Citroën AMI elektrisch vs vergelijkbare EV auto’s

Citroën AMI

Leven in een drukke stad met een grote auto is tegenwoordig enigszins ondraaglijk geworden omdat parkeren steeds moeilijker te vinden is. Bovendien zijn veel steden over de hele wereld nu geneigd een congestieheffing te heffen om mensen ervan te weerhouden met hun benzineslurpende auto’s de stadscentra in te rijden.

Als we ook bedenken dat veel steden over de hele wereld zijn ontworpen vóór het tijdperk van de auto, kunnen we snel concluderen dat stadscentra en grote steden in het algemeen niet de beste vrienden van de auto zijn. Hierdoor ontstond een marktvraag naar elektrische stadsauto’s die overal passen en helemaal niet vervuilen, en daarmee alle nadelen wegnemen die doorgaans gepaard gaan met het rijden in een grote auto in een stad.

De nieuwe Citroen AMI maakt overal ter wereld opgang omdat hij een perfecte stadsauto belooft te zijn omdat hij goedkoop, klein, intuïtief en gemakkelijk te besturen is. De AMI is echter niet de enige auto in dit segment, en in dit artikel gaan we de nieuwe Citroën AMI electric vergelijken met vergelijkbare EV’s en vertellen we u wat u bij elke auto krijgt.

Om te beginnen moeten we de Renault Twizzy noemen, die al een tijdje bestaat. Andere indrukwekkende startups zoals de Sion proberen ook de markt te bereiken. We noemen ook de goede oude Smart EQ ForTwo die al tientallen jaren bestaat.

Citroën AMI

De Citroen AMI is technisch gezien niet eens een auto, maar eerder een vierwieler, wat betekent dat hij door iedereen ouder dan 14 jaar kan worden bestuurd. De AMI kost in Europa slechts 5.000 euro, heeft een maximumsnelheid van ongeveer 45 km/u, een actieradius van 75 km en kan in iets meer dan 3 uur van 0% tot 100% worden opgeladen via een gewoon stopcontact.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C3 Aircross

De AMI is ontworpen om zo eenvoudig mogelijk te zijn, wat betekent dat hij slechts drie knoppen aan de binnenkant heeft. Hij wordt ook geleverd met een dock/USB voor je telefoon en een kleine Bluetooth speaker die je desgewenst uit de AMI kunt halen. Al met al is de AMI een perfecte kleine zakraket voor drukke stadscentra.

Renault Twizy

Met meer dan 30.000 verkochte exemplaren wereldwijd (vooral in Europa) is de Renault Twizy de onbetwiste kampioen in dit segment, maar dat komt vooral omdat hij tot nu toe niet al te veel rivalen had om mee te concurreren. De Twizy kost ongeveer €7.000-€8.000 en je moet extra betalen als je deuren wilt, ja je hoort het goed.

Het goede nieuws is dat de Twizy maar liefst 120 km kan rijden op een volle lading en dat hij een topsnelheid van 45 km/u kan bereiken, wat precies hetzelfde is als de Citroen AMI. De Twizy heeft een slimme tweezitsconfiguratie en voelt meer aan als een motorfiets dan als een auto.

De Sion

Als u een futuristische micro stadsauto ervaring wilt, kijk dan niet verder dan de Sion, een kleine stadsauto die zichzelf oplaadt via zonnepanelen aan de bovenkant. De Sion biedt meer ruimte met vier deuren en een maximaal bereik van ongeveer 300 km/186 mijl. De Sion kost echter ongeveer 25.000 euro en dat is geen geringe prijs.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C4 Picasso

U kunt de Sion aan een snellader in slechts 35 minuten voor 80% opladen, wat een behoorlijk tempo is gezien de maximale actieradius van de auto. Met een batterij van 54kWh slaagt de Sion erin een batterij te bieden die groter is dan die van veel elektrische auto’s uit de Citroen-familie, zoals bijvoorbeeld de e-C4.

Smart EQ ForTwo

Het autobedrijf Smart is al een tijdje bezig met het maken van kleine stadsauto’s, waardoor ze ook in dit segment als pioniers kunnen worden beschouwd. Het meest succesvolle en langst bestaande Smart-model is de ForTwo, die nu ook met een elektrische aandrijflijn te krijgen is. Nieuw kost een Smart EQ ForTwo echter meer dan 20.000 euro.

Met een 17kWh batterij kan de ForTwo ongeveer 100km/60 mijl rijden op een volle lading en hij kan zichzelf in iets meer dan 50 minuten opladen van 20% tot 80%. Al met al is de Smart EQ ForTwo een beetje een legende in dit segment, maar hij kost wel iets te veel voor wat hij biedt.

FAQ Sectie

Zijn elektrische stadsauto’s de moeite waard?

Financieel gezien is een kleine stadsauto het beste type auto dat u kunt kopen, omdat hij u slechts een fractie kost van wat u zou moeten betalen voor iets groters. Deze auto’s zijn snel genoeg, ze bieden een behoorlijke actieradius, en ze zijn heel gemakkelijk te parkeren en te rijden in zelfs de drukste stadscentra die er zijn.

  Veel voorkomende problemen met Citroën DS7 Crossback

Je kunt ze laten staan zonder je zorgen te maken dat ze gestolen worden, want ze zijn voorzien van diverse veiligheidsvoorzieningen. Als u in een drukke stad woont en een pendelauto nodig hebt, is een kleine stadsauto zoals de Ami of de Twizy waarschijnlijk het beste wat u nu kunt kopen.

Zijn kleine elektrische stadsauto’s de toekomst?

De afgelopen tien jaar hebben we een sterke daling gezien in de productie van auto’s met grote motoren en grote auto’s in het algemeen. Mensen stappen over op SUV’s en crossovers, en slim ruimtebeheer wordt belangrijker dan de werkelijke grootte.

Als je dat koppelt aan de almaar stijgende kosten van het wonen in een stad, zie je meteen waarom deze kleine auto’s heel zinvol zijn. Ze vervuilen niet zo veel, ze kosten niet zo veel, ze zijn gemakkelijk om mee te leven, gemakkelijk te parkeren, gemakkelijk te verzekeren en gemakkelijk te rijden.

Hoe populair zijn elektrische stadsauto’s?

Kleine elektrische stadsauto’s worden met de dag populairder, vooral nu de brandstofprijzen de pan uit rijzen. Steden worden steeds drukker en parkeren wordt steeds moeilijker.

Hoewel ze ongeveer tien jaar geleden helemaal niet populair waren, lijkt het tij te keren en worden deze kleine elektrische stadsauto’s de laatste tijd erg populair, vooral in Europa.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts