Is de Citroën DS5 een goede auto?

Is de Citroën DS5 een goede auto?

De Citroën DS5 is een vijfdeurs semi-luxe hatchback voor de familie, gemaakt door Citroën tussen 2010 en 2018. De DS5 is een auto die er van binnen en van buiten echt opvallend uitziet, en een auto die een stuk luxueuzer aanvoelt dan de meeste andere Citroën-modellen. Dus, is de Citroën DS5 een goede auto?

De Citroën DS5 heeft een aantal pluspunten, zoals het design, de motoren, de technologie, de veiligheid en mogelijk zelfs de praktische bruikbaarheid. Aan de andere kant heeft de auto niet de beste reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en velen vinden dat hij ook een beetje te veel kost voor wat hij is. Hoe dan ook, de DS5 kan een goede auto zijn als je hem mooi vindt zoals hij is, als je de auto niet mooi vindt, ben je beter af zonder hem.

Het motorenaanbod van de DS5 is behoorlijk, want er zijn een paar verschillende motoropties waaruit je kunt kiezen. Het design van de DS5 is een van zijn sterke punten, want de auto ziet er gedurfd en futuristisch uit. Het interieur is vrijwel hetzelfde en dat is iets wat de meesten van ons niet echt gewend zijn van een merk als Citroën.

De betrouwbaarheid van de DS5 is echter op z’n zachtst gezegd twijfelachtig, want de auto heeft te kampen met een groot aantal problemen die de gebruikservaring van de auto behoorlijk belemmeren. De waarden van deze auto’s zijn erg goed op de 2e-hands markt, waardoor ze tot op de dag van vandaag populair zijn. Tot slot is de praktische bruikbaarheid in orde, maar de auto offert wel een beetje ruimte op voor design.

Citroën DS5 – De krachtbron

Wie een benzine-aangedreven Citroën DS5 wil, zal moeten gaan voor de 1.6L 4-cilinder motor die tussen de 150 en 200pk levert voor de vroegere modellen of 165pk voor het post-facelift model. Deze motoren leveren tot 40 MPG gecombineerd en ze kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische Citroën-versnellingsbak.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C3 Picasso

Als u dieselmotoren verkiest, kunt u kiezen tussen een 1.6L of een 2.0L diesel 4-cilinder waarbij de 1.6L tot 120pk levert en de 2.0L tot 181pk. Deze kunnen tot 55 MPG gecombineerd rijden en kunnen ook gekoppeld worden aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak.

U kunt ook kiezen voor een hybride DS5 voor modellen van na 2015 die de 2.0L diesel met een elektromotor aanbieden voor een gecombineerd vermogen van ongeveer 200pk en een maximum van 70MPG gecombineerd. Alle DS5-modellen zijn FWD en deze motoren lijken echt goed te passen bij het karakter van de auto.

Citroën DS5 – Ontwerp en onderstel

De Citroën DS5 ziet er zowel van binnen als van buiten opvallend uit en dat is dan ook een van de belangrijkste verkoopargumenten van de DS5. De auto ziet er futuristisch uit en is voorzien van een aantal futuristische designelementen die de ervaring een flinke boost geven. Het interieur is pluche en interessant, maar het kan niet concurreren met echte Duitse luxe auto’s, niet op het gebied van stijl en uitrusting.

De rijbeleving is overwegend dynamisch, maar de DS5 is ook een heel comfortabele auto. Het onderstel en de onderstelafstemming zijn afgestemd op een soepele rijervaring en dat maakt de DS5 tot een prima dagelijkse auto.

Citroën DS5 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

Een van de grootste problemen met de DS5 is waarschijnlijk de matige betrouwbaarheid die veel DS-modellen tot op de dag van vandaag lijken te hebben. De DS5 heeft te kampen met een reeks elektrische problemen die in het slechtste geval de eigendomservaring kunnen verpesten, of in het beste geval je constant ergeren. De auto heeft ook last van problemen met de lagers van de ophanging, die het al snel kunnen begeven.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën DS3

Andere problemen zijn olielekkages en mogelijke brandstoflekken, problemen met de DPF (roetfilter) en problemen met de uitrusting van de auto. Al met al is de DS5 niet de beste als het op betrouwbaarheid aankomt, maar latere modellen lijken dat wel ten goede te veranderen, althans tot op zekere hoogte.

Citroën DS5 – Waarde en praktische bruikbaarheid

Als het op waarde aankomt, lijkt de DS5 het meer dan goed te doen, want deze auto’s zijn tweedehands te krijgen voor een echt betaalbare prijs, maar dat is logisch voor een auto van deze leeftijd. Als je hem vergelijkt met zijn Duitse rivalen, lijkt hij een koopje, maar Audi, BMW en Mercedes maken gewoon betere auto’s.

De praktische kant van de auto is in orde, want er kunnen gemakkelijk vier volwassenen in en er is voldoende kofferruimte voor allemaal. Het probleem zit hem echter vooral in het zicht, want de auto is lang en het stijlvolle ontwerp belemmert het zicht en het gebruiksgemak een beetje. De auto zit ook vol met veel gezinsvriendelijke functies.

FAQ Sectie

Is de Citroën DS5 een luxe auto?

De Citroën DS5 is een auto die bedoeld is om te concurreren met luxe auto’s zonder dat het zelf een echte luxe auto is. Dat wil niet zeggen dat de DS5 geen luxe auto is, want dat is hij wel, het gaat er meer om dat het Citroën is onder al dat interessant ogende design. Dat is niet iets waar luxe kopers op zitten te wachten en dat is dan ook de reden waarom DS in 2015 uit Citroën is gestapt.

  Veelvoorkomende problemen met Citroën C4 Aircross

Hoewel de DS5 wel veel luxe features biedt en de auto zelf een brug slaat tussen luxe en futuristisch design, kan de DS5 simpelweg niet gezien worden als een echte concurrent voor gerenommeerde Duitse luxemerken, ook al verslaat de DS5 sommige van deze merken op bepaalde punten.

Kan ik een Citroën DS5 in de VS kopen?

Ooit verkocht Citroën auto’s op Amerikaanse bodem, en ze waren daar ook echt goed in, maar dat veranderde allemaal in de jaren zeventig toen vrijwel alle Franse merken de Amerikaanse markt verlieten. De reden waarom ze vertrokken is dat Europese auto’s duurder waren dan binnenlandse en Japanse zuinige auto’s, maar toch niet beter waren.

Citroën verliet dus de Amerikaanse markt en er zijn geen aanwijzingen dat het binnenkort terug zal keren.

Waarom wil Citroën luxewagens maken?

Een merk van luxewagens zal altijd veel meer geld waard zijn dan een zuinige wagen en merken willen concurreren om de meest illustere auto’s ter wereld te maken. Ook al verdienen economy-merken vaak meer geld dan luxemerken, een luxemerk maken is toch een stuk boeiender.

Bovendien wil Citroën uitbreiden naar verschillende markten en een breder doelpubliek bereiken, wat moet zorgen voor meer klanten en meer interesse in Citroën als merk. Tot slot maakte Citroën vroeger echt luxueuze auto’s, maar daar zijn ze mee gestopt om zich te concentreren op de modellen die we nu kennen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts