Bestaat er een cabriolet met 5 zitplaatsen?

Cabriolets met vijf zitplaatsen zijn uiterst zeldzaam omdat het ontwerp van de carrosserie en het chassis van een cabriolet dit noodzakelijk maken. De achterbank is meestal smaller in elk type cabriolet omdat het zo moet zijn om het dak goed te laten sluiten.

Bovendien hebben cabriolets ook versterkte zijwanden die ook de passagiersafdeling achterin smaller maken om een bepaald niveau van structurele integriteit te bereiken. Naast dikkere en sterkere zijwanden zijn cabriolets vaak ook uitgerust met een centrale balk die tussen de stoelen loopt en die de carrosserie eveneens versterkt.

Dit alles betekent dat er aanzienlijke aanpassingen nodig zijn om een cabriolet met 5 zitplaatsen te maken, waardoor er naast de Jeep Wrangler geen nieuwe cabriolets met 5 zitplaatsen op de markt zijn. Als u bereid bent om een gebruikte 5-zitter cabriolet te kopen, kijk dan eens naar de 2007 Audi A4 cabriolet of de 2008 Chrysler Sebring.

Een andere reden waarom er geen 5-zits cabrio’s zijn is dat niet genoeg mensen geïnteresseerd zijn om ze te kopen. Als er geen markt groot genoeg is voor een bepaald item, gaat het item zelf meestal na een tijdje ten onder, en dat was het geval met 5-zits cabrio’s.

Structurele compromissen van een cabriolet

Het lijkt op het eerste gezicht misschien eenvoudig om van een gewone hardtopvariant een cabriolet te maken, maar het is veel ingewikkelder dan alleen het dak eraf snijden en het er mooi uit te laten zien. Veel aspecten moeten zorgvuldig worden aangepakt voordat een bepaalde cabriolet klaar is voor de geopende weg.

Om een cabriolet te maken, moet je eerst het dak eraf snijden, wat op zich geen moeilijke taak lijkt, maar nadat je dat gedaan hebt, moet je ervoor zorgen dat het chassis van de auto sterk genoeg is om de dagelijkse microbuigingen te doorstaan. Dit is vrij moeilijk te doen zonder te veel gewicht toe te voegen of de praktische bruikbaarheid te veel te verminderen.

  Acceleren hybride auto's sneller?

Omdat er geen dak is, wordt de structurele integriteit ernstig aangetast en dat betekent dat er veel verstevigingen nodig zijn om het chassis stijver te maken. De meeste fabrikanten doen dit door staal toe te voegen aan de deurrubbers en door het centrale gedeelte van de auto steviger te maken dan voorheen.

2/4/5-zits cabriolets – Welke te kiezen en waarom

Tussen deze drie soorten cabrio’s is een 2-zits cabriolet de meest populaire optie, en dat is waarom er zoveel 2-zits cabrio’s te vinden zijn. Cabrio’s met 4 zitplaatsen zijn populair genoeg, maar de marktvraag naar een cabriolet met 4 zitplaatsen is veel kleiner dan die naar een cabriolet met 2 zitplaatsen.

Dat gezegd zijnde, is er bijna geen vraag naar een 5-zit cabriolet, plus het is moeilijker om een 5-zit cabriolet te maken. Zelfs de meeste 4-zits cabriolets zijn extreem krap voor de achterpassagiers omdat de achterbank veel smaller is dan gewoonlijk bij een hardtop.

Dat gezegd zijnde, een 2-zits cabriolet is meestal een sportievere optie die vooral bedoeld is voor bestuurders die prestaties en wegligging willen. Een 4-zits cabriolet is meestal ontworpen om comfortabel en ontspannen te zijn, wat ook het hoofddoel zou zijn voor een 5-zits cabriolet als die zou bestaan.

Een andere reden waarom er geen cabriolets met 5 zitplaatsen bestaan, is dat er wel cabriolets met 4 zitplaatsen bestaan, en het verschil tussen deze twee is veel te klein om een aparte markt voor cabriolets met 5 zitplaatsen te creëren.

  Beste hybride auto's voor lange bestuurders

5-zits cabrio’s – een uitstervend ras

Enkele decennia geleden waren er veel 5-zits cabriolets op de markt omdat de regelgeving voor de veiligheid van auto’s toen nog een beetje een lachertje was. Auto’s zoals de 1972 Ford LTD cabriolet waren zeer beroemd, maar ze waren ook zeer massief en onveilig in vergelijking met zelfs auto’s uit de jaren ’80 en ’90.

Dat gezegd zijnde, de enige relatief moderne cabriolet die nog 5 zitplaatsen biedt is de Jeep Wrangler Unlimited omdat hij op een apart chassis is gebouwd. Dit is tegenwoordig uiterst zeldzaam omdat de meeste auto’s gebruik maken van een zogenaamd monocoque ontwerp dat de carrosserie en het chassis integreert tijdens de productie.

De Wrangler Convertible biedt comfortabel plaats aan 5 personen, maar hij is niet voor iedereen gemaakt. Bovendien, het dichtst bij een echte 5-zitter cabriolet deze dagen is de 2007 Audi A4 cabriolet of de 2008 Chrysler Sebring Convertible, maar beide van deze zijn veel te oud voor de meeste mensen.

FAQ Sectie

Zijn cabriolets de moeite waard?

Het is een kwestie van persoonlijk perspectief, maar objectief gezien zijn de meeste cabrio’s veel te gecompromitteerd om voor iedereen geschikt te zijn. Ze hebben een gebrek aan voetruimte voor zowel de voor- als de achterpassagiers. Bovendien hebben ze ook te kampen met een inferieure hoofdruimte, zozeer zelfs dat de achterbank soms onbruikbaar wordt.

  Hoe versla je een autoverkoper?

Ze zijn zwaarder, wat de brandstofefficiëntie en de aerodynamica niet ten goede komt, en ze beroven je vaak van de laadruimte wanneer het dak open is, omdat het dakmechanisme meestal in de kofferruimte is opgeborgen. Bovendien zijn ze structureel niet zo stevig, waardoor ze niet zo wendbaar zijn als hun hardtop tegenhangers.

Zijn softtop cabriolets beter dan hardtops?

Dat hangt van de wagen in kwestie af, maar de meeste wagens zijn beter af met een degelijke softtop omdat dat logischer is. Enerzijds gebruiken supersportwagens zoals de McLaren 720S Spyder een hardtopmechanisme dat de bestuurder beter isoleert, ook al weegt hij meer.

De 720S Spyder voegt echter niet meer gewicht toe door het chassis te verstevigen, want het chassis is gemaakt van koolstofvezel, wat het veel sterker maakt dan een gewoon stalen chassis en dus de beslissing rechtvaardigt. Aan de andere kant evolueren bijna alle “gewone” auto’s tegenwoordig in de richting van soft tops omdat ze over het algemeen logischer zijn.

Zijn coupes beter dan cabriolets?

Als u waarde hecht aan prestaties, wegligging en een opwindende rit, kunt u beter voor een coupé kiezen omdat deze meestal veel wendbaarder en lichter is en er mooier en aerodynamischer uitziet. Aan de andere kant is een cabriolet meestal bedoeld voor mensen die genieten van het autorijden en niet zo’n grote haast hebben.

Dat gezegd zijnde, zijn er een paar cabriolets die erin slagen de sensatie van een coupé te combineren met de speciaalheid van een cabriolet, maar deze zijn eerder zeldzaam en duur.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts