Hoe betrouwbaar zijn zelfparkerende auto’s?

In de loop der jaren hebben veel autofabrikanten verschillende manieren bedacht om het rijden met, en het parkeren van een auto zo gemakkelijk mogelijk te maken. Parkeersensoren, camera’s, rijstrookassistentie, dodehoekassistentie, pre-collision sensors, enz.

Al deze systemen samen bieden een grotere mate van bescherming en ze helpen u ook bij het navigeren met de auto bij lagere snelheden. Maar de doeltreffendheid van deze systemen was een paar jaar geleden nog niet zo groot.

Maar tegenwoordig zijn deze systemen zo geavanceerd dat het ongebruikelijk is een auto uit het hogere segment te zien die niet met deze functies is uitgerust. Wat zelf parkeren betreft, zijn er maar liefst 81% minder ongevallen gebeurd dankzij parkeerhulp.

Bovendien is de tijd die nodig is om een auto in te parkeren dankzij zelfparkeertechnologie ook met wel 10% afgenomen. Naarmate deze technologieën zich verder ontwikkelen, zullen we waarschijnlijk zien dat systemen als deze uiteindelijk de mens volledig zullen vervangen als het op parkeren aankomt.

Hoe werkt het?

Nu de auto-industrie vol vertrouwen het autonome tijdperk betreedt, worden zelfparkeersystemen steeds samenhangender en betrouwbaarder. Maar het autonome aspect van zelfparkeren is nog steeds vrij beperkt dankzij heel wat veiligheidszorgen en het feit dat een systeem niet zelf kan voorspellen of ethische beslissingen kan nemen.

Het enige autonome aspect van dergelijke systemen is dus de besturing. In eerste instantie krijgt het systeem de opdracht een geschikte parkeerplaats te vinden waar de auto veilig kan staan, nadat het systeem zo’n plek heeft gevonden, wordt er meestal een hoorbaar en zichtbaar signaal naar de bestuurder gestuurd.

  Beste hybride auto's voor jonge bestuurders

Hierna schakelt u de zelfparkeerfunctie in en geeft de auto u instructies over het schakelen tussen voor- en achteruit. Sommige systemen zullen ook voor u optrekken en afremmen, andere zullen u alleen vertellen wanneer u moet optrekken of afremmen.

Deze auto’s zijn uitgerust met nabijheidssensoren die u waarschuwen als u te dicht bij een obstakel komt. Het enige wat u dan nog hoeft te doen, is de instructies opvolgen en u staat binnen de kortste keren veilig geparkeerd.

Geavanceerde zelfparkeerhulp

Maar we leven in 2021, en er bestaan systemen die de voornoemde parkeerhulpsystemen drastisch op de schop nemen. Dergelijke systemen worden gebruikt door BMW en Tesla om er een paar te noemen, en deze systemen vereisen niet eens dat u in de auto zit tijdens het parkeren.

Deze systemen werken het best als u in krappe ruimtes moet parkeren. U moet de auto gewoon op de juiste manier uitlijnen, uitstappen en de auto doet zijn ding. U kunt uw BMW 7-serie bedienen met een speciale sleutelhanger, of met een mobiele telefoon in het geval van de Tesla.

Het is de moeite waard om te vermelden dat deze systemen nog niet in staat zijn om zelf te sturen, dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je de auto goed uitlijnt. Mercedes heeft onlangs de nieuwe S-Klasse onthuld en zoals altijd debuteert de S-Klasse met tal van nieuwe technologieën die nog volledig moeten worden getest.

Mercedes noemt dit systeem PARK PILOT, en wat het doet is het neemt de volledige controle over uw parking, u hoeft er niet eens te zijn. Laat de auto gewoon achter bij de gate van de luchthaven van Stuttgart, en de auto parkeert zichzelf. En als u aankomt, staat de auto op u te wachten waar u hem hebt achtergelaten.

  Luxe auto's met lage onderhoudskosten

Betrouwbaarheid van parkeerhulpsystemen

Het eerste echt grootschalige experiment over de betrouwbaarheid en effectiviteit van parkeerhulpsystemen vond plaats in 2015 en werd uitgevoerd door AAA UK. Deze test bestond uit een paar verschillende aspecten zoals de frequentie van stoepranden, snelheid, nauwkeurigheid en het aantal manoeuvres.

De conclusie van de test was dat bestuurders met parkeerhulp 81% minder stoepranden tegenkwamen en dat de tijd die nodig was om het systeem in te schakelen en de auto volledig te parkeren ook met ongeveer 10% afnam. Bovendien maakten bestuurders die deze systemen inschakelden 47% minder manoeuvres, wat de efficiëntie drastisch verbeterde.

Maar deze systemen zijn niet perfect, en de AAA concludeerde ook dat deze systemen de auto’s soms veel te dicht bij de stoeprand parkeerden, wat in theorie de kans op wielbotsingen zou kunnen vergroten wanneer je besluit de parkeerplek te verlaten.

Aan het eind van de dag komt het erop neer hoe zelfverzekerd u bent als het gaat om parallel parkeren. Als je jezelf meer dan capabel acht op het gebied van parallel parkeren, lijken deze systemen misschien vervelend voor je, maar als het je aan ervaring ontbreekt, kunnen deze systemen je enorm helpen.

FAQ Sectie

Kunnen deze systemen u volledig vervangen?

Nee, ook al zouden ze dat theoretisch kunnen, juridisch gezien zullen we niet snel een volledige overname meemaken. Deze systemen zijn waardevol voor een klein aantal situaties en ze werken beter als er geen afleiding in de buurt is, maar meestal is dat nooit het geval.

  10 Beste tweedehands forensauto's

U mag nooit op deze systemen vertrouwen om iets te doen zonder dat u zich daarvan volledig bewust bent, want er hebben zich al heel wat ongewenste situaties voorgedaan doordat mensen te veel vertrouwen hadden in silicium.

Wat moet ik hebben om van deze systemen te kunnen profiteren?

Deze systemen worden meestal gebundeld als optiepakketten bij de technologie. Dus als u alle juiste vakjes aankruist, verzamelt u waarschijnlijk alle noodzakelijke items die u nodig hebt om een auto zelf te parkeren. Nabijheidssensoren, camera’s en radars zijn meestal waaruit deze systemen bestaan.

Er zijn opmerkelijke verschillen tussen de meer gewone en oude school park assistentie programma’s en de meer geavanceerde die gevonden worden in Tesla, BMW, of Mercedes.

Kunt u zelfparkeren met een handgeschakelde auto?

Handgeschakelde auto’s zijn anders dan automaten en er zijn tal van systemen die beter werken met automatische versnellingsbakken. Geautomatiseerde cruise control is er een van, omdat dit systeem niet volledig tot stilstand kan komen als u niet overeenkomstig schakelt.

Parkeerhulp is ook een systeem dat een compromis moet sluiten afhankelijk van de transmissieoptie. Sommige autofabrikanten zoals Mercedes of Tesla hoeven zich hier geen zorgen over te maken omdat zij geen handgeschakelde versnellingsbakken meer aanbieden, maar andere zoals Audi (die nog steeds handgeschakelde versnellingsbakken aanbieden) bieden lagere niveaus van deze assistentiesystemen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts