Hyundai Ioniq 5 vs Audi Q4 E Tron – Wat is beter?

Is de Hyundai Ioniq 5 een goede auto?

Nu het tijdperk van de elektrische auto langzaam aanbreekt, zijn de meeste vooraanstaande autofabrikanten erop gebrand om met hun eigen elektrische auto’s te komen en deze zo concurrerend mogelijk te maken. Topmerken als Mercedes, Audi, BMW, Jaguar en vele anderen hopen het segment van de premium elektrische auto’s te overspoelen, terwijl merken als Hyundai, Kia, Mazda en Honda proberen het segment van de betaalbare auto’s te bereiken.

Deze nieuwste elektrische auto’s staan er echter om bekend dat de grenzen tussen premium en “betaalbaar” vervagen, omdat de technologie van elektrische auto’s gewoon veel te vers is en veel premium automakers gewoon niet de nodige ervaring en geld hebben om premium producten te maken die echt meer premium aanvoelen dan veel modellen van goedkopere merken.

Dit is ongeveer het verhaal van de Hyundai Ioniq 5 en de Audi Q4 E Tron, waarbij de goedkopere elektrische auto probeert te concurreren met de duurdere elektrische auto. Dus, Hyundai Ioniq 5 vs Audi Q4 E Tron – Wat is beter? Wij zouden zeggen dat deze vergelijking niet zo logisch is als je zou verwachten. Beide hebben twee accuformaten met een vergelijkbaar vermogen.

Het design is een kwestie van persoonlijke smaak en de Audi volgt zijn bekende tech-gedreven designtaal, terwijl de Hyundai Ioniq 5 een volledig aparte stap zet ten opzichte van de rest van de Hyundai-familie. Praktisch is een eenzijdig verhaal terwijl ook de betrouwbaarheid eenzijdig is.

Hyundai Ioniq 5

De vanafprijs van de Hyundai Ioniq 5 ligt rond de $42.000, wat lager is dan wat je voor een premium elektrische auto zou betalen. Je kunt kiezen tussen een kleinere 58kWh batterij die 170pk of 235pk biedt, afhankelijk van of je achterwielaandrijving of AWD wilt. De andere keuze is de grotere 78kWh batterij met 217pk of 306pk, afhankelijk van of u RWD of AWD wilt.

  Is Audi of BMW prestigieuzer?

De maximale actieradius van de Ioniq 5 is ongeveer 303 mijl, terwijl snelladen met gelijkstroom is beperkt tot 350kW, maar veel eigenaren geven aan dat het “echte” opladen rond de 230kW ligt. Dit zou in theorie voldoende moeten zijn om de Ioniq 5 in slechts 18 minuten van 0% tot 80% op te laden.

Qua design ziet de Ioniq 5 er heel anders uit dan alle andere Hyundai-modellen, en de meeste mensen zijn het erover eens dat de Ioniq 5 er heel goed uitziet. Het interieur is ook goed ingericht, want de Ioniq 5 biedt alles wat u wenst. De betrouwbaarheid is 72/100 van J.D. Power, wat hem goed maakt, maar niet de beste.
De praktische bruikbaarheid is uitstekend voor het segment, want de Ioniq 5 heeft een lange wielbasis en dat biedt veel zitruimte. Het zicht is erg goed en de kofferruimte is erg groot.

Audi Q4 E Tron

De Audi Q4 E Tron begint bij 54.000 dollar, wat een behoorlijke prijsverhoging is vergeleken met de Ioniq 5. Voor deze prijs krijg je het 55kW model met 170pk. Als je meer wilt, moet je upgraden naar de 82kWh batterij die maximaal 204pk, 265pk of 299pk biedt. De Q4 E Tron zou ongeveer 320 mijl op een volle lading moeten kunnen afleggen, wat iets beter is dan de Ioniq 5.

Wat de oplaadsnelheid betreft, kan de Q4 E Tron oplaadsnelheden tot 125 kW aan, terwijl de meeste modellen slechts 100 kW aankunnen. Dit betekent dat 0-80% bijna 40 minuten duurt, wat een stuk slechter is in vergelijking met de Ioniq 5. De Q4 ziet er futuristisch en aantrekkelijk uit, zoals alle modellen van Audi.

  Hyundai Santa Betrouwbaarheid

Je kunt zien dat de Q4 zijn onderstel deelt met zijn goedkopere broer, de VW .ID4. Het interieur is mooi ingedeeld en futuristisch, maar een beetje te plastic voor een Audi. J.D. Power heeft de Q4 E Tron nog niet beoordeeld op betrouwbaarheid, maar het lijkt erop dat de Q4 E Tron meestal een vrij problematische auto is. De praktische bruikbaarheid is oké, maar de Q4 E Tron is nergens de beste in.

Verdict – De Hyundai Ioniq 5 is beter

Laten we eerlijk zijn, de Audi Q4 E Tron is gewoon een vernieuwde versie van de 15.000 dollar goedkopere VW .ID4, en de .ID4 kan sowieso niet tippen aan de Ioniq 5. De Q4 E Tron is veel slechter als het gaat om de maximale laadsnelheden, hij is veel slechter als het gaat om de prijs, en hij is veel slechter als het gaat om praktische bruikbaarheid en binnenruimte.

Audi moet hun aanbod van kleinere elektrische auto’s heroverwegen, want ze zijn helemaal niet concurrerend. Een maximale laadsnelheid van 100kW voor een auto van $50.000+ is belachelijk. Het is vrij duidelijk dat Audi met de E Tron GT probeert te concurreren aan de bovenkant van de markt, maar modellen als deze kunnen Audi’s reputatie als technologiegedreven bedrijf alleen maar ruïneren.

FAQ Sectie

Is de Hyundai Ioniq 5 veiliger dan de Audi Q4 E Tron?

Als het om veiligheid gaat, kunnen we gerust stellen dat beide meer dan goed genoeg zijn. Audi is een merk dat bekend staat om het maken van extreem veilige auto’s en Hyundai is niet anders. U kunt dan ook een echte 5-sterren score verwachten in geval van een crash.

  Veelvoorkomende problemen met Audi Q7

Als het gaat om geavanceerde actieve veiligheidssystemen, wil Audi dat u veel geld betaalt voor sommige functies die standaard zouden moeten zijn, terwijl de Ioniq 5 problemen kan hebben met bepaalde veiligheidssystemen, vooral als het gaat om hoe agressief en assertief de lane keep assist kan worden.

Is de Hyundai Ioniq 5 een betere koop dan de Audi Q4 E Tron?

Ja. Voor de prijs van een instapmodel van de Q4 E Tron krijgt u een Ioniq 5 met veel opties die altijd als een superieure auto zal aanvoelen. Dat komt ook tot uiting in de waarde van tweedehands auto’s, want de Ioniq 5 schrijft veel minder snel af dan de Q4 E Tron.

Is de Hyundai Ioniq 5 zuiniger dan de Audi Q4 E Tron?

Hyundai zegt dat de Ioniq 5 127MPGe in de stad en 94MPGe op de snelweg oplevert. Audi zegt dat de Q4 E TRON goed is voor 78MPGe in de stad en 77MPGe op de snelweg, wat veel slechter is dan de Ioniq 5. Dit bevestigt alleen maar dat de Ioniq 5 een veel beter pakket is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts