Beste elektrische auto’s voor een eerste auto

Elektrische auto’s worden stilaan het populairste nieuwe autosegment dat er is. Na de lancering van de Tesla Model S heeft de EV-markt een aanzienlijke boost gekregen op het vlak van onderzoek en ontwikkeling.

Als u in een gebied woont waar u gebruik kunt maken van een goed oplaadnetwerk, is een EV als eerste auto een goede optie. De beste kleinere compacte EV’s zijn de Peugeot e-208, Mini Electric, Honda E, BMW i3S, VW e-UP, en de Renault Zoe.

Als u een grotere, maar nog steeds vrij compacte EV wilt, zijn de beste opties de Tesla Model 3 of de Model Y, VW ID.4, Kia Niro EV, of de Audi e-Tron SUV. Dit is waarschijnlijk het populairste EV-segment dat er is en binnenkort misschien wel het meest competitieve van het stel.

Maar als je een volledig luxueuze EV-ervaring wilt, moet je de Porsche Taycan, Tesla Model S, Mercedes EQS en de Audi e-Tron GT in overweging nemen. Dit is het EV-segment dat vandaag het meeste lawaai maakt, en zowat al deze modellen zijn het neusje van de zalm op technologisch vlak voor elk merk.

Beste kleine EV als eerste auto

Een kleine hatchback EV is waarschijnlijk de beste optie voor stadsrondjes, omdat dit soort auto’s klein, wendbaar en gemakkelijk te manoeuvreren en te parkeren zijn, en ze kosten ook niet zo veel. Het navigeren van een Taycan of een Model S door drukke stadsstraten kan soms wat frustrerend aanvoelen, maar dat is waar deze pocket rockets uitblinken.

De Peugeot e-208 biedt een prachtig interieur- en exterieurdesign, een betaalbaar prijskaartje en een behoorlijk bruikbaar bereik, wat deze Peugeot naar de absolute top van de hatchback EV-lijst brengt. De Mini Electric en de BMW i3 zijn redelijk gelijkaardig omdat ze dezelfde aandrijflijn hebben.

  Welke auto is het best voor slechte wegen?

Maar daar houden de gelijkenissen op, want de Mini is meer gepositioneerd als een gewone auto met een EV-aandrijflijn, terwijl de BMW i3 eruitziet en aanvoelt als een echte EV. De i3 kost meer dan de Mini en de meeste auto’s die hier zijn opgesomd, maar daar krijg je niet veel meer voor terug.

De Honda E ziet er van binnen en buiten geweldig uit, de VW Up ziet er vreemd uit, en de Renault Zoe zit daar ergens tussenin. Alle drie zijn ze vergelijkbaar, maar de Honda E is degene die er het meest veelbelovend uitziet.

Beste compacte EV’s als eerste auto

Compacte EV’s beginnen net aan een inhaalslag, maar over een paar jaar gaan we waarschijnlijk meemaken dat juist dit EV-segment de meeste opties biedt. Compacte EV’s zijn de perfecte middenweg tussen de veel te kleine EV stadsloopauto’s, en de veel te grote elektrische SUV’s en sedans.

En de Tesla Model 3 lijkt de beste keuze van het stel. De Model 3 maakt gebruik van Tesla’s geavanceerde oplaadnetwerk, en ziet er ook nog eens goed uit van binnen. De Model Y is min of meer dezelfde auto als de Model 3, en deze twee zijn waarschijnlijk de twee beste compacte EV-opties die er zijn.

De VW ID.4 maakt de laatste tijd ook nogal wat lawaai omdat het lijkt alsof VW eindelijk een volwaardige concurrerende EV heeft gebouwd. En dat is inderdaad waar, want de ID.4 biedt veel nuttige technologie van de VAG-familie, waardoor de ID.4 een luxueus model lijkt in vergelijking met een gewone VW Golf.

De Audi e-Tron SUV is ook een vrij populaire optie. De e-Tron SUV’s en de Mercedes EQC zijn de EV-versies van de Audi Q5 en de Mercedes GLC. Beide zijn geweldig van binnen en van buiten, maar op dit moment kunnen ze niet tippen aan Tesla.

  Worden elektrische auto's goedkoper?

Beste luxe EV’s

Luxe EV’s zijn booming op dit moment, en het lijkt alsof er elke maand een nieuwe concurrent in de stad is. Deze auto’s bieden ruimtevaarttechnologie gecombineerd met goed oud leer en pianozwart/houten inlegwerk. Ze zijn het allerbeste wat de EV-markt te bieden heeft, en als je een van deze auto’s kiest als eerste auto, sta je meteen bovenaan de lijst.

Waarschijnlijk de beste luxe EV die er op dit moment is, is de Porsche Taycan, want de Taycan biedt een verbazingwekkend design van binnen en van buiten, een echte Porsche rijervaring, en een geweldige voorspelde betrouwbaarheidsscore. Porsche zegt dat de Taycan 100% een echte Porsche is, en het lijkt erop dat de meeste Porsche-liefhebbers het daarmee eens zijn.

De Model S daarentegen kan niet tippen aan de Taycan, Mercedes of Audi wat luxe, sportiviteit, comfort of bouwkwaliteit betreft. Maar Tesla biedt een veel geavanceerder oplaadnetwerk, waardoor de Model S een veel gemakkelijkere auto is in gebieden waar niet zo veel oplaadstations zijn.

De Audi e-Tron GT is misschien wel de mooiste EV ter wereld, en het e-Tron RS GT-model is ook een van de snelste. De Mercedes EQS is bedoeld als de S-Klasse van de EV’s, wat de EQS de meest luxueuze EV op de markt maakt op dit moment.

FAQ Sectie

Is een EV een goede eerste auto optie?

Dat hangt af van verschillende aspecten. In de eerste plaats moet u gebruik kunnen maken van snellaadinfrastructuur als u een echt naadloze EV-ervaring wilt. En de waarheid is dat het grootste deel van de wereld nog steeds niet zoveel oplaadstations heeft om dit mogelijk te maken.

  Is snelladen slecht voor elektrische auto's?

Het kopen, bezitten, onderhouden en verkopen van een gewone auto met verbrandingsmotor is een stuk eenvoudiger en minder stressvol. U kunt waarschijnlijk beter voor een gewone ICE/hybride auto kiezen als u van plan bent slechts één auto te bezitten.

Welke EV is de sportiefste?

De sportiefste EV die er is, is de Taycan. Maar als je kijkt naar het allerhoogste segment van de EV markt, merken zoals Rimac, Pininfarina, en Lotus maken auto’s die 60mph kunnen halen vanuit stilstand in minder dan 2 seconden.

Maar op dit moment is de Taycan de sportiefste. De Tesla Model S Plaid komt binnenkort uit en die zal een betere 0-60mph tijd bieden, maar de rijeigenschappen zullen waarschijnlijk nog steeds niet kunnen tippen aan de Taycan.

Hoeveel kost het om een EV volledig op te laden?

Een typische autobatterij is ergens rond de 60 kWh, en het duurt ongeveer 8 om die op te laden via een gewoon 7kW stopcontact. Als u een gewone autolader gebruikt, die meestal te vinden is op snelwegen en haltes, duurt het ongeveer 40 minuten om 80% op te laden.
Als je in staat bent om een snellader te vinden, 80% van de lading is gemakkelijk beschikbaar na 20-30 minuten.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts