Is Citroën ë-Berlingo een goede auto?

Citroën ë-Berlingo

De Citroën ë-Berlingo werd in 2017 geïntroduceerd als een elektrische variant van de gewone Berlingo. Toen de ë-Berlingo voor het eerst uitkwam, had men niet verwacht dat hij zo populair zou worden als nu. Het was eigenlijk een van de allereerste elektrische MPV’s/vrachtwagens, en de nieuwste generatie van de ë-Berlingo werd geïntroduceerd in 2021. Dus, is Citroën ë-Berlingo een goede auto?

Dat hangt af van je perspectief. Als je niet iemand bent die van plan is de ë-Berlingo te gebruiken voor langeafstandsritten, zou ik zeggen dat de ë-Berlingo een heel goede auto is. Hij is gebaseerd op het bekende Stellantis EV-platform, wat betekent dat er een hele reeks auto’s, CUV’s, bestelwagens, hatchbacks en estates zijn die hetzelfde platform voor elektrische auto’s gebruiken.

Qua design verschilt de ë-Berlingo enigszins van de gewone Berlingo en hij ziet er zowel van binnen als van buiten interessant en cool uit. De betrouwbaarheid is vrijwel gelijk aan die van de meeste andere Berlingo-modellen, met uitzondering van de elektrische aandrijflijn. De rijervaring is niet echt bijzonder, maar de ë-Berlingo voelt wel iets leuker aan dan de gewone Berlingo.

Qua waarde is de Berlingo niet de goedkoopste auto in de MPV-wereld, maar dat is te verwachten omdat EV’s vaak gepaard gaan met aanzienlijke premies. De praktische bruikbaarheid is erg goed, want de Berlingo biedt zonder problemen plaats aan zeven personen.

Citroën ë-Berlingo – De aandrijflijn

Met een 50kWh batterij steunt de ë-Berlingo op hetzelfde platform dat Stellantis Group gebruikt in heel wat andere modellen van Citroën, Peugeot, Fiat en Opel/Vauxhall. Het 137 pk en 191 lb-ft koppel wordt geleverd door een enkele elektromotor bovenop de voorwielen, wat betekent dat de ë-Berlingo uitsluitend een FWD auto is.

  Nieuwe Citroën ë-Berlingo elektrische auto vs oude Berlingo

Van 0-100 km/u duurt meer dan 11 seconden en de topsnelheid bedraagt slechts 81 km/u. Citroën zegt dat de ë-Berlingo ongeveer 180 mijl zou moeten kunnen rijden, maar dat is de theoretische top. Het kilometrage achterin de wereld ligt dichter bij de 130 als je de ë-Berlingo gebruikt waarvoor hij is ontworpen – het vervoeren van mensen en vracht.

Met een maximale DC-snellaadsnelheid van 100kW kunt u de ë-Berlingo in iets meer dan 23 minuten opladen van 20% tot 80%, terwijl langzaam opladen via het stopcontact thuis ongeveer 5-6 uur duurt. Zo zou 10 minuten opladen voldoende moeten zijn om een actieradius van 70 mijl te bereiken.

Citroën ë-Berlingo – Ontwerp en rijden

Qua design verschilt de Citroën ë-Berlingo niet veel van de gewone Berlingo, met uitzondering van een paar designaccenten en de toevoeging van blauwe verf op bepaalde styling-elementen. Het interieur van de ë-Berlingo is iets gedurfder in vergelijking met de meeste auto’s uit dit segment. Dat is geen verrassing, want Citroën is altijd een merk geweest dat bekend staat om gewaagde ontwerpen.

De rijervaring is vrij normaal, behalve dat de ë-Berlingo een EV is. Dat betekent dat hij relatief comfortabel is, maar in de bochten rolt hij behoorlijk door. Hoe dan ook, hij voelt plantaardiger aan dan de gewone Berlingo dankzij een lager zwaartepunt en een stijvere ophanging om het extra gewicht aan te kunnen.

Citroën ë-Berlingo – Betrouwbaarheid en algemene problemen

Op het gebied van betrouwbaarheid is de ë-Berlingo een stuk beter dan de gewone Berlingo, omdat hij geen verbrandingsmotor, traditionele transmissie, brandstoftank, waterpomp, uitlaat en vele andere onderdelen heeft. Dit betekent echter niet dat de Citroën ë-Berlingo foutloos is, want dat is hij niet.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën DS4

De meest voorkomende problemen met de ë-Berlingo hebben te maken met de rammelende voorwielophanging, de ventilator van de airco, de schuifdeuren, de remmen en de actieradius. We hadden het er al over dat de actieradius kan afnemen als je veel spullen in de Berlingo stopt, vooral als dat gepaard gaat met koud weer. Sommigen hebben zelfs gezegd dat je dan minder dan 100 mijl bereik hebt.

Citroën ë-Berlingo – Waarde en gebruiksgemak

Voor een gloednieuwe ë-Berlingo met een lagere specificatie betaalt u ongeveer € 40.000, wat veel geld is voor een Citroën. Maar mensen die deze kopen, zijn meestal tevreden omdat hij een zeer complete ervaring biedt, behalve misschien de maximale actieradius.

De praktische bruikbaarheid is uitstekend, want de Berlingo kan tot zeven personen en veel vracht vervoeren. Het zicht is uitstekend en de auto is gemakkelijk in en uit te stappen. Veel gezinsvriendelijke voorzieningen zorgen ervoor dat uw gezin zich comfortabel en vermaakt voelt tijdens een lange reis.

FAQ

Is de Citroën ë-Berlingo beter dan de gewone Berlingo?

Dat hangt af van wat u zoekt, maar we kunnen zeggen dat het voor de meeste behoeften verstandiger is om een gewone benzine/diesel Berlingo te kopen. Dit komt omdat de Berlingo meestal wordt gebruikt voor het vervoer van personen en goederen op langere trajecten, waarbij een elektrische aandrijflijn een beetje een gok is.

  Alles over de nieuwe elektrische Citroën AMI

Natuurlijk is het goedkoper en minder schadelijk om met de Berlingo te reizen, maar je kunt er niet op vertrouwen dat de laadinfrastructuur er altijd is om je een handje te helpen. Als u dat combineert met de aanzienlijke prijsverhoging die u ten opzichte van de gewone Berlingo moet betalen, wordt het duidelijk waarom hij niet de beste optie is.

Hoe beïnvloedt koud weer de actieradius van een EV?

Volgens de AAA kan koud weer uw actieradius met maar liefst 40% verminderen, wat veel is. Sommige bronnen beweren dat dit dichter bij 20% ligt, maar echt koud weer kan uw batterij tot 40% aantasten. Als je EV dus niet meteen veel bereik heeft en je vaak lange afstanden rijdt, heeft het weinig of geen zin om voor een EV te kiezen.

Natuurlijk, als u hem alleen als woon-werkverkeer gebruikt en een plek hebt om hem ’s nachts op te laden, zou dit geen groot probleem moeten zijn.

Stopt Citroën met benzine- en dieselmodellen van de Berlingo?

Volgens recente verklaringen van de Citroën-koper worden de benzine- en dieselvarianten van de Citroën Berlingo stopgezet, wat betekent dat u de Berlingo nu alleen nog als elektrische auto kunt krijgen. Hetzelfde verhaal geldt voor de Citroën SpaceTourer MPV’s.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts