Porsche biedt in 2022 geen elektrische SUV aan en dat hebben ze ook nooit gedaan. Maar te oordelen naar een aantal nogal mysterieuze spionagefoto’s, zal een elektrische Porsche waarschijnlijk binnenkort het daglicht zien. Meer specifiek mikt Porsche op het volledig elektrificeren van de next-gen Porsche Macan.
Er is nog maar weinig bekend over de elektrische Macan, maar alle momenteel beschikbare gegevens vind je in dit artikel. Wie ongeduldig is om te wachten op een elektrische Porsche SUV, kan gaan voor de bestaande Porsche EV, de Taycan, of de plug-in hybride versies van bestaande Porsche modellen.
Gezien het feit dat de hele auto-industrie langzaam in de richting van een elektrische toekomst gaat, was Porsche er snel bij om te volgen met de Taycan. Het is veilig om te zeggen dat Porsche zijn line-up binnenkort zal uitbreiden met een flink aantal elektrische auto’s, waaronder een door en door elektrische supercar.
Tot het zover is, bespreken we de aankomende Macan EV, de bestaande Taycan EV en het momenteel beschikbare Porsche plug-in hybride modellengamma.
Elektrische Porsche Macan – Binnenkort onthuld
Afgaande op een paar redelijke schattingen online, zou de elektrische Macan rond de 60.000 dollar moeten beginnen en de prijzen zouden gemakkelijk moeten oplopen tot 100.000 dollar voor de snelste en meest indrukwekkende Macan EV. De Macan is een crossover/compacte SUV die momenteel het populairste type auto op de markt is.
De Macan zal waarschijnlijk worden ontworpen op een volledig nieuw platform met de toevoeging van alle state-of-the-art EV-technologieën die met de Taycan zijn geïntroduceerd, zoals de 800-volt infrastructuur die garant moet staan voor snelle laadtijden, geweldige acceleratietijden en superieure thermische efficiëntie.
Sommige Porsche insiders stellen dat de elektrische Taycan meer dan 230 EPA geschatte mijlen bereik zou moeten bieden en dat we hem in 2023 mogen verwachten. De Macan zou er moeten komen in twee verschillende batterij groottes die ofwel de actieradius ofwel de prestaties maximaliseren.
Het wachten is op de onthulling van de elektrische Macan door Porsche eind dit jaar, en het lijkt erop dat de Macan EV een geweldige optie wordt.
Porsche Taycan – De eerste echte EV van Porsche
De Porsche Taycan liet zien dat elektrische auto’s niet saai zijn en dat ze dynamisch en leuk kunnen zijn om mee te rijden, naast het feit dat ze snel zijn in een rechte lijn. De Taycan wordt in verschillende versies aangeboden, waaronder de instapversie van $82.000 en de topversie van $185.000, de Taycan Turbo S.
De Taycan is ook verkrijgbaar als vierdeurs sedan of als Gran Turismo estate-achtige auto die meer bagageruimte biedt. De Taycan maakt gebruik van de eerder genoemde 800-volt elektrische architectuur die zorgt voor snelle oplaadtijden, snelle acceleratietijden en toonaangevende thermische efficiëntie.
De Taycan Turbo kan van 0 naar 100 km/u in minder dan 2,5 seconden en kan 220 mijl afleggen op een enkele lading. De Turbo S, die het hoogste actieradius heeft, zou ongeveer 200 kilometer moeten kunnen afleggen, terwijl de Taycan 4S bijna 300 kilometer zou moeten kunnen afleggen tussen twee oplaadbeurten, wat de Taycan met het beste actieradius is.
Al met al is de Taycan een enorm indrukwekkende EV die de deur openzet voor alle andere aankomende EV’s van Porsche, waaronder de Macan.
Porsche Hybrides – De Cayenne en de Panamera E-Hybrid
Als je wilt genieten van zowel een ICE-motor en een elektrische motor in een comfortabele Porsche chassis, de Cayenne of de Panamera zijn degenen te krijgen. De Cayenne E-Hybrid biedt een 3.0L V6 gekoppeld aan een elektromotor die beide een gecombineerd vermogen van 455pk produceren, terwijl de topversie van de Cayenne Turbo E-Hybrid 670pk uit zijn 4.0L V8 en een elektromotor haalt.
Dezelfde aandrijflijn is ook verkrijgbaar voor de Panamera met identieke vermogens. De 911, de Macan en de Boxster/Cayman modellen zijn nog niet beschikbaar met een hybride aandrijflijn, maar deze zullen waarschijnlijk te zijner tijd volgen.
Deze beide e-Hybrid Turbo-modellen zijn ook de krachtigste ICE Porsche-modellen die er bestaan. 670 pk in een 4-deurs sedan en een grote SUV is een recept dat alle performance freaks over de hele wereld weet op te winden.
Het is eigenlijk een beetje krankzinnig dat we auto’s als deze kunnen kopen, want de hybride aandrijflijn werd niet geïntroduceerd om auto’s sneller en agressiever te maken, maar eerder voor auto’s zoals de Prius die efficiëntie vooropstellen.
FAQ Sectie
Is de Porsche Macan de moeite waard?
De huidige Porsche Macan is inderdaad de moeite waard, want het is een enorm capabele SUV die een superieur comfort combineert met de legendarische betrouwbaarheid en wenselijkheid van Porsche. Het is de beste compacte SUV als het gaat om waardevastheid en velen beschouwen hem als de meest dynamische kleine SUV die te koop is.
Alle versies van de Macan zijn uitgerust met krachtige motoren, behalve de 2.0L 4-cilinder op instapniveau, die een beetje glansloos is. Al met al is de Macan inderdaad de moeite waard, want het is een mooie auto die in zijn klasse toonaangevend is op het gebied van waardevastheid, prestaties en aantrekkingskracht.
Moet ik een hybride Porsche kopen?
De E-Hybrid modellenreeks biedt ofwel een meer verstandige kilometergerichte setup met de 3.0L V6 in zowel de Cayenne als de Panamera, of de belachelijke 670pk sterke V8 en elektromotor combo. Beide motorconfiguraties zijn tegenwoordig erg zinvol, omdat hybrides en EV’s een aantal voordelen hebben.
Daarom is de aanschaf van een hybride Porsche de moeite waard. De Turbo E-Hybrid modellen zijn de snelste en krachtigste Porsche auto’s die je vandaag de dag kunt kopen, terwijl de 3.0L V6 versies de zuinigste zijn.
Is de Porsche Taycan de moeite waard?
Als u op zoek bent naar een elektrische auto die prestaties, stijl, comfort en technologie beter in balans brengt dan de meeste auto’s die er zijn, dan is de Taycan de auto om te kopen. De Taycan concurreert met de Tesla Model, de Audi e-Tron GT, de Lucid Air, en de Mercedes EQS om de beste luxe elektrische sedan te zijn.
Naar mijn mening is de Taycan de beste EV met toonaangevende kwaliteit en design, terwijl de Model S de handigste is om te gebruiken en de EQS de meest luxueuze.