Alles over 2023 Peugeot e-308

2023 Peugeot e-308

De Peugeot 308 is een van, zo niet de meest succesvolle hatchback die Peugeot ooit heeft aangeboden en daarom willen ze hem graag behouden in de wereld van elektrische auto’s en hybrides. Daarom leidt de Peugeot e-308 de weg in het nieuwe tijdperk van Peugeot dat vanaf 2023 volledig elektrisch of hybride moet worden.

Dus, als je alles wilt weten over de 2023 Peugeot e-308, wat je kunt verwachten en of je er een moet krijgen, lees dan zeker dit artikel. Om te beginnen hoopt de 2023 Peugeot e-308 nog steeds klanten te lokken met een scherpe prijs, een goed uiterlijk, een echt goed interieur en genoeg ruimte voor een gezin van behoorlijke omvang.

Het ontwerp van de e-308 verschilt niet veel van de gewone 308, maar een aantal accenten onderscheiden hem van zijn niet-elektrische tegenhangers. Zo is de grille nu volledig gesloten en zijn er speciale blauwe badges rondom de auto die hopen aan te geven dat de e-308 wat specialer is.

De betrouwbaarheid zal waarschijnlijk veel beter zijn dan bij de gewone 308, omdat elektrische auto’s inherent betrouwbaarder zijn. De praktische bruikbaarheid zal min of meer hetzelfde zijn, wat betekent dat er in de e-308 genoeg ruimte is voor een gezin, terwijl de prijs omhoog gaat ten opzichte van de normale 308.

2023 Peugeot e-308 – De aandrijflijn

Wat de aandrijflijn betreft, wordt de e-308 geleverd met een enkele elektromotor bovenop de voorwielen, die 154 pk en 192 lb-ft aan koppel levert. Dit is voldoende om de e-308 in ongeveer 9 seconden van 0-100 km/u te laten rijden, wat een indrukwekkend getal is voor een kleine instap Peugeot hatchback. Dit wordt mogelijk gemaakt door een 51 kWh batterij die een actieradius tot 240 mijl kan bieden.

  Alles over 2023 Peugeot e-2008

Uit praktijktests is echter gebleken dat de e-308 waarschijnlijk goed is voor zo’n 190 mijl en dat is niet zo bijzonder of beter dan de meeste auto’s. De reden waarom de e-308 niet beter is, is dat hij niet vanaf het begin is ontworpen als elektrische auto.

Je kunt de e-308 met een 100kW snellader in ongeveer 25 minuten opladen van 20% tot 80% en dat is inderdaad snel genoeg. Al met al is de actieradius niet bijzonder, maar voldoende voor een dagelijkse bestuurder. Als u de e-308 ’s nachts oplaadt, zou u voor de meeste situaties goed genoeg moeten zijn, behalve voor sommige langeafstandsritten waarbij u vaak moet stoppen om bij te tanken.

2023 Peugeot e-308 – Ontwerp en rijden

Qua design ziet de nieuwe e-308 er scherp, modern en onderscheidend uit, wat het geval is met vrijwel alle nieuwere Peugeot-modellen. De e-308 verschilt wel van de gewone 308 door enkele speciale designaccenten, zoals andere wielen, zwarte details, een blinde grille, het ontbreken van uitlaatpijpen en een paar brutale “e”-badges rondom de auto.

Het interieur van de nieuwe 308 is echt mooi, zozeer zelfs dat het gemakkelijk zou kunnen doorgaan voor iets als een Audi A3, aangezien deze twee een nogal vergelijkbare interieurfilosofie delen. De rijervaring is min of meer hetzelfde als in de gewone 308, maar in de bochten voel je het extra gewicht. Hoe dan ook, de meeste mensen zullen met de e-308 toch geen pittige ritten maken.

  Alles over 2023 Peugeot e-208

2023 Peugeot e-308 – Betrouwbaarheid en algemene problemen

De e-308 is nog niet uit, wat betekent dat we op dit moment nog niets kunnen zeggen over zijn betrouwbaarheid, maar we kunnen wel zeggen dat hij betrouwbaarder zou moeten zijn dan de gewone 308, omdat EV’s inherent betrouwbaarder zijn dan ICE-auto’s. Ze hebben minder bewegende delen, wat betekent dat ze minder bewegende delen hebben. Ze hebben minder bewegende delen, wat betekent dat er niet veel dingen mis kunnen gaan met de e-308.

2023 Peugeot e-308 – Waarde en gebruiksgemak

De e-308 zou rond de 37.000 pond moeten kosten, inclusief alle incentives die in de vraagprijs zitten. Het SW estate model zou een mille meer moeten kosten en zou vrijwel identiek moeten zijn aan de normale e-308, behalve dat het meer ruimte biedt op de achterbank en in de kofferbak.

Dit brengt ons bij de praktische bruikbaarheid, waar de e-308 veel beter is dan de kleinere e-208, maar niet in de buurt kan komen van de Peugeot 508 sedan. Dit betekent dat een kleiner gezin meer dan genoeg ruimte heeft in de e-308, terwijl vier volwassenen op langere ritten zouden kunnen worstelen om ruimte.

FAQ

Moet ik de 2023 Peugeot e-308 kopen?

Als u een gezinshatchback wilt kopen die zowel CO2-vrij als betaalbaar is, dan is de e-308 eigenlijk een heel goede keuze. De e-308 lijkt een veel betere aankoop dan de e-208, die gewoon veel te klein is voor wie veel tijd in zijn auto doorbrengt.

  Alles over 2023 Peugeot 2008

Het bereik zou inderdaad wat beter kunnen, maar Peugeot denkt dat de meeste mensen die de e-208 kopen hem ’s nachts zullen opladen, wat logisch is. Maar niet iedereen kan zijn auto ’s nachts opladen omdat de meeste mensen nog steeds op straat parkeren.

Welke auto’s concurreren met de Peugeot e-308?

De Peugeot e-308 concurreert met de VW ID.3, die tussen de e-208 en de e-308 in zit, en met de Cupra Born. De ID.3 biedt de grootste accu met het grootste bereik, maar de Peugeot e-308 ziet er zowel van binnen als van buiten cooler uit. De VW ID.3 is ook qua interieur niet vergelijkbaar met de e-308.

Dit kan voor velen als een verrassing komen, maar VW heeft sommige van zijn auto’s wat betreft kwaliteit en bouwmaterialen zo ver afgezwakt dat ze geen brug meer lijken tussen het topsegment en het middensegment.

Kan ik de Peugeot e-308 kopen?

Hoewel de Peugeot e-308 officieel in september 2022 wordt uitgebracht, kunt u er pas in 2023 een kopen. In Q1 en Q2 van 2023 zullen er veel van op de weg komen. U kunt er nu een voorbestellen via een van uw Peugeot-dealers om er zo vroeg mogelijk een te bemachtigen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts