iets duurder zijn vanwege de grotere accu en alle andere goodies van de e-308. Omdat ze vrij nieuw zijn en er relatief veel vraag naar is, verliezen ze niet zo snel aan waarde, wat betekent dat het waardebehoud de eerste jaren goed zou moeten zijn.

De praktische bruikbaarheid is niet iets om over op te scheppen, want dit is tenslotte een subcompacte hatchback. Twee grote volwassenen zullen er comfortabel in passen, terwijl vier volwassenen een beetje lastig zullen zijn.

FAQ

Moet ik de 2023 Peugeot e-208 kopen?

Als u geïnteresseerd bent in elektrische auto’s en iets klein, wendbaar en goed uitgerust wilt, is de Peugeot e-208 eigenlijk een heel goede keuze. Hoewel dit segment een beetje vol begint te raken, zal de nieuwe e-208 de auto zijn met de grootste batterij in dit segment, wat veel kopers zou moeten aantrekken.

  Alles over 2023 Peugeot 3008

De e-208 is misschien niet de sportiefste of de krachtigste in zijn klasse, maar hij biedt wel een van de mooiste interieurs, de eerder genoemde grootste batterij en een zeer opvallend exterieurdesign.

Welke auto’s concurreren met de Peugeot e-208?

De e-208 concurreert met de VW ID.3, de populairste auto in dit segment en meestal ook de meest begeerde. Het goede aan de ID.3 is dat hij ook een 77 kWh batterij heeft die zowel meer vermogen als een grotere actieradius biedt dan die in de e-208.

Toegegeven, de e-208 is een kleinere auto met een lagere vanafprijs, wat betekent dat niet al te veel mensen deze auto’s met elkaar vergelijken, maar met de komende prijsstijgingen voor de nieuwe e-208 zou dit een optie kunnen zijn. Andere auto’s uit dit segment zijn de Opel e-Corsa, de MG MG4, de Mini Electric en de Fiat 500e.

Komt de Peugeot 208 in 2023 als diesel beschikbaar?

Nee, de Peugeot 208 van 2023 stapt volledig af van dieselmotoren en kiest voor elektrificatie en hybridisatie, die op alle Peugeot-modellen zal worden toegepast. Hoewel de 208 met dieselmotor tien jaar geleden veel populairder was, zijn de huidige benzinemotoren populairder en verfijnder.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts