Gebruikt Porsche VW-motoren?

Porsche maakt deel uit van de VAG (Volkswagen Auto Group), wat betekent dat sommige onderdelen worden gedeeld met VW, Audi, Škoda, Seat, Bentley, Lamborghini, en zelfs Bugatti. Het delen van onderdelen is gebruikelijk bij veel fabrikanten, omdat het de kosten aanzienlijk verlaagt.

Sommige bedrijven, zoals Aston Martin, zijn volledig onafhankelijk, maar moeten andere fabrikanten, zoals Mercedes, enorme bedragen betalen om de infotainmentsystemen van Mercedes van de laatste generatie letterlijk te kopiëren en te plakken, omdat ze niet in staat zijn hun eigen systeem volledig te ontwikkelen.

Als je deel uitmaakt van de VAG, is dit soort dingen veel handiger. Je deelt gewoon eigentijdse onderdelen en maakt er een nieuwe skin van, en 99% van de klanten zal het niet eens merken. Voor een vlekje context, ik rijd een 2018 Audi A3, en het stuurwiel in mijn A3 lijkt verdacht veel op het stuurwiel in de nieuwe Bentley Continental.

Dat gezegd hebbende, terwijl Porsche wel veel onderdelen deelt met de rest van de VAG, worden de motoren meestal gedeeld met Audi, en niet met VW. Sommige oudere Porsche modellen deelden hun motoren met sommige VW modellen, maar niet zo veel in de afgelopen jaren, tot nu toe.

VAG motor delen

De Porsche Panamera Turbo en de Porsche Cayenne Turbo hebben dezelfde motor. Dit komt niet als een verrassing aangezien beide auto’s inderdaad Porsches zijn. Verrassender is misschien dat de Audi RS6, RS7, S8, RSQ8 ook precies dezelfde motor gebruiken als die in beide Porsche modellen.

Naast Audi en Porsche, gebruiken zelfs Lamborghini en Bentley dezelfde 8-cilinder motor. In feite gebruikt de hele prestatiedivisie van VAG dus dezelfde motor, een 4.0L V8 met 500-650 pk. De reden waarom deze motor door zo’n grote verscheidenheid aan modellen wordt gedeeld, heeft te maken met de kosten die nodig zijn om een nieuwe motor te ontwikkelen.

  Is een gebruikte Porsche Boxster een goede koop?

Dankzij de steeds strengere geluids- en emissievoorschriften worden autofabrikanten gedwongen om kleinere, minder opwindende motoren te ontwikkelen. Maar er is geen vervanging voor cilinderinhoud, wat betekent dat het veel meer kost om een V8 te ontwikkelen dan om een 6- of een 4-cilindermotor te ontwikkelen.

Er zijn ook veel andere voorbeelden van het delen van motoren tussen de verschillende fabrikanten binnen VAG, zoals de Audi RS3 en de nieuwe Cupra Formentor. Deze delen beide een 5-cilinder motor met ongeveer 400pk.

Porsche 6-cilinder motoren

Porsche is een merk dat alom bekend staat om zijn 6-cilinder motoren, zoals de flat sixes die door de jaren heen in een aantal geweldige 911’s te vinden waren. Porsche ontwikkelt en verkoopt deze motoren exclusief, en er is geen sprake van het delen van motoren met andere merken, niet op dit moment althans.

Het is vrij begrijpelijk dat Porsche deze motoren nooit zal delen met andere VAG-merken, omdat ze echt bepalend zijn voor zowel moderne als historische Porsches. Een flat-six is een stukje kernidentiteit van de 911, en als zodanig zouden ze exclusief moeten zijn en voorbehouden aan Porsche-modellen alleen.

Porsche heeft een lange geschiedenis van het bouwen van 6-cilinder motoren. De eerste 911-modellen werden aangeboden met luchtgekoelde flat sixes. Later, met de 996-generatie, maakte Porsche de overstap naar watergekoelde flat-six motoren.

Dergelijke motoren vonden soms hun weg naar andere Porsche-modellen, zoals de Cayman GT4 of de Boxster GTS/Boxster Spyder. Dit is begrijpelijk omdat het Cayman/Boxster platform volledig is overgestapt op kleinere 4-cilinder motoren, behalve in slechts een paar modellen uit het hogere segment.

  Porsche vs Corvette betrouwbaarheid - wat is beter

Het delen van onderdelen tussen Porsche en VW

In 2009 besloot VAG dat het tijd werd dat de meeste VAG-fabrikanten nog consequenter onderdelen gingen delen. Door de alsmaar stijgende kosten voor de ontwikkeling van nieuwere motoren als gevolg van extreem strenge emissievoorschriften, was Porsche, een VAG-fabrikant die bekend staat om de ontwikkeling van geweldige motoren, de eerste die door de knieën ging.

Het nieuwe VW Tuareg R-model deelt zijn volledige aandrijflijn met de Porsche Cayenne E-Hybrid. De vermogenscijfers tussen deze modellen zijn identiek, 455pk en 516 lb-ft koppel. Zelfs het trekvermogen is hetzelfde met 7,7k pond.
Dit soort delen van onderdelen zal in de toekomst alleen maar toenemen. Zo is de nieuwe versnellingspook in de nieuwe 992 Porsche 911 vrijwel dezelfde als die in de VW Golf GTI, en zijn de infotainmentsystemen van alle VAG-merken gebouwd op dezelfde onderstellen.
Veel andere onderdelen worden ook gedeeld, zoals de achterbumper van de laatste generatie Porsche Macan en de 2017 VW Golf R facelift. Een voordeel van het delen van onderdelen is dat het, in theorie, de betrouwbaarheid zou moeten verhogen. Maar zolang de platte zescilinder alleen voor Porsche wordt gebruikt, en dat is de bedoeling, hoeven we ons geen zorgen te maken dat Porsche zijn luxe uitstraling verliest.

FAQ Sectie

Welke VAG-auto’s delen hetzelfde chassis?

Een tiental jaar geleden besloot VAG om modulaire chassistypes te ontwikkelen die de verschillende merken onder de VAG-koepel met elkaar konden delen. Zo ontstond het VAG MQB-platform.
De eerste generatie van het MQB-platform werd onthuld in 2012, en de Audi Q2, Audi A3, Seat Leon, Volkswagen Arteon, Škoda Octavia en vele anderen maakten gebruik van dezelfde onderstellen. De Audi Q7, Bentley Bentayga, en de VW Touareg delen ook hetzelfde chassis, en het is vrij duidelijk.

  Moet ik een Porsche Cayman kopen?

Hebben de Porsche Taycan en de Audi E-Tron GT hetzelfde chassis?

Na de Tesla Model S zijn de Porsche Taycan en de Audi E-Tron GT de populairste EV sedans op de markt op dit moment. En ja, ze zijn allebei gebouwd op hetzelfde platform met dezelfde aandrijflijn, met kleine aanpassingen omwille van de marktpositionering.
De Taycan is iets duurder en iets krachtiger, maar al bij al zijn beide chassis min of meer hetzelfde. En de gelijkenissen zijn nogal duidelijk als je de Taycan en de E-Tron naast elkaar parkeert.

Delen andere merken ook onderdelen?

Ja, dat doen ze. Het duo Chevy Silverado en de GMC Sierra is bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeld van hoe ver sommige merken het rekken. Deze twee zijn bijna identiek qua design, aandrijflijn en opties, ook al proberen Chevy en GMC ze zoveel mogelijk van elkaar te onderscheiden.
Auto’s ontwikkelen is duur, en sommige aspecten, zoals koplampen, kunnen een obscene hoeveelheid geld kosten om te ontwikkelen. En daarom gebruikte zelfs de Lamborghini Diablo een set koplampen van Nissan om de kosten te drukken. De McLaren F1 van $20m, bijvoorbeeld, gebruikt dezelfde achterlichten als die van een Londense bus.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts