Gemeenschappelijke problemen met Mercedes 190E (W201)

De Mercedes 190E (W201) is een Mercedes instapmodel luxe sedan uit de jaren 1980. Sinds hij werd uitgebracht, was en is het nog steeds een vrij gebruikelijke auto over de hele wereld. De jaren ’80 worden algemeen aangeduid als de Gouden Eeuw van Mercedes engineering omdat alle Mercedes auto’s uit dit tijdperk zijn gemaakt om lang mee te gaan.

Maar zelfs de Mercedes modellen uit de jaren 80 zijn foutloos, en gezien het feit dat ze nu meer dan 30 jaar oud zijn, gaan ze allerlei problemen krijgen. Sommigen van hen zijn vaker dan anderen en sommigen van hen worden veroorzaakt door gebrekkig onderhoud, hoe dan ook, zorg ervoor om dit artikel te lezen om uit te vinden.

De vroege modellen 190E zijn uitgerust met de defecte motor van de enig-rijtimingsketting die gekend is om voorbarig te mislukken. De pakking van het motorkop is ook naar voren gebogen aan het defect en zo is het Jetronic-brandstofinjectiesysteem. Voorts is de versnellingsbak koelmiddelenpijp ook een zwak punt van 190E en gekend om van tijd tot tijd te lekken.

De 190E is nu een 30+-jaar-oude auto wat betekent dat de algemene slijtage en scheur frequenter is, met inbegrip van corrosie. Het opschortingssysteem gaat waarschijnlijk allerlei barsten en plooien veroorzaken die normaal voor zulk een oudere auto zijn.

Single-row timing chain problemen

De 190E Mercedes kreeg een fikse update in 1988 toen zij ook de enig-rij timing ketting door een dubbel-rij timing ketting vervingen en zo dit probleem oplosten. Nochtans, als u over een vroeger model 190E komt, ben zeker om de enig-rijtimingsketen te inspecteren omdat het gekend is voorbarig te ontbreken.

  Wordt Mercedes nog in Duitsland gemaakt?

De veelvoudige bronnen verklaren dat u zowel de ketting als de spanner om de 100k mijlen of zo zou moeten vervangen als u uw motor veilig lopend wilt houden. Als u vreemde geluiden hoort, moet u de ketting onmiddellijk inspecteren, want als u hem niet vervangt, zal uw motor waarschijnlijk ernstigere schade oplopen. Dit is op alle W201 één-rij motoren van toepassing, niet alleen die in 190E worden gevonden.

De kwesties van de motorkoppakking

De meeste werktuigkundigen zijn het ermee eens dat de pakking van het motorkop één van de kwetsbaarste delen van de motor 190Es is en zo minstens een paar keer tijdens eigendom zou moeten worden vervangen. Deze motoren kunnen meer dan een half miljoen mijlen duren, maar u zou de hoofdpakking om de 100-150k mijlen moeten inspecteren en vervangen.

Een gemakkelijke manier om te vertellen dat uw 190E een nieuwe hoofdpakking vergt is externe olielekken te zoeken die uit de hoofdpakking komen. De kwesties zoals deze zijn gemeenschappelijker met motoren die een aluminium-gemaakte hoofdpakking aanbieden omdat het aluminium gekend is om meer dan gietijzer uit te breiden terwijl onder grote temperatuurschommelingen.

Jetronic brandstof injectie problemen

De M102 motor en de M101 motor die in 190E wordt gevonden zijn uitgerust met een verfijnd Continu Injectiesysteem (CIS) dat ook als KE-Jetronic wordt bekend. Dit brandstofinjectiesysteem werd ontworpen door Bosch dat één van de meest verfijnde autodelen en techniekbedrijven in bestaan is.

Als zodanig is het veilig om te zeggen dat het KE-Jetronic systeem eigenlijk vrij betrouwbaar is en een lange tijd mee zou moeten gaan. Echter, niet veel monteurs weten hoe dit systeem werkt en dus zijn veel van hen niet in staat om het goed te onderhouden. Zorg ervoor dat u uw monteur naar dit probleem vraagt en als hij u niet de nodige hulp kan bieden, neem dan contact op met een Mercedes dealer.

  Wat is de beste Mercedes voor een gezin?

Corrosie problemen

Vele mensen daar geloven dat de corrosie de enige vreselijkste vijand is een oudere Mercedes kan onder ogen zien, en dat is niet ver van de waarheid. Zoals eerder verklaard, is 190E nu een vrij oude auto, en de auto’s van die era profiteerden niet van een verfijnd systeem van de corrosiebescherming wat betekent dat deze auto’s nu naar voren gebogen aan roest zijn.

Zorg ervoor om de wielgaten, de onderkant van de deur, de onderkant van zowel de voor als achterbumpers, en rond de vensters voor tekens van roest te controleren. Als de auto die je tegenkomt zwaar gecorrodeerd is, draai je om en kijk je nooit meer om.

Kraken en algemene slijtage

Een paar decennia op de weg kunnen werkelijk omhoog een auto slaan, geen kwestie hoe verfijnd of betrouwbaar de auto is. Dit betekent dat de meeste 190E modellen daar reeds honderdduizenden mijlen op de klok hebben die ook betekent dat zij waarschijnlijk allerlei kraken en rammelen ervaren.

Een lawaaierige opschorting is een vrij gemeenschappelijke kwestie voor oudere modellen van Mercedes, met inbegrip van 190E.

FAQ Sectie

Is de Mercedes 190E betrouwbaar?

De Mercedes 190E is inderdaad een betrouwbare auto, maar het is ook een 30+-jaar-oude auto. De carrosserie bood vroeger een behoorlijke bescherming tegen roest, maar tegenwoordig is dit een stuk twijfelachtiger. De meeste 190E modellen hebben de neiging om tot een miljoen mijl op de weg door te brengen, wat betekent dat het doden van een 190E een vrij moeilijke taak is.

  Welke Mercedessen hebben PARKTRONIC

Er zijn een paar niggles hier en daar, maar de 190E is echt gebouwd om lang mee te gaan, net als elk ander Mercedes-model uit de jaren 1980.

Hoeveel kost een Mercedes 190E?

De Mercedes 190E kan nu voor peanuts worden gekocht, maar de exemplaren in een meer fatsoenlijke en goed onderhouden staat hebben de neiging om een paar duizend dollar te lopen. Het duurste 190E model is de Cosworth-ondersteunde 190E 2.5 EVO II kost tegenwoordig zo veel zoals $400.000 voor de zeer beste voorbeelden daar.

Het bezitten van een 190E zou niet allen moeten zijn dat duur omdat er ladingen vervangstukken rond zijn en Mercedes ook bereid is om u van alle delen direct te voorzien.

Is de Mercedes 190E een toekomstige klassieker?1

De regelmatige 190E is geen klassieke auto en zal waarschijnlijk ook niet één worden omdat het niet al dat zeldzaam of speciaal op geen enkele manier is. De hogere modellen zouden in waarde kunnen stijgen met de tijd, maar slechts als zij in ongerepte voorwaarde worden gehouden.

Er zijn zo vele verbazende Mercedes jaren ’80 modellen en de 190E is slechts het “instapniveau” baby Merc uit die tijd. Hoewel het veel waarde biedt, zal het waarschijnlijk geen echte klassieker worden, maar alleen de tijd zal leren of dat echt het geval is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts