Hoeveel bodemvrijheid heb je nodig voor verkeersdrempels?

Verkeersdrempels zijn ontworpen om de veiligheid te verhogen door u te vertragen, maar de neveneffecten kunnen slopend zijn voor bepaalde types van auto’s. Het is algemeen bekend dat u ten minste 4,5-5 inch bodemvrijheid moet hebben om de meeste verkeersdrempels te nemen.

Een dergelijke prestatie is gemakkelijk voor een SUV die regelmatig meer dan 7 centimeter van de bodemvrijheid of sedans die 5-6 centimeter hebben, afhankelijk van de sedan in kwestie. Hatchbacks zijn enigszins hetzelfde als sedans, en hetzelfde verhaal geldt voor estates ook.

Vrijwel elke auto die er is, is ontworpen om zonder problemen verkeersdrempels te nemen, behalve supercars natuurlijk. Sommige supercars zoals de Audi R8 bieden tot 5,2 inch bodemvrijheid, maar andere zoals de Lamborghini Gallardo bieden minder dan 4 inch.

Om over bepaalde verkeersdrempels te kunnen rijden, zijn veel moderne supercars uitgerust met hydraulische/luchtliftsystemen die de neus van de auto met een druk op de knop omhoog kunnen brengen. Daarnaast is de enige andere manier waarop je met een supercar een verkeersdrempel zou kunnen nemen, een bepaalde hoek nemen en hopen op het beste.

Hydraulische/luchtliftsystemen

Zoals eerder gezegd kan de overgrote meerderheid van de moderne auto’s zonder problemen verkeersdrempels nemen en zijn supercars de enigen die extra oplossingen nodig hebben. Dergelijke oplossingen zijn speciale hydraulische liften die ofwel alleen de neus ofwel alle vier de wielen tot een bepaald punt optillen, wat genoeg is om over de meeste verkeersdrempels te gaan.

McLaren’s systeem heet Nose Lifter, Lamborghini’s systeem heet Front End List System, en dat van de prachtige nieuwe Ford GT heet Adjustable Multimode Suspension System. Deze systemen zijn bijna altijd een optie, en het is essentieel voor u om het uit te kiezen als u uw auto daarna wilt verkopen.

  Welke auto is het meest comfortabel voor lange ritten?

De systemen in oudere McLarens waren een beetje een gedoe om te gebruiken, je moest door een paar menu’s gaan voordat je Nose Lifter vond en om het in te schakelen moest je ook een paar seconden wachten, en vaker wel dan niet, veel nerveuze bestuurders om je heen zouden op de claxon trappen om je op te jagen.

Nieuwere McLaren-systemen zijn gelukkig een stuk beter. Het systeem in de Ford GT is een van de meest geavanceerde die er zijn, omdat het alle vier de wielen in een kwestie van een seconde optilt, en sommige systemen maken zelfs gebruik van je GPS om te onthouden waar je de neuslift hebt ingeschakeld, zodat het systeem de volgende keer automatisch inschakelt.

Snelheidsdrempels

Maar hoe hoog zijn verkeersdrempels gemiddeld eigenlijk? De hoogte van een verkeersdrempel hangt meestal samen met de beoogde snelheid waarmee je eroverheen zou moeten rijden. In de meeste gevallen is een verkeersdrempel tussen de 2 en 4 inch hoog volgens sommige federale wetten in de VS, maar sommige drempels kunnen zelfs nog hoger zijn dan dat.

En er zijn verschillende soorten verkeersdrempels, omdat er geen centraal bestuursorgaan is dat bepaalt hoe hoog een verkeersdrempel moet zijn, en het meestal aan de lokale autoriteiten is om te beslissen hoe hoog een verkeersdrempel moet zijn.

Normale verkeersdrempels mogen nooit hoger zijn dan 6 inches op het maximum. De meest agressieve drempels die er zijn ontworpen om u te vertragen tot 5-10 mph en worden meestal gebruikt voor de meest overbelaste gebieden van grote steden.

Er zijn ook speciale verkeersdrempels, snelheid kussens, en snelheid tabellen die min of meer hetzelfde doel dienen. Het is vermeldenswaard dat de 6-inch snelheidsdrempels meestal alleen worden geplaatst in aangewezen woonwijken en ze zijn overeengekomen door de lokale autoriteiten en de mensen die wonen in dat gebied.

  Wat is de beste SUV voor langeafstandsritten?

Wegen die u moet vermijden als u in een supercar rijdt

Supercars zijn gecompromitteerd in een poging om de prestaties te verhogen op gladde verharde wegen en aangewezen racebanen. Ze zijn breed en laag, stijf, en zonder veel body roll, en dit alles is een probleem wanneer je tegenkomt snelheidsdrempels of andere vreselijke rijomstandigheden.

Off-road rijden is iets wat je nooit moet proberen in een andere auto dan een SUV of een off-road geschikte niet-SUV auto. Supercars zijn gebouwd om nooit off-road te gaan, en als u er toch in slaagt om uw Ferrari in een veld te laten slingeren, is het een taak op zich om eruit te komen zonder hem te beschadigen.

Je moet ook vermijden om met je supercar op besneeuwde wegen te rijden, en de redenering hierachter is nogal voor de hand liggend. Een McLaren 720S met 4,2 inch bodemvrijheid gaat absoluut nergens heen als de sneeuw hoger is dan 4,5 inch of iets dergelijks. Ongeacht de banden waarmee je je auto uitrust, je bent officieel een sneeuwschuiver.

FAQ Sectie

Hoe laag kunnen supercars komen?

In een poging om de prestaties te verhogen, kunnen supercars zo laag gaan als slechts een paar centimeter van de grond. De McLaren P1 bijvoorbeeld kan tot op 2,6 inch van de grond gaan. Dit is genoeg om een paar dode insecten op het trottoir te verwijderen, maar niet allemaal.

  10 Beste tweedehands forensauto's

Dat gezegd zijnde, deze niveaus van bodemvrijheid mogen absoluut nooit worden gebruikt op gewone wegen, en alleen op aangewezen racebanen die glad genoeg zijn. In de autovoorschriften staat meestal dat het laagste deel van de auto niet lager mag zijn dan het laagste deel van de velg.

Hoe duur zijn de reparaties van verkeersdrempels?

Dat hangt af van de auto in kwestie, en de materialen waarvan de onderdelen zijn gemaakt. Bijvoorbeeld, een nieuwe plastic front splitter voor een Ferrari F12 kost rond de $650, maar de koolstofvezel variant reikt gemakkelijk over de $4k.

Achterdiffusers zijn zelfs nog duurder omdat zij soms de volledige achterbumper omvatten, en als dusdanig, kunnen zij tot $10-15k voor sommige Ferrari modellen kosten.

Moet ik een supercar kopen zonder neuslift systeem?

Dit hangt ook af van de auto in kwestie en de plaats waar u van plan bent om uw auto te rijden. Als u vooral op het circuit wilt rijden, is het niet nodig om voor een speciale neuslift te kiezen. Maar, het is raadzaam dat u die optie wel aanvinkt als u uw auto naderhand wilt verkopen.

Sommige auto’s zoals de Porsche Carrera GT worden getaxeerd op wel een miljoen dollar, maar de Carrera GT is niet leverbaar met een neusversteviger. Hoewel er een paar aftermarket bedrijven zijn die zich wel specialiseren in het ontwikkelen van liftsystemen voor dergelijke auto’s, kosten ze wel een exorbitante hoeveelheid geld.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts