In de wereld van elektrische auto’s ben je beperkt tot slechts een handvol luxe sedans uit het topsegment, zoals de Tesla Model S, de Audi e-Tron GT, de Porsche Macan en de twee nieuwste toevoegingen aan het luxe EV-segment, de Lucid Air en de Mercedes-Benz EQS.
Tussen de drie lijken de Tesla, de Audi en de Mercedes eruit te springen omdat de Taycan meer gericht is op sportief rijden, terwijl de Lucid Air nog maar net op de markt is gebracht. Kiezen tussen de Model S, de e-Tron GT en de EQS is vooral een kwestie van wat u het meest waardeert.
De Tesla Model S is de oudste auto tussen de twee, maar biedt wel meer gemak. De Audi e-Tron GT is misschien wel de mooiste auto van de drie, ook al is hij lang niet zo populair. De Mercedes EQS is zeker de meest luxueuze EV die tegenwoordig te koop is, maar qua prestaties kan hij niet tippen aan de andere twee.
De e-Tron GT en de EQS zijn betere auto’s dan de Model S, ook al is de Model S de makkelijkste om mee te leven. U zou voor de EQS moeten gaan als u de meest comfortabele en tech-savvy ervaring wilt, maar ga voor de Audi als u wilt genieten van een meer dynamisch georiënteerde rijervaring met superieur exterieurdesign.
Tesla Model S – De pionier van dit segment – $90.000
De dagen dat de Model S de meest geavanceerde auto op de markt was zijn voorbij, want hij lijkt tekort te schieten in vergelijking met de nieuwste EV sedans die er zijn. Hoewel Tesla zijn best doet om de Model S te updaten en luxueuzer en futuristischer te maken, beginnen zowel het interieur- als exterieurdesign langzaam een beetje gedateerd aan te voelen.
Hoe dan ook, de Tesla Model S is beter dan de andere twee als u rechtlijnige raketachtige prestaties wilt, want de 1000 pk sterke Tesla Model S Plaid editie is de op één na snelste serieproductieauto in de geschiedenis van de automobiel.
Tesla heeft ook een paar voordelen omdat het gebruik kan maken van Tesla’s goed ontwikkelde laadinfrastructuur. De actieradius van de Model S ligt tussen die van de e-Tron GT en de EQS. De bouwkwaliteit en het niveau van verfijning komen niet in de buurt van de e-Tron en de EQS.
Al met al is de Model S nog steeds een concurrerende sedan, maar hij kan gewoon niet tippen aan de nieuwste EV’s op de markt.
Mercedes Benz EQS – De meest luxueuze EV op de markt – $103.000 Prijs Consumententarief
Mercedes heeft even de tijd genomen voordat ze de EQS uitbrachten omdat ze hem wilden verpakken met alles wat ze in huis hadden, en het lijkt erop dat ze dat hebben gedaan. De EQS wordt geleverd met een groot aantal futuristische technologische oplossingen, zoals het veelbesproken “Hyperscreen” en een heleboel slimme software-oplossingen.
De EQS is groot vanuit bijna elke hoek, wat betekent dat het geen sportwagen is en dat Mercedes het ook nooit zo bedoeld heeft. Het is een van de meest luxueuze en comfortabele auto’s in het algemeen, niet alleen in het EV-segment.
De bouwkwaliteit is van een ander niveau in vergelijking met de Model S en dat geldt ook voor de isolatie in de cabine en de rijeigenschappen. De auto wordt ook geleverd met een slim vierwielstuursysteem dat de wielbasis van de auto virtueel verkort om hem zo wendbaar mogelijk te maken.
De EQS is ook houder van het huidige record voor de grootste actieradius in EV-modus op een enkele lading, door 441 mijl af te leggen zonder te stoppen. Al met al is de EQS de beste EV die je kunt kopen als je op zoek bent naar comfort en luxe.
Audi e-Tron GT – Een geweldige allrounder – $102.400
Audi is een merk dat bekend staat om het maken van geweldige all-around luxe auto’s die zowel luxe als prestaties kunnen leveren, en de e-Tron GT is precies dat. De e-Tron GT lijkt de beste ontvangst te hebben gehad wat betreft het design, terwijl de EQS de meest besproken van de drie is.
Het interieur van de e-Tron GT lijkt op dat van de meeste Audi-modellen en dat is zowel een goede als een slechte zaak. Het goede is dat het niet over de top is en dat het kwaliteit uitstraalt. In het interieur van de e-Tron vind je drukknoppen en dat is iets wat je van de andere twee niet kunt zeggen.
Sommigen zullen het interieur echter een beetje saai vinden, zeker als je bedenkt dat de meeste EV’s tegenwoordig het interieur opnieuw proberen uit te vinden. Wat de actieradius betreft, komt de e-Tron GT tekort in vergelijking met de andere twee.
Als je van plan bent om de auto als dagelijks woon-werkverkeer te gebruiken en hem ’s nachts via een stopcontact op te laden, hoeft dit geen probleem te zijn.
FAQ Sectie
Heeft het zin om in 2022 een EV te kopen?
EV’s worden langzaam maar zeker de ‘next big thing’ in de auto-industrie. EV’s zijn echter nog te duur voor massaal gebruik en we zijn nog niet voorbereid op alle energiebehoeften om dagelijks duizenden of zelfs miljoenen EV’s van stroom te voorzien.
Toch heeft het zin om in 2021 een EV te kopen als je in staat bent om het platform volledig te benutten, wat betekent dat je de auto elke dag kunt opladen. Als je dat niet kunt of als je regelmatig honderden kilometers aflegt, kun je een EV voorlopig beter overslaan.
Is de Porsche Taycan beter dan de EQS, de e-Tron GT en de Model S?
De Porsche Taycan is zeer vergelijkbaar met de e-Tron GT, wat betekent dat deze twee vrij gelijkaardig zijn. De Taycan biedt echter meer op het gebied van technologie en snelheid. Porsche maakt enkele van de beste sportwagens ter wereld en de Taycan is er daar één van.
We kunnen gerust zeggen dat de Taycan een sportievere ervaring is, maar hij kan niet tippen aan de Tesla voor gebruiksgemak voor de EQS voor luxe.
Zijn elektrische SUV’s beter dan elektrische sedans?
Dat hangt af van je perspectief, want dat zal waarschijnlijk de doorslaggevende factor zijn bij de keuze welke EV je het mooist vindt. Hoewel SUV’s inderdaad praktischer zijn en beter om uit te zien, zijn ze zwaarder dan sedans en dat is een groot probleem als je bedenkt dat EV’s zelfs als kleine hatchbacks zwaar zijn.
Daarom bieden sedans meestal meer actieradius en een meer serene cabine met beter vervaardigde materialen en een veel dynamischere ervaring.