De Ford Bronco is een van de meest verwachte SUV’s van de afgelopen tien jaar, omdat de merknaam Bronco een grote betekenis heeft in de wereld van Ford Bronco liefhebbers. Een van de meer verrassende aspecten van de nieuwe Bronco is dat hij verkrijgbaar is met zowel een handgeschakelde als een automatische versnellingsbak.
Dit betekent dat Ford de Bronco als een echte liefhebbersauto beschouwt, wat nog wordt versterkt door het feit dat je hem kunt krijgen als tweedeurs of vierdeurs en met wel 10 verschillende afwerkingspakketten. Met zo’n grote keuze moesten er bepaalde compromissen worden gesloten en daarom hebben sommige versies van de Bronco meer problemen dan andere.
In dit artikel bespreken we alle Ford Bronco transmissieproblemen en wat je moet doen om ze op te lossen. Om te beginnen zijn de meest voorkomende Ford Bronco transmissieproblemen onder andere loszittende bouten in de transmissie, knarsen tijdens het accelereren, vertragingen en aarzelingen bij het schakelen en de transmissie die weigert in te schakelen.
Ford heeft een aantal terugroepacties uitgevoerd met betrekking tot de transmissie, waarvan de belangrijkste was om het probleem met de losse bouten aan te pakken. Al met al is de transmissie niet het slechtste onderdeel van de Bronco als het gaat om problemen, maar het is nog steeds niet een van de meest betrouwbare transmissies in de huidige line-up van Ford.
Ford Bronco Raptor problemen.
Meer over Ford Bronco motorproblemen.
Losse bouten in de transmissie
Een mogelijk transmissieprobleem dat is gemeld bij de Ford Bronco zijn losse bouten in de transmissie. Losse bouten kunnen leiden tot een reeks problemen, waaronder vloeistoflekkage, slecht schakelen en zelfs een volledig defecte transmissie. Hoewel het belangrijk is om op te merken dat dit probleem mogelijk niet wijdverspreid is en beperkt kan zijn tot specifieke productieseries of vroege modellen, is het toch belangrijk dat Bronco-eigenaren zich bewust zijn van dit potentiële probleem.
Ford heeft een terugroepactie uitgevaardigd om dit probleem aan te pakken, waaronder het terugroepen van een groot aantal Ford Bronco-, Ford F-150-, Ford Mustang-, Ford Explorer- en Lincon Aviator-modellen die zijn gemaakt tussen de productieruns van het modeljaar 2022 en 2023.
Knarsen tijdens het versnellen
Er zijn een paar bronnen die beweren dat de knarsende geluiden tijdens het accelereren te wijten zijn aan de eerder genoemde losse bouten in de transmissie. Er zijn echter ook meldingen dat dit probleem te wijten is aan een probleem met een planetair tandwielstelsel dat vaak wordt vermeld bij andere Ford-modellen die deze transmissie gebruiken.
Hoe dan ook, je kunt het beste met je Bronco naar een dealer gaan om uit te zoeken wat dit probleem precies veroorzaakt, want je wilt niet het risico lopen dat je transmissie nog meer schade oploopt. Zorg ervoor dat je de transmissie goed onderhoudt door alle vloeistoffen te vervangen wanneer dat nodig is en wees relatief voorzichtig tijdens het rijden met de auto.
Vertraagd en aarzelend schakelen
Een te laag vloeistofpeil in de transmissie kan de hydraulische druk van de transmissie beïnvloeden, wat kan leiden tot vertragingen en aarzelingen bij het schakelen. Het controleren van het vloeistofpeil en ervoor zorgen dat het op het juiste niveau is, kan dit probleem verhelpen. Als het vloeistofpeil laag is, kan dit duiden op een lek dat moet worden verholpen. Aan de andere kant kunnen deze problemen ook worden veroorzaakt door een versleten koppeling of koppelomvormer.
Tot slot kunnen verschillende andere onderdelen in de transmissie, zoals sensoren, kleppen of tandwielen, bijdragen aan vertragingen en aarzelingen bij het schakelen als ze beschadigd, versleten of defect zijn. In dergelijke gevallen is het noodzakelijk om de aangetaste onderdelen te identificeren en te repareren of te vervangen. Neem uw Bronco mee naar een Ford-dealer om te weten wat precies de oorzaak is van deze onderliggende problemen.
Versnellingsbak weigert te schakelen
Dit probleem wordt voornamelijk geassocieerd met handgeschakelde versnellingsbakken van de Ford Bronco, meer specifiek met de versnellingspook. De versnellingspook bevindt zich in het passagierscompartiment van de Ford Bronco en is via een schakelmechanisme verbonden met de transmissie. Met dit mechanisme kan de bestuurder schakelen door de versnellingspook te bewegen.
Als het verbindingsmechanisme tussen de versnellingspook en de transmissie echter niet goed is afgesteld, kan het schakelen moeilijk of zelfs onmogelijk worden. Als het stangenstelsel niet goed is afgesteld, kan de versnellingspook mogelijk niet goed in de transmissie grijpen, waardoor de versnellingen slippen of knarsen. Dit kan resulteren in moeilijk schakelen, wat betekent dat er meer kracht dan normaal nodig is om de auto in de versnelling te zetten.
FAQ
Is de handgeschakelde Ford Bronco beter dan de automatische Ford Bronco?
Het hangt van je persoonlijke voorkeuren af, maar het is vrij duidelijk dat de meeste mensen die in moderne auto’s rijden eerder voor een automatische versnellingsbak kiezen. Dit wordt nog duidelijker door het feit dat Ford niet eens een automatische versnellingsbak aanbiedt voor grotere motoren, omdat de handgeschakelde versnellingsbak alleen beschikbaar is voor het instapmodel met vier cilinders.
De automatische versnellingsbak schakelt sneller en is veel gemakkelijker om dagelijks mee te leven. Als je niet zeker weet voor welke van de twee je moet kiezen, kun je het beste een proefrit maken in beide varianten van de Bronco en dan een definitieve beslissing nemen.
Heeft de Ford Bronco een Low-Range Modus?
Ja, de Ford Bronco heeft zowel een handgeschakelde als een automatische versnellingsbak, wat te verwachten is van een echt off-roadmodel.
De lage-versnellingsstand wordt meestal geassocieerd met een transferkast met twee versnellingen. Met deze functie kan de bestuurder schakelen tussen hoge en lage versnellingen. In de lage versnellingsstand wordt de versnelling vermenigvuldigd, waardoor de wielen meer koppel krijgen, wat gunstig is voor het nemen van steile hellingen, het navigeren door diepe modder of zand, of het kruipen over rotsen en obstakels bij lagere snelheden.
Welke transmissie zit er in de Ford Bronco?
De Ford Bronco heeft een SelectShift automatische transmissie met 10 versnellingen of een handgeschakelde transmissie met 7 versnellingen voor het instapmodel met viercilindermotor. De 10-versnellingsbak geniet de voorkeur van een groot aantal klanten, terwijl de handgeschakelde transmissie u de extra mogelijkheid biedt om het schakelen van de auto nauwkeuriger te regelen.
Afhankelijk van je voorkeuren en motorkeuze moet je beide opties overwegen, want ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen.