Is de Citroën ë-Jumpy een goede auto?

De Citroën ë-Jumpy is een elektrische bestelwagen die is ontworpen om u de functionaliteit van een gewone bestelwagen te bieden met de extra voordelen die een elektrische aandrijflijn met zich meebrengt. De ë-Jumpy is lang niet de enige optie in dit segment, want er zijn maar liefst drie andere bestelwagens die gebruikmaken van hetzelfde platform als deze. Dus, is de Citroën ë-Jumpy een goede auto?

De Citroën ë-Jumpy kan een heel goede auto zijn als u op zoek bent naar een elektrische bestelwagen die alles kan wat u van een bestelwagen verwacht. Zo biedt de ë-Jumpy u de keuze uit twee verschillende batterijformaten, afhankelijk van wat u nodig hebt. Het ontwerp is vrij zelfverzekerd, maar de ë-Jumpy is niet bijzonder mooi.

Wat de rijervaring betreft, is er eigenlijk niets bijzonders aan de ë-Jumpy, want hij rijdt als elke andere elektrische bestelwagen. Betrouwbaarheid is nog een beetje een mysterie, omdat de ë-Jumpy nog te vers in gebruik is om te beoordelen hoe betrouwbaar hij op lange termijn is.

Qua waarde moet u voor de e-Jumpy behoorlijk wat geld uitgeven, maar dat is te verwachten van een elektrische bestelwagen, zelfs een met een Citroën-badge. De praktische bruikbaarheid is uitstekend, want de ë-Jumpy biedt plaats aan 9 personen en heel wat laadruimte.

Citroën ë-Jumpy – De aandrijflijn

De ë-Jumpy is verkrijgbaar met een 50kWh of een grotere 75kWh batterij. De kleinere 50kWh batterij is voldoende voor een actieradius van ongeveer 180 km, terwijl de grotere 75kWh batterij een actieradius van ongeveer 260 km geeft op een volle lading. Beide worden geleverd met een enkele elektrische motor op de vooras met een vermogen van 136 pk en FWD.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën DS5

Het opladen van de 50kWh batterij met een 100kW DC snellader duurt 28 minuten, terwijl langzaam AC opladen ongeveer 7-8 uur duurt. Aan de andere kant kan het grotere 75kWh batterijmodel in ongeveer 28 minuten worden opgeladen met een snelle 100kW lader en duurt langzaam AC opladen bijna 11 uur.

Als u erin slaagt een 100kW lader te vinden, kunt u met slechts 10 minuten snelladen ongeveer 80 km extra bereik krijgen. Dit kilometerrendement kan behoorlijk afnemen als het echt koud is en als u de ë-Jumpy helemaal volpropt.

Citroën ë-Jumpy – Ontwerp en rijden

Citroën staat bekend om zijn eigenzinnige, jeugdige en authentiek ogende auto’s en de ë-Jumpy is niet anders. Zeker, het is misschien niet de mooiste bestelwagen die er is, maar hij zal ook niemand beledigen. Het interieur is zeer overzichtelijk en daardoor gemakkelijk te begrijpen en goed leefbaar.

De rijervaring is vrij gewoon en er is eigenlijk niets bijzonders aan. De ë-Jumpy rijdt als elke andere bestelwagen met verbrandingsmotor, maar een iets lager zwaartepunt maakt hem wel stabieler in bochten met hogere snelheden.

Citroën ë-Jumpy – Betrouwbaarheid en algemene problemen

Het is nog te vroeg om te zeggen of de ë-Jumpy op lange termijn een betrouwbare auto is, maar hij zal zeker betrouwbaarder zijn dan zijn tegenhangers met verbrandingsmotor, die over het algemeen meer onderhoud nodig hebben. Er zijn echter wat gegevens beschikbaar over het bestaande Stellantis-platform waar de ë-Jumpy gebruik van maakt en het lijkt erop dat de ë-Jumpy ook last heeft van bepaalde problemen die ook bij andere Citroën-modellen voorkomen.

  Is de Citroën C6 een goede auto?

Om te beginnen moeten we vermelden dat de ë-Jumpy problemen kan ondervinden tijdens het opladen, waarbij de lader niet altijd zijn volledige 100kW kan leveren. Andere problemen zijn problemen met diverse uitrustingsonderdelen zoals de schuifdeuren en de airbags. Het is bekend dat de maximale actieradius in bepaalde omgevingen afneemt.

Citroën ë-Jumpy – Waarde en praktische bruikbaarheid

Met een vanafprijs van ongeveer € 51.100 voor het instapmodel met 50 kWh is de ë-Jumpy zeker duur, maar dat is niets vergeleken met het XL-model met 75 kWh, dat in betere staat dichter bij de € 60.000 kost. Dat is veel geld voor een Citroën en veel mensen vinden het te duur voor een bestelwagen. Hoe dan ook, dit komt vaak voor bij elektrische auto’s.

De praktische bruikbaarheid is ongeëvenaard, want de ë-Jumpy biedt tot 9 comfortabele en ruime zitplaatsen en een enorme laadruimte. Het zicht is ook geweldig, want u kunt de ë-Jumpy krijgen met vele hulpfuncties die uw leven zeker gemakkelijker en veiliger maken.

FAQ

Is de Citroën ë-Jumpy hetzelfde als de Citroën e-Dispatch?

Ja, de meeste markten over de hele wereld krijgen de naam Citroën ë-Jumpy, terwijl sommige ook de naam e-Dispatch krijgen. Hoe dan ook, deze twee zijn vrij identiek, wat betekent dat het enige verschil tussen hen de naam is.

  Is de Citroën C1 een goede auto?

Zeker, sommige markten komen met hogere prijskaartjes die meestal zijn ingegeven door hogere belastingen en bijbehorende kosten, maar over het algemeen zijn deze twee identiek. De e-Jumpy/e-Dispatch bestaat al sinds 1994 en is sindsdien een van de best verkochte bestelwagens in Europa.

Is de Citroën ë-Jumpy er in verschillende maten?

De Citroën ë-Jumpy is verkrijgbaar in twee maten, een middelgrote E-Jumpy en een grote e-Jumpy. De XS ë-Jumpy is 4,60 m lang, terwijl de middelgrote ë-Jumpy 4,95 m lang is. Het topmodel XL is 5,30 m lang en is de grootste ë-Jumpy die ooit is uitgebracht.

Alle Citroën ë-Jumpy modellen zijn 1,90 m hoog, waardoor ze in vrijwel alle parkeergarages over de hele wereld passen.

Is de Citroën ë-Jumpy een populaire bestelwagen?

We vermeldden al dat de Citroën ë-Jumpy veel onderdelen deelt met bepaalde modellen van Peugeot, Opel/Opel en Toyota. De ë-Jumpy is echter de best verkochte MPV/LCV uit Frankrijk, wat betekent dat het een van de best verkochte auto’s uit zijn segment in het algemeen is.

Al met al hoopt Citroën van de ë-Jumpy een van de populairste bestelwagens ter wereld te maken, wat aantoonbaar een stuk gemakkelijker gaat als je de automaker bent met de best verkochte combi van Europa.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts