Citroën is een vooraanstaande Franse economische autofabrikant die bekend staat om zijn eigenzinnige, stadsgerichte, futuristische auto’s die zoveel mogelijk klanten tevreden moeten stellen. De laatste tijd heeft Citroën de moeite genomen om een heleboel geld te investeren in het elektrificeren van hun auto’s, wat betekent dat Citroën nu een vrij aanzienlijk EV-gamma heeft en we gaan je alles vertellen over de nieuwe elektrische Citroëns.
Om de lijst te beginnen, gaan we het hebben over de nieuwste en misschien wel vreemdste Citroën van allemaal, de nieuwe Citroën AMI, een 100% elektrische micro stadsauto, ontworpen om goedkoop te zijn en perfect voor drukke stadscentra. Als u iets meer volwassen wilt, is de nieuwe elektrische Citroën e-C4 waarschijnlijk de beste moderne Citroën EV.
Als u op zoek bent naar een 100% elektrische MPV die perfect geschikt is voor gezinsgebruik, dan is de nieuwe e-Berlingo de voor de hand liggende keuze, omdat hij de beste combinatie van veiligheid, efficiëntie en waarde biedt in deze prijsklasse. Tot slot moeten we het ook hebben over de grotere Citroën e-Spacetourer, die bedoeld is voor wie maar liefst 9 zitplaatsen nodig heeft in één pakket.
Het lijkt erop dat Citroën de komende jaren ook met meer EV’s gaat komen, een van de interessantere is ongetwijfeld de concept Citroën OLI. Citroën zou de komende maanden ook met de C3 electric en de C4 X EV moeten komen.
Citroën AMI
De Citroën AMI wordt aangedreven door een kleine batterij van 5,5 kWh, gekoppeld aan een elektromotor van maar liefst 8 pk en een permanent FWD-systeem. Dit is voldoende voor de AMI om een topsnelheid van 28/45 km/u te halen, wat nogal verbazingwekkend is. 0-60mph is alleen mogelijk als je de kleine Citroën AMI van een klif gooit. Hoe dan ook, het is een leuke stadsauto die bijna niets kost en voldoende is voor stadsgebruik.
Citroën e-C4
De Citroën e-C4 is een stuk serieuzer dan de AMI, wat betekent dat hij wordt geleverd met een 136pk sterke 50kWh batterij die nu standaard is in veel elektrische Citroën-modellen. Dit is genoeg om de e-C4 een actieradius van maximaal 218 mijl te geven, terwijl het opladen van 20% tot 80% met een snelle DC-lader van 100kW ongeveer 23 minuten duurt.
De e-C4 krijgt een permanent FWD-systeem en een automaat met één versnelling en achteruitversnelling. Naast de aandrijflijn is de 3-C4 min of meer hetzelfde als de gewone C4, wat betekent dat hij comfortabel, ruim en veilig is. Zeker, de e-C4 weegt iets meer en biedt een iets kleinere kofferruimte, maar verder zijn alle C4-modellen hetzelfde.
Citroën e-Berlingo
Als u een groot gezin heeft en u wilt dat het zo veilig en comfortabel mogelijk is in een elektrische auto van Citroën, dan zou u de Citroën e-Berlingo moeten overwegen. De e-Berlingo is er in twee varianten, een personenwagen die plaats biedt aan zeven personen of een bestelwagen met een kofferruimte van meer dan 116 kubieke meter.
Beide versies worden aangedreven door de bekende 50 kWh batterij die ook in de e-C4 zit, maar de e-Berlingo kan tot 174 mijl rijden en biedt 136 pk. Dat komt omdat de e-Berlingo zwaarder en minder aerodynamisch is dan de e-C4 en dus niet de actieradius van de e-C4 kan evenaren. Hoe dan ook, de e-Berlingo is een zeer competitieve elektrische bestelwagen/MPV, die de meeste auto’s in zijn segment weet te verslaan.
Citroën e-Spacetourer
De grootste 12-persoons Citroën EV is de Citroën e-Spacetourer, die ook wordt geleverd met Citroëns 50kWh batterij en 136pk. In het beste geval kan de e-Spacetourer tot 167 mijl afleggen, terwijl de meeste mensen ongeveer 136 mijl uit een volledig opgeladen e-Spacetourer zullen halen, vooral als je vaak 12 mensen tegelijk vervoert.
Behalve de aandrijflijn is de e-Spacetourer grotendeels hetzelfde als de gewone Spacetourer. We moeten er ook aan toevoegen dat je de e-Spacetourer nu in zijn grootste “XL”-vorm kunt kopen, die min of meer dezelfde actieradius weet te bieden als de gewone e-Spacetourer.
FAQ
Wanneer komt de Citroën e-C3 uit?
De Citroën e-C3 is al aan het publiek getoond, maar het productiedebuut zal waarschijnlijk in het eerste of tweede kwartaal van 2023 plaatsvinden, sommigen voorspellen eind april of begin maart. Het lijkt erop dat de e-C3 ook de 50kWh batterij met 136pk gaat krijgen. Volgens sommige bronnen zal de e-C3 ongeveer 220 mijl kunnen afleggen op een volle lading.
We zullen moeten afwachten of Citroën het gamma van de e-C3 gaat uitbreiden met zowel kleinere als grotere batterijpakketten om te kunnen concurreren met de meeste elektrische rivalen van Peugeot en Renault.
Wanneer komt de Citroën OLI uit?
De gloednieuwe Citroën OLI werd pas enkele dagen geleden aan het publiek voorgesteld, maar hij zal niet snel in productie gaan. De Citroën OLI is voorlopig een concept car, en het doel van zijn bestaan is om te laten zien wat een grootschalige, utilitaire en vrij betaalbare Citroën CUV kan bieden.
De OLI ziet eruit als een compacte crossover en krijgt ook een 50kWh batterij die genoeg zou moeten zijn voor een actieradius van 250 mijl, want de OLI weegt slechts ongeveer 2200 pond, wat echt lichtgewicht is voor een elektrische auto. Hoe dan ook, de OLI is voorlopig slechts een conceptwagen, wat betekent dat we hem voorlopig nog niet op straat zullen zien, als het al ooit gebeurt.
Wanneer komt de Citroën e-C4 X uit?
De Citroën e-C4 X gaat eind 2022, begin 2023 in productie en krijgt dus ook de 50kWh batterij die we van alle eerder genoemde Citroën EV’s kennen. Dit betekent 136 pk en in het beste geval ongeveer 210 mijl bereik dankzij de aerodynamica en de algehele efficiëntie.
De e-C4 X verschilt van de gewone C4 omdat hij iets groter, ruimer en nuttiger is, en er aantoonbaar beter uitziet. De e-C4 X krijgt te zijner tijd waarschijnlijk ook gezelschap van de e-C5 X, want de C5 X is het nieuwe vlaggenschip van Citroën.