Hebben alle nieuwe auto’s achteruitrijcamera’s?

In 2008 nam het Amerikaanse Congres een wet aan die tot doel had het zicht naar achteren voor alle personenauto’s sterk te verbeteren. Hiermee begon een trend waarbij de Amerikaanse overheid het veiligheidsniveau wilde verhogen door allerlei technologieën verplicht te stellen voor aankomende auto’s.

Tot 2014 was deze trend enigszins in de vergetelheid geraakt, maar hij werd opnieuw nieuw leven ingeblazen toen het Amerikaanse ministerie van Transport voorschreef dat alle nieuwere auto’s vanaf 2019 standaard over achteruitkijkcamera’s moeten beschikken, wat de autofabrikanten een paar jaar de tijd gaf om zich adequaat voor te bereiden.

Dit was vooral gericht op meer betaalbare auto’s zoals Japanse economy cars die op dat moment niet beschikbaar waren met een achteruitkijkcamera, maar veel meer high-end modellen hadden deze trends al jaren van tevoren overgenomen.

Volgens de statistieken kwamen tot 2019 jaarlijks meer dan 200 mensen om het leven door een gebrek aan zicht naar achteren. Tot overmaat van ramp waren veel van hen kinderen. Daarom zijn alle nieuwere auto’s tegenwoordig standaard uitgerust met achteruitkijkcamera’s, en de veiligheidstrend zal zich waarschijnlijk voortzetten naarmate de industrie zich ontwikkelt.

Schermgrootte en technologie

Er zijn verschillende soorten camera’s en bijbehorende schermen. Deze wetten regelen alleen de basis van deze systemen, en de fabrikanten zijn vrij om hun systemen te ontwerpen volgens hun binnenlands beleid en productinvesteringen, zolang ze binnen de grenzen van deze wetten blijven.

Sommige fabrikanten bieden breedbeeldschermen in liggende uitvoering aan, terwijl andere de voorkeur geven aan staande schermen. De meeste schermen op instapniveau zijn ergens tussen 6-10 inch in diameter, terwijl de grootste bijna het dubbele daarvan kunnen overspannen. Naarmate de technologie voortschrijdt, lijken schermen uit het begin van de jaren 2000 nu belachelijk klein en hebben ze een lage resolutie.

  Is Apple CarPlay de moeite waard?

Moderne schermen maken gebruik van OLED-technologieën met geavanceerde siliciumarchitectuur, die u in staat stellen het systeem te bedienen met knoppen, een aanraakscherm of zelfs spraakopdrachten. Sommige systemen, zoals die van BMW, bieden zelfs gebarenbesturing waarmee een bepaald aantal functies van het infotainmentscherm kunnen worden bediend.

Cameralocaties

Automakers spenderen grote hoeveelheden geld aan coherente ontwerpkeuzes die zowel de designfilosofie van het merk moeten volgen als de reglementaire aspecten van de veiligheid van de auto. Daarom verschillen ze wat betreft de plaatsing van de achteruitrijcamera, afhankelijk van de auto in kwestie en hoe ze willen dat de achterkant van de auto eruitziet.

Sommige merken integreren de camera op een slimme manier onder de badge, die tevoorschijn komt op het moment dat in achteruit wordt geschakeld. Op die manier blijft de camera altijd schoon en is hij ook beschermd tegen stoten en slechte weersomstandigheden. Het is vermeldenswaard dat de meeste merken die dit doen, ook de optie bieden om de camera er handmatig uit te halen.

Andere laten de camera altijd blootliggen, maar vergezellen de camera vaak van een set sproeiers die in werking treden wanneer u de voorruit besproeit. Veel vuil en viezigheid kan het zicht van de camera belemmeren, waardoor deze nutteloos kan worden, dus de camera moet te allen tijde vrij zijn.

Richtlijnen en kijkhoeken

De overgrote meerderheid van moderne auto’s wordt geleverd met parkeersensoren rondom en automakers hebben ook andere nuttige softwareoplossingen in de camera geïntegreerd om het hele proces soepeler en geavanceerder te maken. Een set beweegbare richtlijnen verschijnt meestal op het scherm en volgt uw stuurinputs op overeenkomstige wijze.

  Wat zijn de beste compacte auto's qua veiligheid en betrouwbaarheid?

Zo kunt u gemakkelijk bepalen of u zich in een rechte hoek bevindt wanneer u in de achteruitversnelling een parkeerplaats nadert. Automakers integreren deze op verschillende manieren, en sommige zijn nuttiger dan andere. In elk geval zijn richtlijnen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om slimme softwareoplossingen die zijn ontworpen om u te helpen veiliger met de auto te manoeuvreren.

High-end auto’s zijn vaak uitgerust met geavanceerde hi-res multi-angle camerasystemen waarmee u zich kunt concentreren op een bepaalde hoek tijdens het manoeuvreren met de auto. De meest geavanceerde systemen bieden zelfs een 3D-effect dat eruitziet alsof er een kleine drone boven de auto zweeft, waardoor het doodsimpel wordt om zelfs de grootste auto’s die er zijn te parkeren.

FAQ Sectie

Zijn achteruitkijkcamera’s nuttig?

Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van hoe geavanceerd een bepaald systeem is. Als de camera in kwestie low res en vuil is, dan heeft het geen zin om het op die manier te gebruiken. Als de camera echter van behoorlijke kwaliteit is, is hij wel degelijk nuttig, vooral op grotere modellen.

Je kunt echter nooit volledig op deze systemen vertrouwen, omdat ze er alleen zijn om je te helpen, en niet om je bewustzijn te vervangen. Houd daarom altijd uw omgeving in de gaten en zorg ervoor dat u zich omdraait als u achteruitrijdt, om dat zo veilig mogelijk te doen.

Kan ik achteraf een achteruitrijcamera op mijn auto inbouwen?

Omdat achteruitrijcamera’s pas na 2019 verplicht zijn, zijn er tegenwoordig veel auto’s op de weg die deze technologieën niet bieden. Daarom rijst de vraag of het mogelijk is om uw auto uit te rusten met een achteruitkijkcamera, en hoe u dat idee moet aanpakken.

  Wat is de levensduur van een hybride auto?

Er zijn verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort oplossingen en het is van het grootste belang om de juiste te kiezen. Gewoon het plakken van een camera op uw kofferdeksel en noemen het een dag is niet echt het beste idee. Zorg ervoor dat u onderzoekt welke bedrijven in uw omgeving dit het beste doen en kies altijd voor high-res camera’s.

Moet ik meer geld uitgeven aan een 360 graden camera?

360 camera’s worden vaak geprezen als enkele van de meest technologisch geavanceerde functies die vandaag in auto’s worden aangeboden. Sommigen geloven dat systemen zoals deze slechts gimmicks zijn en dat het geen zin heeft om honderden, zo niet duizenden dollars uit te geven aan dergelijke systemen als u al standaard kunt kiezen voor een achteruitkijkcamera.

Deze systemen zijn echter perfect voor grotere voertuigen die het grootste deel van hun tijd in drukke stadsstraten doorbrengen. Bovendien kunnen deze systemen ook dienst doen als gesofisticeerde dashcams die kunnen worden ingeschakeld op het moment dat iemand tegen uw auto botst. Bovendien zijn ze ook een geweldig ding om te hebben als het tijd is om de auto te verkopen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts