Is Audi R8 een goede auto?

Is Audi R8 een goede auto?

In 2006 zag de wereld er anders uit. Ferrari haalde de krantenkoppen met de verbazingwekkende Ferrari Enzo, de Porsche Carrera GT was niet zo populair, de Bugatti Veyron begon wereldrecords te vestigen, de Ford GT herdefinieerde de Amerikaanse supercar, en Lamborghini kwam met een van de meest Lamborghini-modellen van alle Lamborghini’s ooit, de Murcielago.

De R8 is een auto die niemand zag aankomen, omdat Audi altijd het “stille kind” was als het op supercars aankwam. Toen Audi de R8 voor het eerst aan het publiek toonde, waren de mensen vol ontzag over hoe goed de auto eruit zag. Nu, bijna 20 jaar later, zijn er veel dingen veranderd, maar de R8, niet zo veel. Dus, is Audi R8 een goede auto?

De Audi R8 is een van de beste supercars die ooit is uitgekomen om meerdere redenen. Om te beginnen is de R8 waarschijnlijk de meest toegankelijke supercar aller tijden, omdat hij gemakkelijk te besturen is, je er goed uit kunt kijken, er veel ruimte in zit, en hij geen obscene bedragen kost. Ten tweede is de R8 een van de laatste supercars van deze tijd met een echte motor met grote cilinderinhoud.

Het is moeilijk om de R8 te bagatelliseren, want het is echt een iconische auto, en nu in 2022, vertegenwoordigt hij het verleden en de toekomst, omdat Audi zei dat ze de R8 in het geëlektrificeerde tijdperk gaan brengen.

Audi R8 – De aandrijflijn

Het eerste Audi R8 model dateert van 2006 en had twee verschillende motoren. Een 4.2L natuurlijk aangezogen V8 is te vinden in veel andere Audi RS auto’s en het vlaggenschip 5.2L natuurlijk aangezogen V10 is afgeleid van de Lamborghini Gallardo. De V8-modellen leveren ongeveer 420/430 pk, terwijl de V10’s van de eerste generatie 525 pk leveren.

  Is Audi Q8 een goede auto?

De tweede generatie van de R8 kwam in 2015 en liet de V8 achterwege ten gunste van alleen de machtige V10, die in twee varianten verkrijgbaar was. Het “instapmodel” R8 V10 met 540 pk en de volwaardige R8 V10 Plus met 610 pk. De nieuwste Audi R8 heeft dezelfde iconische 5.2L, maar de krachtigste R8 maakt 620pk in het R8 Performance model.

De eerste generatie R8’s gebruikte zowel een gated shift handgeschakelde als een automatische transmissie, terwijl nieuwere modellen met een dual-clutch automaat zijn uitgerust. De R8 is ook overwegend een AWD Quatro auto, maar Audi maakte een paar beperkte runs van R8s zonder de vooras die 100% RWD waren.

De aandrijflijn van de Audi R8 zal de geschiedenis ingaan als een van de beste die ooit hebben bestaan, en het feit dat Audi nog steeds een 5.2L natuurlijk aangezogen V10 aanbiedt, maakt hem nog iconischer.

Audi R8 – Ontwerp en chassis

De motor van de R8 is geweldig, maar dat geldt ook voor het design. We hebben al gezegd dat de 1e R8 die uitkwam een design had waar geen enkele andere auto uit die tijd aan kon tippen. De eerste generatie van de R8 ziet er nog steeds verbluffend uit en dat zal ook zo blijven tot het einde der tijden. Nieuwere R8’s verloren een beetje van de flare, maar zijn nog steeds geweldig uitziende auto’s. Het interieur van de 1e generatie is gedateerd, maar de nieuwere R8 interieurs zijn nog steeds geweldig.

Als het aankomt op de ophanging en onderstelafstemming, is het eerlijk om te zeggen dat de R8 een supercar is, maar het is niet zo stijf of straf als iets als een Lamborghini Huracan. De auto is goed in balans en doet alles voorspelbaar, maar velen vinden de rijervaring iets te saai voor een supercar.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q5

Audi R8 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De Audi R8 is ook een relatief betrouwbare auto, maar alleen als je hem goed genoeg onderhoudt. Deze auto’s zijn erg onderhoudsgevoelig vanwege die grote motor, en als je ze niet goed onderhoudt, gaan ze op een gegeven moment kapot.

De meest voorkomende problemen met de R8 hebben te maken met de elektronica van de auto, zoals het MMI-systeem, de uitrusting, zoals het zachte stoffen dak in Spyder-modellen, of de vergrendeling van de voorste kofferbak, die de neiging heeft vast te komen zitten. Andere opmerkelijke problemen zijn defecten aan de schokdempers van de ophanging en het feit dat de R8 veel olie verbruikt. Ten slotte hadden oudere V8 R8’s problematische motoren als gevolg van koolstofafzettingen en problemen met de lagers.

Audi R8 – Waarde en praktische bruikbaarheid

Wat de waarde betreft, stijgen de eerste generatie R8’s momenteel alleen maar in waarde, vooral de handgeschakelde exemplaren. Nieuwere R8’s zijn ook redelijk goed geprijsd voor wat ze bieden. Praktisch gezien is de R8 zo slecht als alle supercars, maar hij biedt wel meer zitruimte en kofferruimte dan sommige andere auto’s in dit segment.

Het is eigenlijk een leefbare supercar en dat is een zeldzame verschijning. Hij is in dit opzicht goed te vergelijken met de Porsche 911, ook al is de 911 geen supercar met een hoge cilinderinhoud en een middenmotor.

FAQ Sectie

Is de Audi R8 de moeite waard?

Ja, alle generaties van de Audi R8 zijn de moeite waard, want ze zien er geweldig uit, ze klinken geweldig, ze bieden een aantal van de beste motoren ooit, en ze worden ondersteund door Audi, wat betekent dat dingen echt werken. Het is gemakkelijk om de R8 aan te bevelen, echt gemakkelijk.

  Is Audi Q4 e-tron een goede auto?

Hoe je het ook bekijkt, de R8 is de vraagprijs waard. Oudere handgeschakelde R8’s behoren tot de beste investeringsauto’s die je op dit moment kunt kopen, want een handgeschakelde V10 R8 met niet al te veel kilometers begint al een echt verzamelobject te worden.

Waarom heeft Audi de R8 gemaakt?

Audi was en is nog steeds een merk dat zwaar betrokken is bij de autosport, wat niet iets is wat Audi zo veel op de markt brengt als sommige andere merken doen. Audi kwam met de R8 omdat ze wisten dat ze een echt goede supercar konden maken, en een die kon combineren wat een supercar is met wat Audi het beste doet, en dat is design en comfort.

De R8 haalde meteen na zijn verschijning de krantenkoppen en was ook te zien in de kaskrakerfilm Iron Man, waar hij bij veel mensen nog tientallen jaren in het geheugen gegrift stond.

Wordt de Audi R8 uit productie genomen?

We kunnen met zekerheid zeggen dat de R8 niet uit productie wordt genomen, maar zijn hart en ziel wel. Dat betekent dat Audi binnenkort de V10 gaat dumpen ten gunste van een volledig elektrische aandrijflijn, waardoor de R8 meer zal aanvoelen als een ultrasnelle Dyson stofzuiger dan als de opwindende supercar die hij ooit was.

Dit zijn de tijden waarin we leven, en het is logisch om over te stappen op een volledig elektrisch platform, maar als er ook maar de geringste mogelijkheid is dat de R8 nog steeds met een V10 komt, dan moeten we die aangrijpen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts