Hyundai i20 vs Toyota Glanza – Wat is beter?

Is de Hyundai i20 een goede auto?

De hedendaagse auto-industrie staat bol van de opties links, rechts en in het midden. Bijna alle segmenten zijn gevuld met tal van opties, waaronder zowel economy-level als premium auto’s. De hatchbackmarkt is misschien wel de meest overvolle markt, zozeer zelfs dat veel merken meerdere modellen voor bepaalde markten maken, laat staan wereldwijde hatchbackmodellen.

Hyundai en Toyota zijn enkele van de bekendste autofabrikanten, wat betekent dat vrijwel iedereen weet dat ze bestaan. Hyundai biedt heel wat hatchbackmodellen aan, wat ook geldt voor Toyota. Hyundai introduceerde de i20, die het midden houdt tussen de kleinere i10 en de grotere i30, voor het eerst in 2008.

De Toyota Glanza (Suzuki Baleno) werd voor het eerst onthuld voor het modeljaar 2019 en is onlangs volledig herzien. De Glanza is een hatchback meestal ontworpen voor de Indiase markt, waar het de neiging heeft om echt goed te verkopen. Naast India is de Glanza, ook bekend als Baleno of Starlet, ook een populaire auto in Zuid-Afrika.

Hoe dan ook, we zijn hier niet om u te vertellen waar u de Glanza kunt kopen, maar eerder hoe de Hyundai i20 zich verhoudt tot de Toyota Glanza in onze head-to-head matchup. We vergelijken deze twee in verschillende categorieën en vertellen u waarom u voor de een boven de ander zou moeten gaan. Dus, Hyundai i20 vs Toyota Glanza – Wat is beter?

Hyundai i20

Qua prijs kunt u voor de Hyundai i20 ongeveer 11-12 Lakh verwachten, wat hem ergens in het midden van zijn segment plaatst, althans qua prijs. U kunt kiezen uit twee verschillende motoren, die beide uitsluitend op benzine rijden. De eerste is een 1.0L driecilinder met 100 pk en de andere is een iets grotere 1.2L viercilinder met 87 pk.

  Hyundai Tucson vs Honda HR-V - Wat is beter?

Hyundai biedt vooralsnog geen diesel- of hybrideversie van de i20 aan, waarschijnlijk omdat de twee bovengenoemde motoren met mild-hybride technologie zijn uitgerust. Hoe dan ook, het uiterlijk van de i20 is aantrekkelijk te noemen, maar compacte hatchbacks waren sowieso nooit echt toonaangevend op het gebied van autodesign. Aan de andere kant is het interieur van de i20 echt modern.

De betrouwbaarheid is uitstekend en dat is geen verrassing, want Hyundai maakt momenteel enkele van de meest betrouwbare auto’s ter wereld. De rijervaring is plezierig, vooral met de i20 N met zijn 1.6L 200pk+ motor. De gewone i20-modellen voelen echter niet bijzonder aan.

De praktische bruikbaarheid is vrij goed, want de i20 biedt een behoorlijke hoeveelheid zitruimte die zelfs voor langere ritten plaats biedt aan twee volwassenen. Ook de bagageruimte is voldoende, vergelijkbaar met de rest van het segment. Alle i20-modellen zijn FWD, een handgeschakelde versnellingsbak is de standaard, terwijl een automaat een kostenoptie is.

Toyota Glanza

Voor de Toyota Glanza kunt u rekenen op een prijs van ongeveer 9-10 Lakh, wat betekent dat u vooraf wat geld kunt besparen en het later aan opties kunt besteden. De Glanza is verkrijgbaar met een 1.0L 3-cilinder benzinemotor met 111pk of een 1.2L 4-cilinder motor met 90pk die nu de enige optie is voor het allernieuwste Glanza model.

Alle Glanza-modellen zijn FWD en worden geleverd met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak als u daarvoor wilt betalen. Qua design is er eigenlijk geen verschil te zien tussen de Toyota Glanza en de Suzuki Baleno, omdat deze twee letterlijk dezelfde auto’s zijn. Dat betekent dat zowel het exterieur als het interieur nogal flauw en weinig opwindend zijn.

  Hyundai i30 vs Ford Focus - Wat is beter?

De betrouwbaarheid is uitstekend, zoals wel vaker het geval is bij Toyota’s. De Glanza is zelfs betrouwbaarder dan de Baleno waarop hij is gebaseerd. De rijervaring is niet echt om over op te scheppen, want de Glanza doet zijn werk op een weinig opwindende manier.

De praktische bruikbaarheid is goed dankzij de grote achterbank en een grote kofferbak. Het zicht is ook erg goed, maar er zijn geen speciale performance modellen zoals bij de i20.

Verdict – De Hyundai i20 is beter

De Hyundai i20 is een auto die wereldwijd wordt verkocht, terwijl de Toyota Glanza dat niet is. Waarom dat zo is, weten we niet, maar we weten wel dat de i20 overal ter wereld een succes is, terwijl de Glanza slechts op een paar plaatsen ter wereld goed verkoopt. De i20 ziet er veel beter uit dan de Glanza omdat hij er echt modern uitziet.

Het interieur van de i20 is veel beter afgewerkt, zozeer zelfs dat het prijsverschil duidelijk is. U kunt de i20 krijgen met een krachtige i20 N 200pk+ motor die voelt als een explosie om mee te rijden, terwijl de motor van de Glanza in dat opzicht te verwaarlozen is. Ook al biedt de Glanza voorin meer ruimte, dat wordt snel omgedraaid zodra we op de tweede zitrij plaatsnemen.

De kofferruimte is echt vergelijkbaar, want de Glanza biedt een langere kofferbak, terwijl de i20 een diepere kofferbak heeft.

FAQ

Is de Hyundai i20 zuiniger dan de Toyota Glanza?

De Hyundai i20 kan tot 48MPG rijden, wat een heel goed getal is voor zijn klasse, vooral voor een auto die geen diesel of hybride is. De Toyota Glanza is nog efficiënter, want zijn MPG-resultaten kunnen in sommige gevallen meer dan 50MPG bedragen.

  Veel voorkomende problemen met de Hyundai i30

Al met al zijn beide auto’s efficiënt, maar u moet er wel rekening mee houden dat de Toyota wordt geleverd met 90 pk, die het op de snelweg zeker moeilijk heeft en dus meer brandstof verbruikt. De i20 biedt slechtere MPG-resultaten, maar die 48MPG zullen consistenter zijn.

Is de Hyundai i20 veiliger dan de Toyota Glanza?

Op het gebied van veiligheid doen beide auto’s het erg goed in de crashcategorieën, maar zijn ze niet de beste op het gebied van diverse actieve veiligheidssystemen. Dat betekent dat u heel wat geld moet betalen voor optionele pakketten als u wilt dat een van deze twee zo veilig mogelijk is.

Waarom is de Toyota Glanza niet wereldwijd verkrijgbaar?

De meeste ontwikkelde landen in de wereld met een hoger BBP per hoofd van de bevolking zijn niet zo geïnteresseerd in de goedkoopste auto’s die er te koop zijn. Omdat de Glanza een van de goedkoopste auto’s is die Toyota “maakt”, is het precies het type auto dat niet zo populair zou moeten zijn in landen als Europa en vooral de VS.

Echter, Dacia, een Frans merk op economisch niveau, stijgt langzaam in populariteit in Europa, ook al is het een auto op economisch niveau zonder veel voorzieningen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts