Hyundai gebruikt al een tijdje een 1.8L 4-cilinder motor in zijn sedans en sommige SUV’s en de Hyundai Elantra is misschien wel het populairste Hyundai-model dat al een paar generaties met de 1.8L motor wordt geleverd. In dit artikel gaan we ons richten op alle Hyundai 1.8 motorproblemen en vertellen we je waar je op moet letten als je een Hyundai met deze motor koopt.
Allereerst moeten we vermelden dat de zuigers van deze motor het relatief vaak laten afweten. De brandstofinjectoren lijken ook een probleem te zijn en dat geldt ook voor de alarmerende snelheid waarmee deze motor graag liters olie verbruikt. Anderen hebben problemen gemeld met de startmotor die de auto niet wil starten, wat ook een vrij dure reparatie kan zijn.
Deze vier problemen komen relatief vaak voor bij meerdere Hyundai-modellen met de 1.8L Nu-motor, maar de Elantra lijkt de motor te zijn met de meeste meldingen. Sommigen noemen deze motor graag een tikkende bom, terwijl anderen zweren bij zijn enorme betrouwbaarheid. De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden.
Voordat we dieper op deze zaken ingaan, moeten we erop wijzen dat deze motor, net als alle andere motoren, goed en tijdig onderhoud nodig heeft. Soms komen deze betrouwbaarheidsartikelen met veel kritiek op een motor, maar in werkelijkheid worden de meeste motorproblemen veroorzaakt door slecht onderhoud.
Lees over Hyundai i30 problemen.
Problemen met zuigerassemblage
Waarschijnlijk het grootste potentiële probleem met de 1.8L Nu motor is dat de motor iets kan ontwikkelen dat “zuigerslag” wordt genoemd. Dit gebeurt wanneer de zuigers op hun plaats worden gehouden, waardoor ze kunnen draaien en tegen de cilinderwanden slaan. Deze problemen zijn het meest merkbaar wanneer de auto koud is, omdat de zuigers dan samengetrokken zijn en er meer ruimte is tussen de zuigers en de cilinderwanden om in te zakken.
Als de auto de optimale temperatuur bereikt, zetten de zuigers uit en zitten ze netjes. Hyundai zei eerst dat dit geen groot probleem was, maar de tijd heeft uitgewezen dat dit kan leiden tot olieslib dat kan leiden tot schade aan het motorblok. Als dit helemaal onopgemerkt doorgaat, is de kans groot dat de hele motor ontploft. Hyundai is dan ook geconfronteerd met enkele rechtszaken omdat er nooit een terugroepactie is geweest.
Problemen met brandstofinjectoren
Problemen met brandstofinjectoren komen bij veel verschillende motoren en merken voor en het lijkt erop dat de Hyundai 1.8L NU motor ook niet vrij is van deze storingen. Het meest voorkomende symptoom van een defecte brandstofinjector is een ontstekingsfout die na verloop van tijd steeds erger wordt. De brandstofinjector heeft als taak een bepaalde hoeveelheid brandstof in de motor te spuiten, waardoor je vermogen krijgt.
Als één brandstofinjector het begeeft, zul je waarschijnlijk merken dat het vermogen afneemt, gevolgd door ontstekingsfouten. Als er meer uitvallen, ga je zeker problemen merken omdat je auto dan veel vermogen tekort komt. Er wordt gezegd dat het vervangen van een Hyundai 1.8L motorinjector je tussen de $500 en $700 gaat kosten, inclusief alle arbeid en onderdelen.
Hoog olieverbruik
Hoge niveaus van olieverbruik zijn gebruikelijk bij meerdere Hyundai motoren en de 1.8L unit is ook een van die motoren. Meerdere eigenaren klaagden dat de auto in een alarmerend tempo liters olie verbruikte. Anderen meldden dat ze een motorprobleem hadden omdat ze niet wisten wanneer ze extra olie aan de motor moesten toevoegen, omdat de auto olie bleef verbruiken ver voor de geplande onderhoudsbeurten.
Dit leidde ertoe dat Hyundai werd geconfronteerd met enorme rechtszaken voor een groot aantal motoren en modellen, waaronder de 1.8L motor. Wat de NHTSA betreft, zijn er talloze klachten over de Elantra (die gebruik maakt van de 1.8L motor) over hoe de motor als een gek olie drinkt. We moeten wel vermelden dat een gebrek aan motorolie kan leiden tot fatale motorschade als er niet vroeg genoeg iets aan wordt gedaan.
Problemen met de startmotor
De startmotor is een onderdeel dat is ontworpen om de motor aan te zwengelen zodat deze het verbrandingsproces kan starten dat je kracht geeft. Als een startmotor het begeeft, kun je de auto niet starten en dat is natuurlijk een probleem. De 1.8L Hyundai-motor lijkt soms last te hebben van defecte startmotoren, waardoor het moeilijk is om de auto te starten.
De enige manier om dit te verhelpen is door de hele unit te vervangen. Sommigen hebben echter gezegd dat reparaties mogelijk zijn, afhankelijk van of je startmotor solenoid of je primaire motor de schuldige is.
FAQ
Is de Hyundai 1.8 motor een goede motor?
De Hyundai 1.8L motor wordt vaak beschouwd als een van de meest problematische motoren in de catalogus van Hyundai, maar er zijn veel eigenaars die deze motor voorbij de 200.000 of 300.000 mijl hebben kunnen duwen zonder ernstige mechanische problemen. Het is niet de meest krachtige motor, wat voor velen ook een probleem is.
Het is echter een vrij efficiënte en vrij geavanceerde motor die zijn werk waarschijnlijk heel goed zal doen als je er goed voor zorgt.
Is de Hyundai 2.0 motor beter dan de 1.8?
De 2.0-motor is de krachtigste van de twee omdat hij meer koppel en vermogen biedt. Officiële waarderingen geven aan dat de 1.8 zuiniger is, maar dat is alleen het geval als u deze motoren niet vaak op de snelweg gebruikt.
Als dat wel het geval is, dan is de 2.0L de zuinigste motor, terwijl de meesten de 2.0 ook betrouwbaarder vinden en prettiger om mee te rijden dankzij het hogere koppel.
Hoeveel vermogen biedt de Hyundai 1.8 motor?
De Hyundai 1.8L motor levert tussen 145pk en 150pk bij 6.000 tpm, wat niet veel vermogen is voor een benzinemotor. VW slaagde er 10 jaar eerder in om bijna 100pk meer uit een 1.8L motor te persen. 129-131lb-ft koppel is ook een erg laag koppel, wat betekent dat de 1.8L vermogen tekort komt volgens de normen van de meeste mensen.
Auto met Hyundai 1.8 motor
Hyundai heeft verschillende modellen geproduceerd met een 1.8-liter motor. Hier zijn enkele voorbeelden van auto’s die door Hyundai zijn geproduceerd en voorzien zijn van een 1,8-liter motor:
Hyundai Elantra: De Hyundai Elantra is een compacte sedan die in sommige modeljaren is uitgerust met een 1,8-liter motor. Hij staat bekend om zijn stijlvolle design, comfortabele interieur en zuinige prestaties.
Hyundai i30: De Hyundai i30, in bepaalde markten ook bekend als de Hyundai Elantra GT, is een compacte hatchback die verkrijgbaar is met een 1,8-liter motor. Hij biedt een veelzijdige laadruimte, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en een prettige rijervaring.
Hyundai Tucson (vorige generaties): Sommige eerdere generaties van de Hyundai Tucson compacte SUV werden aangeboden met een 1,8-liter motor. De Tucson staat bekend om zijn praktische eigenschappen, goede veiligheidsscore en beschikbare functies zoals touchscreen infotainmentsystemen en geavanceerde rijhulpsystemen.
Hyundai Veloster: De Hyundai Veloster is een unieke compacte coupé die in bepaalde modeljaren is uitgerust met een 1,8-liter motor. Hij valt op door zijn asymmetrische deurconfiguratie, sportieve design en soepele rijgedrag.