Is de Citroën ë-C4 een goede auto?

Citroën ë-C4

De Citroën ë-C4 werd voor het eerst geïntroduceerd voor het modeljaar 2021 als een Citroën C4 op basis van het huidige elektrische platform van Stellantis. Dit EV-platform wordt gebruikt voor veel andere Stellantis-auto’s, zoals de Citroën e-Berlingo, de Citroën e-Spacetourer en veel andere auto’s van Peugeot, Opel/Vauxhall en Fiat. Dus, is de Citroën ë-C4 een goede auto?

Als u op zoek bent naar een stijlvolle elektrische crossover/SUV voor het hele gezin, dan is de Citroën ë-C4 echt een goede keuze. Qua aandrijving heeft hij een vertrouwde batterij met een behoorlijk bereik en voldoende vermogen. Citroën is een van die merken die erom bekend staan opvallende auto’s te maken, wat betekent dat de ë-C4 er van binnen en van buiten goed uitziet.

De rijervaring is comfortabel en ontspannen, maar ook in de bochten kan de ë-C4 zich staande houden. Het is nog een beetje te vroeg om te zeggen of de ë-C4 betrouwbaar is of niet, omdat hij nog zo vers is. Hoe dan ook, we zullen een aantal problemen noemen die veel voorkomen bij de ë-C4 en andere auto’s die op het Stellantis-platform zijn gebaseerd.

De vanafprijs van de ë-C4 is relatief hoog, maar dat is te verwachten omdat het een EV is. De praktische bruikbaarheid is echt goed, want de ë-C4 biedt voldoende zitruimte voor vier volwassenen en een relatief ruime kofferbak. We moeten wel vermelden dat de ë-C4 geen voorkoffer heeft.

Citroën ë-C4 – De aandrijflijn

Met een 50kWh batterij biedt de ë-C4 theoretisch ongeveer 218 mijl bereik, maar het werkelijke bereik ligt dichter bij de 200 mijl, wat ook een heel goed resultaat is. De ë-C4 krijgt een enkele motorconfiguratie over de voorwielen, wat betekent dat het een permanente FWD auto is met 136pk en 191lb-ft koppel. Van 0-100 km/u duurt ongeveer 9 seconden, terwijl de topsnelheid 93 km/u bedraagt.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C3 Picasso

U kunt de ë-C4 van 20% tot 80% opladen in iets meer dan 23 minuten als u een 100kW DC snellader kunt vinden. Aan de andere kant duurt langzaam opladen via het stopcontact thuis ongeveer 5 uur voor dezelfde hoeveelheid lading. Al met al kunt u ongeveer 70 mijl bereik verwachten in ongeveer 10 minuten snelladen.

Al met al voldoet de Citroën ë-C4 aandrijflijn. Misschien zou een 70kWh+ model een goede keuze zijn voor een topmodel, maar dit is meer dan voldoende voor de meeste mensen.

Citroën ë-C4 – Ontwerp en rijden

De ë-C4 ziet er gedurfd, jeugdig en eigenzinnig uit en dat is precies wat de meeste mensen van Citroën verwachten. De koplampen maken een zeer aantrekkelijke en authentieke X-vorm en de carrosserie ziet eruit als iets tussen een coupé-SUV en een gewone familie crossover. Ook het interieur is mooi ingericht met alles wat je nodig hebt.

Rijdend is de ë-C4 comfortabel, soepel en goed geïsoleerd, wat hem perfect maakt voor zowel lange- als korteafstandsritten. Het is geen auto die is ontworpen om te presteren, maar dankzij een relatief laag zwaartepunt kan de ë-C4 zich staande houden in de bochten.

Citroën ë-C4 – Betrouwbaarheid en algemene problemen

Omdat de Citroën ë-C4 pas een paar maanden geleden het levenslicht zag, kunnen we niet inschatten hoe betrouwbaar hij werkelijk is, maar we kunnen verwachten dat hij vergelijkbaar is met de bestaande, op Stellantis gebaseerde EV’s en andere Citroën-modellen. De ë-C4 werd echter al eens teruggeroepen vanwege bepaalde problemen met de achterste schroefveren. Het lijkt erop dat deze van de auto kunnen vallen en een ongeluk kunnen veroorzaken.

  Is de Citroën C5 X een goede auto?

Andere mogelijke problemen zijn problemen met de veiligheidsgordels, de airco, de uitrusting en het stuursysteem. Het Stellantis 50kWh platform heeft bewezen redelijk betrouwbaar te zijn, en als alle voorgaande modellen iets opleveren, zou de ë-C4 op lange termijn redelijk betrouwbaar moeten zijn.

Citroën ë-C4 – Waarde en gebruiksgemak

Een instapmodel van de ë-C4 kost ongeveer € 40.000, terwijl hogere modellen daar nog een paar duizend euro bovenop doen. De gebruikte waarden lijken momenteel redelijk stabiel, maar dat komt waarschijnlijk omdat de ë-C4 nog een relatief jonge auto is.

Qua ruimte is de ë-C4 echt een ruime auto achterin, maar de ruimte voorin is minder groot. De kofferruimte is echt goed, maar het ontbreken van een voorkoffer is zeker een nadeel in dit segment waar veel auto’s een voorkoffer hebben.

FAQ

Moet ik een Citroën ë-C4 kopen?

Als u een gezinsauto zoekt en daarbij het milieu wilt sparen, dan is de Citroën ë-C4 een heel goede keuze. Een vanafprijs van € 40.000 is niet iets wat je zou verwachten van een Citroën, maar we kunnen zeggen dat de ë-C4 het waard is.

Aan de andere kant, als je niet zo geïnteresseerd bent in het leven met een elektrische auto, dan is het prijskaartje van €40.000 misschien een beetje te veel van het goede. Als u de mogelijkheid hebt, moet u een proefrit maken met de ë-C4 om te zien of het echt een auto is waarmee u kunt leven.

  Veel voorkomende problemen met Citroën Berlingo

Is de Citroën ë-C4 een luxe auto?

De Citroën ë-C4 mag dan vrij goed uitgerust zijn met alle nodige technologie en veiligheidsvoorzieningen, maar luxe EV’s zijn iets heel anders. We kunnen gerust stellen dat de ë-C4 een brug slaat tussen zuinige en luxe EV’s.

Luxe EV’s zijn doorgaans veel meer gepolijst dan de ë-C4 en kosten ook veel meer geld. Als u voor de ë-C4 kiest, zult u er waarschijnlijk van houden. Maar als u gewend bent in luxe auto’s te rijden, kan de ë-C4 een beetje te gewoontjes aanvoelen.

Is een batterij van 50 kWh genoeg voor een dagelijkse bestuurder?

Dat hangt ervan af. Als uw dagelijkse woon-werkverkeer niet langer is dan enkele tientallen kilometers per dag, dan is de ë-C4 meer dan voldoende. Deze auto’s zijn niet echt ontworpen voor langeafstandsritten, want dan moet u de ë-C4 vaak opladen.

Hoe dan ook, als u uw auto in de garage laat staan en u hebt een stopcontact bij de hand, dan is een accu van 50 kWh meer dan genoeg. Het idee is om de auto altijd aangesloten te houden als hij in de garage staat. Als u de accu echter rond de 80% van de lading houdt, is dat waarschijnlijk het beste voor de gezondheid op lange termijn.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts