Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Zowel Porsche als Audi maken deel uit van Volkswagen Auto Group (VAG), en VAG gebruikt de MLB/MLB EVO chassis platforms voor zowel Audi als Porsche, en ook enkele andere VAG merken.

Dit betekent dat het chassis dat voor beide modellen wordt gebruikt, vrij gelijkaardig is, zodat deze auto’s niet zo verschillend zijn als ze misschien lijken. Porsche heeft echter een andere aanpak bij het bouwen van sportievere SUV’s, terwijl Audi zich vooral richt op comfort.

Zowel de Audi Q5 als de Porsche Cayenne bieden verbazingwekkende technologie en luxe functies, dus welke u ook kiest, u zult niet teleurgesteld zijn. Als we echter een winnaar moesten aanwijzen, zou dat waarschijnlijk de Cayenne zijn.

De Porsche Cayenne is een beetje groter, een stuk sportiever, ruimer, en de bouwkwaliteit is ook iets beter dan die van de Q5. Dit wordt echter weerspiegeld in het prijskaartje, dus als je de beste waar voor je geld wilt, is de Q5 misschien een betere keuze.

Audi Q5

De Audi Q5 is een compacte luxe SUV die sinds 2008 door Audi wordt geproduceerd. De eerste-gen Q5 was gebaseerd op het MLB-chassisplatform, en de tweede generatie Q5 werd in 2016 onthuld en is gebaseerd op het opgewaardeerde Audi MLB Evo-platform. Dit platform wordt ook gedeeld met de B9-versies van de Audi A5 en A4.

De nieuwste 2021 Q5 SUV biedt een gefacelifte neus en een opgewaardeerd interieur. De Q5 is altijd al een populaire keuze geweest vanwege de geweldige all-round eigenschappen, ongeacht de generatie. Alle Amerikaanse Audi Q5 modellen bieden standaard een 7-traps S Tronic dual-clutch automaat en Quattro AWD.

Audi Q5 uitrustingsniveaus

Het basismodel van de Q5 in de VS is de Q5 45TFSI Premium, die voor 43.300 dollar wordt verkocht. Voor ongeveer $ 5.000 kunt u ook upgraden naar het Premium Plus-pakket, waarmee u de beschikking krijgt over mooiere velgen, Audi Active Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Pan-dak, een geüpgraded stereosysteem en een top-down camerabeeld.

  Beste jaar voor de Audi S4

Als u nog een stap verder gaat, kunt u de 45TFSI upgraden naar het top-spec Prestige pakket, dat een extra $ 6k kost, maar het biedt de verbazingwekkende Matrix-design LED-koplampen, geventileerde elektrisch verstelbare stoelen, heads up display, een Bang en Olufsen premium sound system, en nog veel meer.

De volgende in de rij is de Audi Q5 55 TFSI e Plug-in Hybrid Premium Package, die wordt verkocht voor $ 52k. Hij kan ook worden opgewaardeerd naar het Premium Plus-pakket voor een extra 4.000 dollar, of het top-spec Prestige-pakket dat bijna 10.000 dollar meer kost dan de basisprijs van de 55 TFSI e Plug-In Hybrid.

Porsche Cayenne

De Porsche Cayenne is de grootste SUV van Porsche en is sinds 2003 in productie. De eerste generatie van de Cayenne was nogal dubieus omdat hij een styling bood waar alleen een moeder van kon houden. Maar de tweede, en vooral de derde generatie van de Cayenne, zien er van binnen en van buiten aanzienlijk beter uit.

De nieuwste 2021 Cayenne wordt aangeboden als SUV of in coupévorm. Vermeldenswaard is ook dat de nieuwste derde-gen van de Cayenne is gebaseerd op het VAG MLB Evo chassis, hetzelfde platform waarop de Audi Q5 is gebaseerd, maar dan een beetje vergroot.

Porsche Cayenne uitrustingsniveaus

Het instapmodel van de Cayenne begint bij 67.500 dollar, en biedt standaard sobere opties, maar alle motoropties zijn een stuk krachtiger dan die in de Q5. Wil je een coupé van het instapmodel, dan komt daar nog eens $10.000 bij, wat de prijs opdrijft tot $76.500.

Wilt u het Premium pakket, dan betaalt u $6.500 extra, en de uitrusting in dit pakket is enigszins vergelijkbaar met het Premium Plus pakket dat wordt aangeboden voor de Audi Q5. Daarnaast kunt u upgraden naar het top-of-the-line uitrustingspakket genaamd Premium Package Plus voor $9.000, wat ook redelijk vergelijkbaar is met het Q5 Prestige pakket.

  Welke Audi haalt het beste brandstofverbruik?

Als u de Cayenne e-hybride wilt, moet u rekenen op een verkoopprijs van $82.000, en de Coupé versie van de e-hybride kost $87.600. De Cayenne S kost $85,100, en de Coupe versie kost bijna $90k. Als je de GTS versies wilt, kijk je naar prijskaartjes boven de $100k voor zowel de coupé en SUV versies.

Porsche Cayenne vs. Audi Q5 prestatieversies

Beide fabrikanten bieden een opgevoerde prestaties versie van de Q5 en de Cayenne, maar Audi doet het een beetje meer ingetogen, en Porsche doet het op grote schaal. Dus, als je een sportievere ervaring wilt, is er geen discussie mogelijk dat de Cayenne veel krachtiger en dynamischer is.

Zelfs de “goedkoopste” full-on performance Cayenne versie de Cayenne Turbo kost rond de $ 130k voor zowel de Coupe en SUV versies. Zij, echter, bieden meer dan 540pk en een sub 4 seconden 0-60mph tijd. Als u de snelste versie wilt, de Turbo S e-hybrid kost rond de $164 voor beide versies, en het biedt 670 pk en een 0-60mph tijd van 3,6 seconden.

Aan de andere kant, de prestatie versie van de Q5 is de Audi SQ5. De Audi SQ5 kan niet tippen aan de prestaties van de Turbo-modellen, maar de SQ5 kost slechts een derde van de prijs van de top-of-the-line Turbo S e-hybrid. De SQ5 heeft een behoorlijk vermogen van 350 pk, rijdt in 4,7 seconden van 0 naar 100 km en is een koopje vergeleken met de Turbo-modellen.

Vergelijking van de Q5 en Cayenne

Welke SUV is betrouwbaarder, de Q5 of de Cayenne?

De meeste consumentenrapporten geven aan dat zowel de Audi Q5 als de Porsche Cayenne een bovengemiddelde betrouwbaarheid hebben. Maar verschillende rapporten suggereren dat de Q5, op zijn best, slechts gemiddeld is als het op betrouwbaarheid aankomt. Maar de Porsche Cayenne is altijd beschouwd geweest als een betrouwbare SUV.
Het is logisch dat Porsche een betrouwbaardere SUV aanbiedt omdat bijna alle Porsche modellen een superieure bouw- en materiaalkwaliteit hebben, minder plastics bevatten en de auto’s over het algemeen beter gebouwd zijn dan de meeste Audi’s, wat te verwachten is gezien de aanzienlijke prijsstijging.

  Passen Mercedes velgen op Audi?

Welke SUV schrijft sneller af, de Q5 of de Cayenne?

Zowel het basismodel Audi Q5 als de Porsche Cayenne verliezen doorgaans ongeveer 58% van hun oorspronkelijke waarde in de eerste 5 jaar van bezit. Gezien het initiële prijskaartje lijkt de Cayenne misschien een slechtere financiële beslissing. Dit is vooral waar als u kiest voor de $160k Cayenne Turbo S e-hybrid modellen.

Veel gebruikte Cayenne Turbo modellen van de eerste generatie kunnen nu gekocht worden voor minder dan wat u zou moeten betalen voor een 2010 Audi Q5. Audi Q5’s zijn populairder op de tweedehands automarkt, dit betekent dat de prijsdalingen sneller zachter worden in vergelijking met de Cayenne, die meestal blijft dalen tot het raken van rock bottom.

Welke SUV is duurder in onderhoud, Q5 of Cayenne?

Zowel de Audi Q5 als de Porsche Cayenne hebben te maken met bovengemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten. De Q5 komt uit op ongeveer $900-1.000 per jaar, en de Cayenne op ongeveer $1.100-1.300 per jaar. Maar deze kosten kunnen aanzienlijk variëren, afhankelijk van de leeftijd, de kilometerstand en de uitrustingsopties van een bepaald model.

Sommige modellen zoals de top-of-the-line Turbo S modellen kunnen meer dan $4k per jaar kosten voor alleen de onderhoudskosten, en de SQ5 zit rond de $1,600. De reden waarom de SQ5 zo goedkoop is in vergelijking met de Porsche is dat de SQ5 een meer regelmatige 6-cilinder motor gebruikt, en de keramische remmen voor de Cayenne kunnen tot wel $15k kosten.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts