De Mercedes EQS is een van de meest opwindende EV’s van de laatste twee jaar, omdat hij het hoogste luxeniveau biedt dat momenteel in een EV verkrijgbaar is. De EQS is zo weelderig en sereen dat hij qua comfort en luxe moeiteloos kan wedijveren met de legendarische S-Klasse.
Dankzij het fraai ogende MBUX Hyperscreen voelt de EQS aan als de technologisch meest geavanceerde auto op de markt. Gezien het feit dat het Mercedes MBUX Hyperscreen infotainmentsysteem een van de eenvoudigste is om te gebruiken en bovendien heel veel functionaliteit biedt, is het vrij logisch om de EQS zelfs boven de S-Klasse te verkiezen.
De EQS kreeg lichte kritiek omdat hij veel meer kostte dan de Tesla Model S zonder superieure prestaties te leveren. Maar daar lijkt nu verandering in te komen, want Mercedes heeft zojuist de gloednieuwe EQS 53 AMG+ uitgebracht, die zowel luxueus als opwindend is om in te rijden.
De EQS 53 AMG+ biedt tot 750 pk via de boost-functie voor slechts een korte periode, om de lading te sparen en de temperatuur laag te houden. Op dagelijkse basis zult u altijd kunnen profiteren van 650 pk, wat betekent dat de EQS AMG zeker de moeite waard is als de meest luxueuze EV op de planeet.
Mercedes Benz EQS 53 AMG+ – Overzicht
De onlangs uitgebrachte EQS 53 AMG is de snelste EV van Mercedes die je op dit moment kunt kopen, want hij biedt een dubbele motoropstelling met 650-750 pk, afhankelijk van de rijomgeving. Hiermee bereikt de 53 AMG vanuit stilstand een snelheid van 100 km/u in een geclaimde 3,4 seconden.
De EQS is een meer opgefriste versie van de gewone EQS, wat betekent dat het EQS-platform net zo luxueus is als de EQS580 en net zo snel als een echte AMG zou moeten zijn. Mercedes heeft nog niet bevestigd dat ze van plan zijn om een top-of-the-line 63 AMG versie te maken, maar het lijkt erop dat ze dat in de toekomst misschien wel gaan doen want dit model heet niet de 63.
Mercedes heeft nog geen prijsdetails vrijgegeven voor de 53 AMG, maar het model zou gemakkelijk meer dan $180.000 moeten kosten zonder opties. De AMG-versie wordt ook geleverd met een overvloed aan AMG-functies, zoals AMG-wielen, een sportiever exterieur, sportstoelen, een AMG-sportstuur, AMG-rijmodi en speciale AMG-prestatiesoftware.
Mercedes EQS 53 AMG+ – Waarom de EQS 53 AMG kopen een goed idee is
Zoals eerder gezegd, was een van de grootste problemen met de EQS dat hij gezien de prijs nooit erg spannend was. Het exterieurdesign van de basismodellen 450+ en 580 was een gemengde zaak, omdat het een beetje misplaatst oogde, niet passend bij een luxewagen of een prestatiegerichte auto.
De AMG-versie ziet er echter veel beter uit dan het basismodel en omdat AMG enkele van de meest vermakelijke auto’s maakt om in te rijden, zou de EQS de styling ook moeten ondersteunen met een heleboel AMG-goodies die de EQS competitiever zouden moeten maken op het vlak van prestatiegerichte EV’s.
De EQS AMG 53 biedt een meer naar achteren gerichte rijervaring, een dynamischer chassis en aangepaste lager- en achterascomponenten die de auto nog leuker moeten maken om te rijden. De auto wordt ook geleverd met veel AMG-software, zoals “Race Start” en allerlei tools voor prestatiegegevens en -analyse.
Hoe dan ook, de EQS AMG 53 is zowel van binnen als van buiten een duidelijke upgrade ten opzichte van de gewone EQS-modellen en zou moeten worden overwogen als je een relatief snelle en meest comfortabele EV op de markt wilt.
Mercedes EQS 53 AMG+ – Waarom de EQS 53 AMG overslaan een goed idee is
Op dit moment is de EQS AMG 53 de meest dynamische EV van Mercedes op de markt, maar Mercedes zou heel goed met een nog krachtiger en sneller AMG 63-model kunnen komen. Dat is op dit moment nog onduidelijk, maar als ze dat doen, zullen ze zich waarschijnlijk richten op Porsche Taycan Turbo S, e-Tron GT RS en Tesla Model S Plaid-klanten.
Maar heeft het sowieso zin om een performance EV te kopen omdat ze vooral leuk zijn om in een stilstaande rij te rijden? Uiteindelijk wordt het allemaal niet meer zo spannend en zit je met een prijsupgrade van $50k+ voor een vergelijkbare auto.
Om het even welke EV een prestatie-EV noemen gaat wat te ver, want de EQS 53 AMG weegt bijna 6000 pond, wat evenveel is als een Ford F-150. Bovendien is het moeilijk om een prijskaartje van $180k-$220k te slikken voor een auto die nauwelijks kan concurreren met de meerderheid van de premium performance EV’s op de markt.
FAQ Sectie
Waarom zou ik de EQS AMG kopen in plaats van de gewone EQS?
U moet de AMG-versie kopen als u het gewone EQS-model een beetje te traag en te saai vindt. De AMG-versie ziet er namelijk beter uit en presteert beter dan zowel de EQS 450+ als de 580.
Het AMG-model levert niet veel in ten opzichte van de gewone modellen, hoewel het qua prestaties en styling een flinke opdoffer is.
Waarom zou ik de gewone EQS kopen in plaats van de AMG EQS?
Als u vooral op zoek bent naar luxe en actieradius, moet u het gewone EQS-model kopen. De AMG EQS kan in vergelijking met de EQS 580 60 mijl minder afleggen op een volle lading, wat genoeg is om een verschil te maken.
Bovendien kost de gewone EQS veel minder terwijl hij 90% biedt van wat de AMG-versie biedt. Het is misschien een beter idee om voor een volledig uitgeruste EQS 580 te kiezen dan voor de AMG-versie, omdat u dan heel wat minder geld uitgeeft voor een vrij gelijkaardige auto.
Wat is de beste prestatie EV op de markt?
Hoewel de Tesla Model S Plaid de snelste EV performance sedan op de markt is, is hij toch niet zo leuk om te rijden als zowel de e-Tron RS GT als de Taycan Turbo S. De Rimac Nevera is de snelste auto die er bestaat, maar de op één na snelste 0-60mph EV is momenteel de Plaid.
Toch biedt de Plaid geen concurrerende dynamische ervaring in de bochten en daarom moet je je aandacht vooral richten op de Taycan en de e-Tron GT als je het miljoenenprijskaartje van de Rimac Nevera niet kunt slikken.