Hebben Mercedessen superbenzine nodig?

Alle Mercedes modellen, ongeacht het model of het segment, hebben loodvrije superbenzine nodig. 91 octaan is het absolute minimum dat door Mercedes-dealers en servicewerkplaatsen wordt aanvaard. Dit is vooral omdat premium benzine de kans dat de Mercedes waarin u rijdt zeer lang meegaat aanzienlijk vergroot.

Sommige autofabrikanten eisen niet dat u premium benzine gebruikt, maar Mercedes en vele andere luxe merken doen dat wel, omdat het gebruik van premium benzine u op de lange termijn voordeel oplevert.

Moderne Mercedes motoren zijn vrij complex, vol met veel verschillende sensoren en elektronica. Om een goede efficiëntie en samenhang te garanderen, is premium gas een must. Veel klanten hebben gemeld dat als u gewone brandstof gebruikt in uw auto met premium-gas, het lampje voor de controle motor uiteindelijk zal gaan branden.

Verschil tussen benzine met hoog octaangehalte (premium) en laag octaangehalte

Het octaangetal wordt meestal in verband gebracht met de tijd die de brandstof nodig heeft om het ontstekingsstadium te bereiken. Premium-benzine is niet per se een betere kwaliteit brandstof, het gaat er meer om hoe snel de brandstof ontbrandt. Brandstoffen met een laag octaangehalte ontsteken veel sneller dan brandstoffen met een hoog octaangehalte, en brandstoffen met een hoger octaangehalte hebben over het algemeen een hogere weerstand tegen voorontsteking.

Nieuwere Mercedes-motoren hebben een hogere compressieverhouding, wat betekent dat de motor hogere voorverbrandingstemperaturen creëert. Sommige autofabrikanten gebruiken motoren die dergelijke temperaturen niet creëren, en dat is de reden waarom ze zijn geclassificeerd voor gewone brandstof.

Als u gewone brandstof gebruikt in uw Mercedes-motor (die hogere voorverbrandingstemperaturen heeft), kan dit uw motor beschadigen en kloppen veroorzaken als gevolg van voorontploffingen. Het zal ook uw brandstofefficiency verlagen, dus er is absoluut geen reden voor u om geen premium loodvrij voor uw Mercedes te gebruiken.

  Mercedes Benz E-klasse betrouwbaarheid

Regelmatig laag-octaan brandstofgebruik in een Mercedes

Tegen dit punt, zou u goed bewust moeten zijn dat u geen regelmatig gas op Mercedes-auto’s zou moeten gebruiken, maar, als u dat doet, is dit wat gaat gebeuren.
Wanneer u gewone benzine begint te gebruiken, zal er niets gebeuren, maar alleen in het begin.
Er heerst een grote misvatting die vooral te wijten is aan de termen “premium” en “gewone” benzine. De meeste mensen denken dat het betekent dat de ene benzine letterlijk premium of beter is, terwijl de andere gewoon normaal of normaal is. Maar de terminologie brengt niet helemaal de juiste boodschap over. Er is niet noodzakelijkerwijs een “premium” kwaliteitsverhoging, het enige echte verschil is de weerstand tegen voorontsteking.
Als u dus gewone benzine in uw Benz gebruikt, zult u waarschijnlijk last krijgen van voorontsteking, ook wel bekend als pre-detonatie. U zult het kunnen horen als u goed luistert. De motor maakt een kloppend geluid, en het klinkt niet zo samenhangend als gewoonlijk.

Premium hoog-octaan brandstofgebruik in auto’s met normale brandstof

Maar wat als het andersom is? Laten we zeggen dat uw auto is beoordeeld voor reguliere laag-octaan benzine. Als u in zo’n geval premium benzine gebruikt, zult u vrijwel geen voordelen plukken. Het enige dat zeker zal gebeuren is de pijn die u aan uw portemonnee zult veroorzaken.
AAA schat dat bestuurders tot 2 miljard dollar per jaar verspillen door premium gas te gebruiken in auto’s die niet op premium gas rijden. Mensen denken dat ze beter voor hun auto’s zorgen door premium gas te gebruiken, maar de waarheid is dat ze gewoon geld verspillen.
Benzine en wijn hebben zeer weinig dingen gemeen, maar in beide gevallen denken de mensen dat een hogere prijs een hogere kwaliteit moet dicteren, maar dat is gewoon niet het geval. Als u niet zeker weet welke benzine wordt aanbevolen voor uw auto, kijk dan in de handleiding.
“Premium gas zorgt voor meer vermogen” is een van de meest voorkomende misvattingen over premium brandstof. Het is een feit dat motoren met een hogere compressieverhouding meestal premium brandstoffen zijn die in feite meer vermogen leveren dan de motoren die gewone brandstof nodig hebben. Maar de brandstof zelf maakt absoluut geen verschil.

  Hoe goed is de Mercedes EQS?

Wetenswaardigheden over premium gas

Hoeveel kost premium gas?

Volgens de AAA kost premium gas maar liefst 60% meer dan gewone brandstof, of in sommige gevallen zelfs meer. Premium-gas kost meer door een hogere weerstand tegen voorontsteking, wat betekent dat de brandstof zelf veel verfijnder is in vergelijking met de weerstand tegen voorontsteking van gewone brandstof.
Premium-benzine is ook duurder om milieuredenen. Het maken en raffineren van premium-brandstof kost meer. Bovendien dicteren de wetten van vraag en aanbod ook dat premium gas inderdaad meer moet kosten in vergelijking met gewone brandstof omdat auto’s die op gewone brandstof rijden een overheersende meerderheid vormen.

Hoe gevaarlijk is motor kloppen?

Het kloppen van de motor is het gevolg van het feit dat het mengsel van brandstof en lucht door de hogere motortemperatuur zelf ontbrandt en niet door de bougies. Dit effect treedt meestal op hetzelfde moment op dat de bougie zelf ook het brandstof- en luchtmengsel doet ontbranden. Wat je dus in wezen krijgt, zijn twee verschillende explosies in de cilinder, in plaats van één.
Als dit langere tijd aanhoudt, bestaat de kans dat de voorontsteking de zuigers daadwerkelijk beschadigt, in sommige gevallen zelfs ernstig. Zowel de prijs als het ongemak die met een dergelijke gebeurtenis gepaard gaan, zijn extreem hoog. Gebruik dus gewoon de door de fabrikant aanbevolen waarde, dan komt het helemaal goed.

  Mercedes B180 - Alles wat u moet weten

Wat als ik per ongeluk diesel in mijn auto met gasmotor doe?

U denkt misschien dat zulke ongelukken niet zo vaak gebeuren, maar helaas is dat niet zo. In landen zoals de VS, waar benzine de belangrijkste brandstof is, gebeurt dit niet zo vaak. Benzine sproeiers hebben meestal een andere kleur dan diesel sproeiers, en ze zijn ook anders gevormd voor deze specifieke redenen.
Maar als u per ongeluk diesel in uw gasauto doet, rijd er dan niet mee. Bel meteen een monteur. Ook al lijkt het in het begin misschien in orde, dat komt vooral omdat u nog op het resterende gas in het brandstofsysteem rijdt. De diesel heeft waarschijnlijk de motor zelf nog niet bereikt.
Diesel is een stuk dikker in vergelijking met gas; dit betekent dat de pomp zelf moeite zal hebben om de diesel in de motor te pompen. Bovendien zullen de filters het ook moeilijker maken voor de diesel om de motor zelf te bereiken. Dus, je zult hoogstwaarschijnlijk eindigen met een verstopte motor. Maar maak je geen zorgen, je motor zal niet ontploffen of iets dergelijks.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts