Alles over de volledig elektrische Volkswagen ID Xtreme off-road

Volkswagen ID Xtreme off-road

Voor liefhebbers zijn auto’s veel meer dan alleen machines die van punt A naar punt B rijden en de Volkswagen ID. Xtreme is daar het perfecte voorbeeld van. Dit concept is zojuist onthuld en het laat zien hoe modulair en capabel het huidige VW MEB-platform is. VW presenteerde de ID. Xtreme om te zien hoe het publiek erop zou reageren, zodat ze er misschien zelfs een serieproductieauto van kunnen maken.

Dit is niet de eerste keer dat VW besluit een auto te maken om te laten zien wat ze kunnen. De VW ID. R raceauto werd een paar jaar geleden getoond en is nog steeds de krachtigste en meest capabele VW ooit. De VW ID. Xtreme is gebaseerd op de ID. 4 GTX familie auto, maar hij heeft meer vermogen en bepaalde speciale accenten om hem off-road geschikt te maken.

Dit betekent dat de VW ID. Xtreme in feite een VW ID. 4 GTX is en daarom een serieproductieauto zou kunnen worden als er genoeg belangstelling is. De ID. Xtreme wordt geleverd met een grotere bodemvrijheid, versterkte banden, versterkte ophanging met bredere wielkasten, een koeienvanger, een sterkere onderkant en een enorme LED-lichtbalk op het dak.

Al met al is de VW ID. Xtreme een echt coole off-road creatie en hopelijk zullen we hem in de een of andere vorm kunnen zien rijden. Zelfs als dat er nooit van komt, zal VW zeker profiteren van alle lessen die uit het VW ID. Xtreme project in andere minder extreme auto’s.

VW ID. Xtreme – De aandrijflijn

De Volkswagen ID. Xtreme krijgt een 82kWh accu gekoppeld aan twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Het totale vermogen van de VW ID. Xtreme is 382pk, wat maar liefst 82pk meer is dan de standaard ID. 4 GTX. Daarmee wordt de VW ID. Xtreme de krachtigste auto uit de ID. serie, behalve de eerder genoemde ID. R raceauto.

  Is de Volkswagen Polo een goede auto?

Het vermogen wordt naar alle vier de wielen gestuurd en de ID. Xtreme ondersteunt ook maximaal 175kW DC snelladen waardoor de ID. Xtreme kan opladen van 20% tot 80% in slechts 30 minuten. Als je hem aansluit op een normaal stopcontact thuis, kun je hem in ongeveer 8-9 uur opladen.

VW heeft geen informatie vrijgegeven over de maximale actieradius van de VW ID. Xtreme, maar gezien het toegenomen vermogen zou de Xtreme iets minder ver moeten gaan dan de 245 mijl die de standaard ID. 4 GTX.

VW ID. Xtreme – Ontwerp en rijden

De meest opvallende veranderingen tussen de gewone ID.4 GTX en de ID. Xtreme is het ontwerp, want de ID. De Xtreme maakt gebruik van speciale 3D-geprinte onderdelen die de wielkasten verbreden en de houding van de auto een stuk serieuzer maken. Een bull bar op de voorbumper vertelt je meteen dat dit een terreinwagen is, laat staan de nieuwe over de hele breedte op het dak gemonteerde LED-balk.

De ID. Xtreme is ook gespoten in een speciale semi-digitale camokleur die de auto nog doelgerichter maakt. Dankzij een paar utility wielen, een versterkte ophanging en onderkant en een compleet andere voorbumper ziet de ID. Xtreme eruit als een totaal ander beest in vergelijking met de gewone ID. 4 GTX.

  Veel voorkomende problemen met de Volkswagen Golf

VW ID. Xtreme – Betrouwbaarheid en algemene problemen

De VW ID. Xtreme is geen serieproductie auto, wat betekent dat we niet echt kunnen praten over betrouwbaarheid. Maar omdat deze auto gebaseerd is op de ID.4, kunnen we zeggen dat hij de tand des tijds zou moeten kunnen doorstaan, maar met bepaalde problemen die het bespreken waard zijn.

Om te beginnen heeft de hele ID. familie last van remproblemen, vooral de ID. 4. Elektrische problemen zijn ook vrij gebruikelijk in het hele gamma, evenals problemen met de veiligheidsgordels en soms zelfs met de koplampen. Aangezien de ID. Xtreme de meeste van deze onderdelen deelt met de gewone ID.4, kunnen we verwachten dat dit een probleem kan zijn.

VW ID. Xtreme – Waarde en bruikbaarheid

De VW ID. Xtreme is geen auto die je kunt kopen, omdat hij op dit moment nog niet eens legaal is. Het is slechts een concept auto gemaakt om te laten zien wat VW kan doen als ze een serieuze off-roader zouden maken. Het is niet 100% duidelijk of VW dit doet om misschien genoeg belangstelling voor de ID. Xtreme zodat ze hem ooit nog kunnen verkopen.

Praktisch gezien is de ID. 4 en dat betekent veel zitruimte voor en achter en veel ruimte in de laadruimte van de auto.

FAQ Sectie

Kan ik de Volkswagen ID. Xtreme kopen?

Nee, dat kan niet. Zoals eerder vermeld is de VW ID. Xtreme slechts een concept auto en zal hij niet snel te koop zijn. Het is waarschijnlijk slechts een proefbank voor toekomstige VW projecten en een middel om te laten zien wat VW kan doen in het steeds populairder wordende off-road segment.

  Veel voorkomende problemen met Volkswagen ID.4

Dat wil niet zeggen dat de ID. Xtreme uiteindelijk niet te koop zal zijn, omdat voldoende belangstelling van kopers VW zou kunnen motiveren om van de VW ID. Xtreme een auto te maken die iedereen kan kopen.

Is de Volkswagen ID. Xtreme beter dan de ID. 4 GTX?

De ID. Xtreme met de ID. GTX is als appels met peren vergelijken. Deze twee zijn inderdaad gebaseerd op hetzelfde chassis, maar de ID. Xtreme is ontworpen voor avontuur, terreinrijden en plezier, terwijl de gewone ID. GTX een auto voor de weg is.

Als zodanig is de ID. GTX veel beter als het gaat om actieradius, comfort en veiligheid, terwijl de ID. Xtreme beter is op het gebied van terreinrijden, nut en bruikbaarheid.

Waarom maken autofabrikanten conceptcars?

Op het eerste gezicht lijkt het misschien vreemd dat zoveel autoconstructeurs conceptwagens maken die nooit het daglicht zullen zien en dus alleen maar kosten voor het bedrijfsbudget zijn. Deze auto’s worden echter in het leven geroepen om de populariteit van het merk te vergroten, bestaande auto’s beter in de markt te zetten, nieuwe technologieën te introduceren en mogelijk zelfs in de toekomst te koop te zijn.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts