Is de GLA45 een echte AMG?

Laten we eerlijk zijn, de vorige GLA was waardeloos, zowel de gewone versie als de AMG-versie. Deze nieuwe is echter een heel ander verhaal, want hij kan zich niet alleen meten met de Audi Q3, de BMW X1 en de Volvo XC40, maar hij verslaat ze ook allemaal als het gaat om luxe, wenselijkheid en comfort.

Dat betekent dat AMG nu een geweldige auto heeft om mee te beginnen, wat het werk een stuk makkelijker maakt. De GLA is een echte Mercedes-waardige auto en de AMG-versies zijn zowel krachtig als opwindend. De topversie van de GLA 45 AMG zit boordevol karakter en is een heerlijke stadsgeoriënteerde pocket rocket.

De GLA 45 is dan ook een echte AMG, want hij voldoet aan alle eisen die aan een echte AMG worden gesteld. Toegegeven, hij wordt niet geleverd met een vurige V8, maar de V8 is nu verdwenen, zelfs voor de aankomende C63 AMG. Met een vanafprijs van $54.500 zijn de verwachtingen inderdaad hooggespannen, maar het lijkt erop dat de GLA 45 het waarmaakt.

Subcompact/crossover SUV’s zijn de laatste tijd razend populair geworden en dat betekent dat auto’s als de GLA 45 AMG in staat zijn om nieuwe AMG-klanten binnen te lokken. Mercedes is zich ervan bewust dat de GLA een populaire auto is, daarom heeft Mercedes besloten om hem een echte AMG-behandeling te geven.

Mercedes GLA 45 AMG – Marktpositionering

We leven in een ander tijdperk met nieuwe EV’s die in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u gaan, ook al wegen ze meer dan 2,5 ton. Deze EV’s zijn in staat om zelfs de meest geavanceerde V8 AMG-modellen in een rechte lijn te verslaan, wat betekent dat de GLA 45 AMG geen schijn van kans heeft tegen dergelijke auto’s.

  Veel voorkomende problemen met Mercedes S500

Wat de GLA 45 wel kan, is de ervaring van het rijden bijzonder maken, zelfs wanneer de auto stilstaat. De GLA 45 krijgt een met leder bekleed AMG-stuurwiel dat ook in de high-end GT63 S AMG is te vinden. De zetels zijn ondersteunend en het hele interieur voelt specialer, opwindender.

De GLA 45 is niet ontworpen om zijn dagen op een racecircuit door te brengen, noch is hij ontworpen voor een dragstrip. De GLA 45 is veel spannender dan de BMW X1 M135i en de Volvo XC40 is bij lange na niet zo spannend. De Audi RS Q3 kan zich meten met de GLA, maar de Q3 is niet te koop in de VS.

De GLA 45 AMG heeft echter zijn plaats op de markt en er zijn veel mensen die de GLA 45 willen bezitten.

Wat maakt een echte AMG en is de GLA 45 een echte AMG?

Zelfs AMG moet de realiteit onder ogen zien dat grote motoren, luide uitlaten en dorstige motoren tot het verleden behoren. Een echte AMG was vroeger een achterwielaangedreven, natuurlijk aangezogen V8 die je kon oppompen op het moment dat je de sleutel omdraaide en die je kopje koffie op de vroege ochtend virtueel kon vervangen.

Tegenwoordig moet AMG andere wegen inslaan en zich aanpassen aan de steeds strenger wordende emissie- en geluidsvoorschriften die de essentie van wat een echte AMG is/was zo goed als om zeep helpen. De gloednieuwe C63 AMG biedt een herziene versie van de motor van de GLA 45 AMG en bijna niemand zou twijfelen aan de “AMG-ines” van de C63, tot nu.

De “echte” AMG is weg, ze gaan geen enkele nieuwe luidruchtige, natuurlijk opgezogen, achterwielaangedreven hooligan ooit nog maken, althans niet voor de massa. Een echte AMG van nu is er dan ook een die je gewoon een speciaal gevoel geeft en in staat is om je een meer gefocuste rijervaring te bieden.

  Brabus vs Mansory - beste Mercedes tuning bedrijven

De GLA 45 is precies dat, een meer speciale versie van de gewone GLA. In tijden waarin AMG een manier moet vinden om stille en kleine motoren bijzonder te maken, staat de GLA 45 AMG als een baken van hoop dat toekomstige AMG’s nog steeds spannend zullen zijn en de vraagprijs waard, want de M139-motor in de GLA is behoorlijk indrukwekkend.

Mercedes GLA 45 AMG: de handgemaakte AMG-aandrijflijn

AMG doet zijn best om zoveel mogelijk opwinding uit een kleine 2.0L 4-cilinder motor te halen, en de M139 motor in de GLA 45 is daar een uitstekend voorbeeld van. Op een bepaald moment was dit de krachtigste 4-cilindermotor ter wereld en dat geeft wel aan hoe toegewijd AMG is als het erom gaat u een speciaal gevoel te geven.

De M139 is geen gewone 2.0L Mercedes-motor met een AMG-vermomming, maar een echte AMG-krachtbron die ervan houdt om tot 7.000 t/min op toeren te komen. Schakel de GLA 45 in de sportmodus en u voelt direct dat de auto zich verlaagt, dat de uitlaat luider klinkt en dat het onderstel aanzienlijk steviger wordt.

Het overhellen van de carrosserie is zo goed als verdwenen en de achttrapsautomaat met dubbele koppeling kan in een oogwenk schakelen. De M139-motor is inderdaad een echte AMG-motor. Als u het niet gelooft, moet u het zelf maar eens proberen.

FAQ Sectie

Is de GLA 45 AMG het waard?

Dat hangt ervan af aan wie u het vraagt, want sommigen zullen u vertellen dat een $ 60.000 kostende, fatsoenlijk uitgeruste 2.0L subcompact instapmodel Mercedes een lachertje is. Het hangt allemaal af van wat u van een auto verwacht en als u van het GLA-platform houdt, zult u van de GLA 45 AMG houden.

  Wat is het beste moment om een Mercedes te kopen?

Maar een vanafprijs van $54.500 is inderdaad hoog. Voor een beetje context, de GLE 350 mid-size SUV kost bijna hetzelfde bedrag. Als u kunt waarderen wat de GLA 45 kan bieden, dan ja, het is de moeite waard.

Is de Audi RS Q3 beter dan de GLA 45 AMG?

De Audi RS Q3 is niet verkrijgbaar in de VS en zal dat waarschijnlijk ook niet snel worden, wat betekent dat de GLA 45 AMG de beste, meest krachtige subcompacte SUV is die momenteel te koop is. Tussen de twee zou ik zeggen dat de RS Q3 een betere auto is omdat hij een legendarische 5-cilinder motor heeft.

Uit enkele tests is echter gebleken dat de GLA 45 een stuk dynamischer is en de RS Q3 door de bochten kan jagen.

Is de GLA 45 AMG beter dan de CLA 45 AMG?

Het CLA-platform is om te beginnen een stuk doelgerichter dan het GLA-platform, en als u op zoek bent naar de spannendere en capabelere auto, is de CLA een stuk beter. Wil je echter een mix van praktisch en opwindend, dan is de GLA een betere keuze.

De CLA biedt nogal wat compromissen om zo dynamisch te zijn als hij is, terwijl de GLA dat niet doet. Al met al is de CLA een betere AMG, maar de GLA is een betere auto.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts