Citroën ë-Jumpy elektrisch vs vergelijkbare elektrische auto’s

De Citroën ë-Jumpy (e-Dispatch) is een elektrische bestelwagen gemaakt door Citroën om te concurreren met de Peugeot e-Traveller, de Opel/Vauxhall Vivaro-e en de Toyota Proace Verso. Alle vier zijn ze gebaseerd op hetzelfde Stellantis-platform voor elektrische bestelwagens, wat betekent dat ze vrijwel identiek zijn, op een paar factoren na zoals prijs, ruimte, uiterlijk en wenselijkheid.

In dit artikel vergelijken we de Citroën ë-Jumpy electric met soortgelijke elektrische auto’s en vertellen we je waarom je voor de een boven de ander zou moeten gaan. De Citroën ë-Jumpy komt in twee beschikbare maten die hetzelfde zijn als alle andere bestelwagens uit deze lijst, behalve de Toyota die in bepaalde subcategorieën komt zoals een shuttle model, maar sommige bieden geen plaats voor 9 personen.

De Opel/Opel Vivaro-e en de ë-Jumpy liggen qua prijs dicht bij elkaar, terwijl de Peugeot e-Traveller de duurste auto op deze lijst is. De Toyota Proace Verso kan worden gekocht voor de laagste prijs, maar alleen als u geen zitplaatsen voor maximaal 9 personen nodig hebt.

Al met al lijken ze alle vier erg op elkaar en is het een nek-aan-nekrace. Uw aankoopbeslissing zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op uw merkentrouw en de beste prijs die u voor elk van hen kunt krijgen. Welke u ook koopt, u kunt hier geen verkeerde beslissing nemen.

Citroën ë-Jumpy

De Citroën ë-Jumpy komt in twee verschillende varianten, afhankelijk van de grootte van de batterij en de indeling. Het middelgrote 50kW model is het goedkoopste en kost ongeveer € 51.000, terwijl het 75kWh XL model het duurste is en € 56.000 kost. Het 50kWh-model biedt een actieradius van ongeveer 180 km, terwijl het 75kWh-model een actieradius tot 260 km biedt.

  Veel voorkomende problemen met Citroën Berlingo

Snelladen is beperkt tot 100kW, wat betekent dat je de ë-Jumpy in ongeveer 28 minuten kunt opladen van 20% tot 80%. Qua design zou ik zeggen dat de ë-Jumpy er het beste uitziet van allemaal. Hij heeft een geweldig ruimtebeheer, waardoor je hem zonder problemen kunt vullen met mensen en lading.

Peugeot e-Traveller

Zoals in het begin vermeld, is de e-Traveller bijna identiek aan de ë-Jumpy omdat al deze busjes gebaseerd zijn op het bekende Stellantis-platform dat je de keuze geeft tussen een 50kWh-model en een 75kWh-model. De actieradius is beperkt tot 175 km voor het 50kWh model en 255 km voor het 75kWh model. De e-Traveller is ook verkrijgbaar in mid-size of XL-uitvoering.

De snellaadsnelheid is gelijk aan die van de ë-Jumpy, terwijl het langzaam opladen via een standaard stopcontact thuis ongeveer 8-9 uur duurt voor het 50kWh-model en 11 uur voor het 75kWh-model. (deze statistieken zijn hetzelfde voor alle bestelwagens). Met een vanafprijs van € 63.000 is de e-Traveller de duurste bestelwagen hier, maar hij maakt ook gebruik van hoogwaardigere interieurmaterialen en velen vinden hem comfortabeler.

Opel/Opel Vivaro-e

De derde kanshebber op deze lijst, de Vivaro-e, begint bij € 51.000 voor het kleinere 50kWh-middenmodel, terwijl het topmodel XL 75kWh € 57.000 kost, wat betekent dat dit het goedkoopste XL 75kWh-model van allemaal is. Alle versies hebben maximaal 9 zitplaatsen en de Vivaro-e is een behoorlijk comfortabele en ruime bestelwagen.

  Is de Citroën DS5 een goede auto?

Qua design ziet hij er misschien niet zo cool uit als alle andere bestelwagens op deze lijst, omdat Opel heeft gekozen voor tamelijk ingetogen lijnen die de Vivaro-e niet doen opvallen. Sommige mensen houden daar echter van en daarom zal de Vivaro-e zeker punten verdienen bij dat soort kopers.

Toyota Proace Verso

De laatste kanshebber op deze lijst is de Toyota Proace Verso die verrassend genoeg ook het elektrische platform van Stellantis leent, maar Toyota wordt niet beheerd door Stellantis, wat betekent dat Toyota het platform heeft gekocht om het te gebruiken voor hun modellen. Dit komt als een verrassing omdat Toyota meestal bekend staat om zijn eigen platform te ontwikkelen, maar dit is waarschijnlijk de goedkopere optie.

De Proace Verso is er in een middelgrote en een XL-uitvoering met zowel een 50kWh- als een 75kWh-uitvoering en alle specificaties zijn hetzelfde als bij alle andere bestelwagens op deze lijst. De Proace is er echter in een configuratie met 8 of 9 zitplaatsen en een speciaal shuttle-model voor personenvervoer. Met een vanafprijs van 50.000 euro is de 50kWh Proace met 8 zitplaatsen de goedkoopste, maar een 75kWH-model met 9 zitplaatsen kost bijna 60.000 euro.

FAQ Sectie

Waarom gebruiken al deze elektrische bestelwagens hetzelfde platform?

Het antwoord op deze vraag is vrij eenvoudig – kosten. Het ontwikkelen van een zelfstandig platform voor elektrische auto’s kost waarschijnlijk een paar miljard dollar en daarom zijn er niet veel merken die zich dat kunnen veroorloven. VAG ontwierp zijn eigen platform, maar dat platform wordt gebruikt voor Audi, Porsches, Skoda en alle andere VAG-producten.

  Is de Citroën C5 X een goede auto?

Om een bedrijf niet financieel te begraven, is het zinvol om deze platforms samen met andere automakers te ontwikkelen, want dat verlaagt de totale rijstijl behoorlijk. Bovendien worden elektrische auto’s nog niet zo veel verkocht, zodat de echte winst waarschijnlijk pas later komt.

Is een plug-in hybride bestelwagen beter dan een elektrische bestelwagen?

Een plug-in hybride bestelwagen kan een goede keuze zijn voor wie nog niet klaar is om over te schakelen op een volledig elektrische aandrijving, maar er zijn niet echt veel plug-in hybride bestelwagens waaruit u kunt kiezen. Anderzijds zijn er heel wat elektrische bestelwagens.

Ik zou zeggen dat als je een elektrische bestelwagen ten volle kunt benutten, het in 99% van de gevallen zinvol is om voor een elektrische bestelwagen te kiezen. Kunt u dat echter niet en denkt u dat het opladen van uw bestelwagen soms moeilijk zal zijn, dan kunt u beter nog even wachten met comfortabel rijden en dus kiezen voor een willekeurige PH-elektrische auto.

Maakt Citroën goede elektrische auto’s?

De elektrische wagens van Citroën staan de laatste tijd behoorlijk in de belangstelling, wat betekent dat ze duidelijk iets goed doen. Zeker, er zijn niet echt “luxe” elektrische auto’s, maar Citroën maakt wel goede semi-betaalbare elektrische auto’s, vooral auto’s zoals de e-C4 die de moderne iteratie is van hoe een auto uit het populairste segment eruit hoort te zien.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts