De Fiat 500L is gebouwd om gezinnen comfort te bieden. Dankzij zijn ruime cabine en laadruimte. Maar net als de meeste stationwagens heeft ook deze auto een aantal problemen, waaronder transmissieproblemen. Maar wat zijn de transmissieproblemen bij de Fiat 500L?
Enkele veel voorkomende problemen met de transmissie van de Fiat 500L zijn problemen met schakelen, koppelingsproblemen, te weinig transmissievloeistof en verspringende of knarsende versnellingen tijdens het accelereren. Daarnaast hebben sommige mensen melding gemaakt van fluitende geluiden uit de motorkap, een brandlucht, haperende transmissie en defecte solenoïden.
Wat zijn de meest voorkomende problemen met de Fiat 500L transmissie?
Moeite met schakelen
Dit is een van de grootste problemen die eigenaars van een Fiat 500L ervaren. Het komt ook vaak voor bij de Fiat 500L uit 2014, waardoor de fabrikant genoodzaakt was om enkele modellen terug te roepen. De belangrijkste reden waarom eigenaren van deze auto dit probleem meestal ervaren, is vanwege een lage transmissievloeistof. In sommige gevallen kan het komen doordat de auto werkt met vervuilde vloeistof.
Om dit probleem op te lossen, moeten gebruikers de transmissievloeistof vervangen of bijvullen.
Lage transmissievloeistof
Nadat uw Fiat 500L een aantal kilometers heeft gereden, kan uw auto verschillende problemen gaan vertonen, zoals dit probleem. De belangrijkste oorzaak van te weinig transmissievloeistof is lekkage die optreedt door een gebarsten of doorboorde transmissiebak. Als de transmissiebak gebarsten is, zal je auto vloeistof blijven verliezen totdat deze gerepareerd is.
De beste manier om dit probleem op te lossen is niet door de vloeistof bij te vullen, maar door de gescheurde transmissiebak te repareren of te vervangen.
Koppelingsproblemen
Dit probleem is gemeld door zowel handgeschakelde als automatische Fiat 500L-gebruikers. De koppeling regelt het schakelen van de versnellingen. Als de koppeling niet goed werkt, kan dit dus leiden tot slechte transmissieprestaties. Als koppelingsproblemen niet op tijd worden aangepakt, kunnen ze je transmissie beschadigen, wat duur kan zijn om te repareren.
Laat de koppeling onderzoeken en repareren door een professionele monteur voordat het je transmissie beschadigt.
Verspringen of knarsen tijdens accelereren
Als je auto springt of schokt bij het optrekken, is dit een indicatie dat je een versleten koppeling hebt. Bovendien komt dit probleem vaker voor bij Fiat 500L-modellen met de automatische handgeschakelde Dualogic 5-versnellingsbak. Sommige gebruikers van de automatische transmissie met dubbele koppeling hebben echter ook melding gemaakt van een soortgelijk probleem.
De beste oplossing is om de versleten koppelingsonderdelen te vervangen.
Brandlucht
Zoals bij de meeste transmissies is een brandlucht in de transmissie een teken dat de vloeistof oververhit is. Bovendien moet je de vloeistof controleren omdat deze vervuild of oud kan zijn en zijn smerende taak niet goed kan uitvoeren.
Je kunt dit probleem oplossen door de oude of vervuilde transmissievloeistof te vervangen door nieuwe vloeistof.
Fluitende geluiden uit de motorkap
Een fluitend of jankend geluid uit de transmissie kan een teken zijn van verschillende problemen met uw transmissie. Het meest voorkomende is een laag vloeistofpeil. Het kan echter ook zijn dat je Fiat 500L versleten versnellingsbakken en een defecte koppelomvormer heeft.
Om giswerk te voorkomen, kunt u het beste de diagnose door een professionele monteur laten stellen en het probleem laten oplossen.
Defecte elektromagneet
Veelvoorkomende tekenen van een defecte elektromagneet in de transmissie zijn dat de transmissie niet uit neutraal schakelt of dat de versnellingsbak onregelmatig schakelt met een schommelend of trillerig gevoel tot gevolg. Dit komt omdat een defecte elektromagneet niet de juiste signalen ontvangt of niet genoeg opent om de transmissie te laten schakelen.
Om dit probleem op te lossen, moet u de slechte elektromagneet van de transmissie repareren of vervangen.
Bibberende versnellingsbak
Als u merkt dat uw transmissie trilt als u gas geeft, moet u het peil van de transmissievloeistof of de elektromagneet controleren. Als de transmissievloeistof te laag is, kan de auto gaan trillen als u gas geeft. Dit probleem moet snel worden opgelost, want het kan leiden tot dure reparaties. Laat de monteur de auto inspecteren en de vloeistof bijvullen of de slechte elektromagneet vervangen.
Andere problemen voor Fiat 500L
FAQ
Hoe lang gaat de transmissie van een Fiat 500L mee?
De transmissie van de Fiat 500L kan meer dan 150.000 kilometer meegaan. Veel gebruikers hebben gemeld dat ze meer dan 100.000 kilometer hebben gereden zonder grote problemen of reparaties. Bovendien is de auto zeer duurzaam, want hij kan meer dan 250.000 km afleggen als hij goed wordt onderhouden.
Welk type transmissie heeft de Fiat 500L?
Deze auto wordt geleverd met drie verschillende transmissies. Hij heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak, een transmissie met dubbele koppeling en een Aisin zestrapsautomaat met traditionele koppelomvormer. Bovendien heeft hij een dualogic geautomatiseerde handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen.
Het is belangrijk om te weten dat de Noord-Amerikaanse markt alleen wordt aangeboden met de Aisin automatische transmissie met 6 versnellingen.
Waarom heeft Fiat de Fiat 500L uit 2014 teruggeroepen?
Chrysler heeft meer dan 19.500 Fiat 500L-modellen uit 2014 teruggeroepen vanwege een probleem met de transmissie. De fabrikant meldde dat de automatische transmissie niet vlot uit de parkeerstand schakelde. Bovendien ontvangen de getroffen transmissies mogelijk een bedoelde versnelling niet of traag.
Daarom werden de getroffen modellen teruggeroepen en werd het probleem verholpen.
Hoeveel kost het om een Fiat-transmissie te vervangen?
De kosten voor het vervangen van een Fiat-transmissie variëren van $1.800 tot $3.400. De prijs kan goedkoper of duurder uitvallen, afhankelijk van of je onderdelen of de hele transmissie vervangt. Toch is het vervangen van de transmissie vrij omslachtig en tijdrovend.
Hoe vaak moet ik de transmissievloeistof van mijn Fiat 500L laten controleren?
Je kunt de transmissievloeistof van je Fiat 500L zo vaak als je wilt laten controleren. Een regelmatige controle zorgt ervoor dat u het juiste niveau en type vloeistof in uw auto hebt voor een soepele werking. Toch is het sterk aan te raden om de transmissievloeistof van je auto elke 30.000 tot 60.000 mijl te controleren of te vervangen.
Conclusie
Nu je een aantal veelvoorkomende problemen met de transmissie van de Fiat 500L kent, is het cruciaal om je auto goed te onderhouden zodat deze langer meegaat. En hoewel verschillende Fiat modeljaren transmissieproblemen hebben gemeld, is het 2014 Fiat 500L modeljaar het model met de meeste problemen. De fabrikant moest dit modeljaar terugroepen omdat de transmissie gemakkelijk uit het park schakelde.
Al met al is de Fiat 500L nog steeds een uitstekende auto die meer dan 200.000 kilometer kan rijden met de juiste zorg en onderhoud.