Is de EQA hetzelfde als de GLA?

De Mercedes Benz EQA elektrische subcompacte SUV is in feite een Mercedes Benz GLA onder al dat metaal, wat betekent dat Mercedes de GLA alleen heeft aangepast voor een elektrische aandrijflijn. De EQA is uit kostenoverwegingen niet op een apart chassis ontworpen en de enige echte EV met een standalone chassis die Mercedes aanbiedt, is de EQS.

De EQA wordt gepositioneerd als het instapmodel van de Mercedes EV voor wie vooral in de stad rijdt. Dit betekent niet dat de EQA niet in staat is om op de snelweg te rijden, maar wel dat het verre van de beste snelwegcruiser is die Mercedes aanbiedt.

De EQA is inderdaad gebaseerd op de GLA, maar Mercedes gaf hem een gloednieuwe styling aan de voor- en achterzijde, met onder meer een lichtbalk aan de achterzijde. De EQA is echter niet zo praktisch, zowel in vergelijking met zijn benzinemotorige neef als met alle andere elektrische SUV’s op de markt.

De EQA lijkt een beetje saai om te rijden omdat Mercedes niet echt veel nadruk heeft gelegd op de rijervaring. De EQA is verkrijgbaar in een paar verschillende uitvoeringen, maar de meest populaire zal waarschijnlijk de EQA 250 zijn.

Mercedes EQA – De elektrische kant van de zaak

Het grootste verschil tussen de GLA en de EQA is de aandrijflijn, want de EQA heeft een elektromotor en een accu, terwijl de GLA een verbrandingsmotor en een brandstoftank heeft. Het instapmodel EQA 250 biedt een actieradius van 255 mijl, de EQA 300 4MATIC biedt iets meer en het topmodel EQA 350 4MATIC is min of meer gelijk aan de 300.

  Mercedes-Benz SLR klasse Betrouwbaarheid

De EQA zit ergens in het midden als het gaat om de actieradius, maar we kunnen gerust stellen dat de EQA een behoorlijke actieradius biedt voor het geld. De EQA laadt op met een maximum van 100 kW, wat verre van toonaangevend is in zijn klasse, maar wel redelijk competitief.

Het duurt ongeveer 37 minuten om de EQA van 10% tot 80% op te laden als je een snelle 100 kW lader tegenkomt. Sommige van zijn concurrenten, zoals de XC40 Recharge P8, laden wel sneller, maar niet genoeg om een echt verschil te maken. Als je de EQA thuis oplaadt met een 7 kWh-wandlader, bereik je dezelfde laadstatus in 10-11 uur.

Anderzijds wordt de benzine-aangedreven GLA alleen aangeboden met een 2.0L 4-cilindermotor die meer dan 200pk levert, terwijl de range-topping AMG-modellen bijna twee keer zo veel leveren.

Mercedes EQA – De rijervaring

Het instapmodel van de EQA 250 is goed voor 187 pk met één elektromotor, terwijl de EQA 300 goed is voor 225 pk. Het duurdere EQA 350-model levert een gezonde 288 pk en dat is behoorlijk pittig voor zo’n kleine auto, vooral vanuit stilstand.

De EQA voelt kalm en verfijnd aan, maar niet op hetzelfde niveau als zijn grotere broer, de EQC. Dubbele beglazing is alleen voorbehouden aan Mercedes-modellen uit het hogere segment, wat betekent dat de EQA en de GLA daar niet allebei over beschikken.

Aangezien de EQA elektrisch is, is er geen geroezemoes van een verbrandingsmotor op de achtergrond, wat betekent dat windgeruis en bandengeruis een stuk merkbaarder zijn. Een noemenswaardig verschil tussen de GLA en de EQA is het feit dat de EQA 2000 kilo meer weegt.

  4MATIC vs 4MATIC Plus - verschil, voordelen en nadelen

Hierdoor voelt de EQA zowel in de bochten als in een rechte lijn een stuk forser aan, zeker in vergelijking met de GLA AMG-modellen.

Mercedes EQA – Praktisch en luxe

De EQA is gepositioneerd als het instapmodel van de luxueuze EV van Mercedes, wat betekent dat hij een Mercedes-waardige ervaring moet bieden voor een vanafprijs van 55.300 dollar, wat bijna 20.000 dollar meer is dan de GLA. Je krijgt hetzelfde interieur als de GLA met een paar EQA-specifieke accenten.

De EQA is inderdaad luxueus, maar voor $ 55.300 krijgt u een luxueuzere ICE Mercedes SUV zoals de middelgrote GLE. Praktisch gezien biedt de EQA dankzij alle accu’s minder ruimte dan de GLA. De zitruimte is ook een beetje beperkt door de verhoogde vloer waar de batterijen zich bevinden.

De meeste EV’s die op een apart EV-chassis zijn gebouwd, hebben ook een kofferruimte voorin, maar omdat de EQA is gebaseerd op de GLA, is er geen opbergvak voorin. Al met al is de EQA, net als de GLA, niet toonaangevend in zijn klasse als het gaat om praktische bruikbaarheid.

FAQ Sectie

Moet ik de Mercedes GLA of de EQA kopen?

De Mercedes Benz EQA is een prima manier om jezelf te introduceren in de wereld van elektrische auto’s, maar de vanafprijs betekent wel dat je GLE-geld zult moeten betalen voor een elektrische GLA. Dat is uiteraard een rode vlag voor veel potentiële kopers en daarom vinden de meeste online verkooppunten de EQA op zijn best middelmatig.

Elektrische luxewagens zijn nog steeds een beetje te duur om zinvol te zijn op een lager niveau. De Mercedes Benz GLA biedt u precies dezelfde ervaring voor veel minder geld. Bovendien duurt het ongeveer 5 minuten om de GLA te tanken, en dat is gewoon de realiteit.

  Mercedes AMG C43 betrouwbaarheid

Welke Mercedes EV is de beste?

De beste Mercedes EV is ongetwijfeld de luxe sedan EQS. De EQS kost meer dan 100.000 dollar en staat daarmee aan de absolute top van de EV-industrie. Veel mensen beschouwen de EQS als de meest luxueuze EV op de markt, en dat is ook zo.

De EQS is de enige EV van Mercedes die op een apart EV-chassis werd ontwikkeld, wat betekent dat hij een authentiekere rijervaring biedt, wat niet het geval is voor alle andere EV’s van Mercedes.

Is de Volvo XC40 Recharge een betere auto dan de EQA?

De rivaliteit tussen de GLA en de XC40 bestaat zowel in de ICE-wereld als in de EV-wereld. De XC40 heeft een grotere batterij van 78 kWh, terwijl de EQA een batterij van 67 kWh heeft, maar beide kunnen in het beste geval zo’n 260 mijl afleggen.

De XC40 biedt echter wel 400 pk, wat hem een stuk beter maakt bij het inhalen. Ook qua ruimte is de XC40 een stuk beter, zowel voor de passagiers als voor de lading. De XC40 is echter iets te duur zonder opties en is ook niet zo geavanceerd als de EQA.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts