Is de Hyundai Nexo een goede auto?

Is de Hyundai Nexo een goede auto?

De Hyundai Nexo is een waterstof-brandstofcelauto, wat betekent dat hij wordt aangedreven door waterstof. Het is in wezen een elektrische auto, maar het verschil hier is dat de kracht uit waterstof komt en niet uit de batterij. Het is ook een van de weinige waterstofauto’s die er bestaan en vandaag de dag te koop zijn. Dus, is de Hyundai Nexo een goede auto?

De Hyundai Nexo is eigenlijk een vrij goede auto, maar het is echt niet zinvol in de huidige dag en leeftijd van elektrische en hybride auto’s, omdat waterstof auto’s gewoon niet de nodige infrastructuur voor hen om bruikbaar te zijn als andere soorten auto’s. De auto wordt geleverd met een redelijk goed afgeronde aandrijflijn, maar dat is niet genoeg om de auto te redden.

Qua vormgeving ziet de Nexo er authentiek en merkbaar anders uit dan andere Hyundai-producten. Wel heeft hij enige gelijkenis met de nieuwe Tucson. De rijbeleving is min of meer gelijk aan die van de meeste middelgrote elektrische SUV’s en dat betekent dat het geen echte terreinauto is, noch een dynamische auto.

De betrouwbaarheid lijkt in orde te zijn, maar echte betrouwbaarheid is een mysterie omdat er nog niet veel van zijn geleverd. De waarde is een lastige, want de auto kost veel geld, meer dan 60.000 dollar voor de goedkopere modellen. De praktische kant is net zo goed als bij elke andere SUV van dit formaat, wat betekent dat hij gemakkelijk aan je dagelijkse behoeften zou moeten voldoen.

Hyundai Nexo – De krachtbron

De Hyundai Nexo wordt geleverd met voorwielaandrijving en dat is een beetje jammer, want het is tenslotte een SUV. De Hyundai Nexo levert 161pk en 291lb-ft aan koppel, wat een behoorlijk aantal is. Je kunt rekenen op een afstand van 350-380 mijl als je de tank volledig vult met waterstof, wat een heel goed cijfer is, zelfs voor gewone EV’s.

  Hyundai Veracruz Betrouwbaarheid

Een waterstofaandrijving brengt echter heel wat uitdagingen met zich mee. Ten eerste is het moeilijk om een waterstoftankstation te vinden, omdat er niet veel van zijn. Staten als Californië worden algemeen beschouwd als staten met voldoende waterstoftankstations, maar zelfs die schijnen meer dan de helft van de tijd buiten werking te zijn en kunnen het relatief kleine aantal waterstofauto’s in Californië niet echt aan.

De waterstofaandrijflijn op zich is dus goed, maar de problemen die ermee gepaard gaan zijn ook ernstig. Deze zijn soms ook instabiel en kunnen rampen veroorzaken als er niet goed mee wordt omgegaan. Het tanken van een waterstofauto is ook gevaarlijker dan het opladen van een EV of het tanken van een gewone ICE-auto.

Hyundai Nexo – Ontwerp en chassis

De Hyundai Nexo ziet er interessant uit, maar is zeker niet iets bijzonders. Ook het interieur van de Nexo is zeer verzorgd dankzij moderne schermen en cool ogende panelen. De hele designtaal is merkbaar anders dan die van andere Hyundai-modellen, maar je ziet wel een beetje de gelijkenis tussen de Nexo en de Tucson omdat die op hetzelfde chassis zijn gebaseerd.

Als het op rijden aankomt, kunnen we gerust zeggen dat de Nexo aanvoelt als elke andere EV SUV om mee te rijden. Op het eerste gezicht is er eigenlijk niets anders aan de Nexo. Het is een zware auto en dat betekent dat hij niet zo van bochtenwerk houdt en dat hij absoluut niet dynamisch is.

  Veelvoorkomende problemen met Hyundai Kona

Hyundai Nexo – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

Als het op betrouwbaarheid aankomt, is het wat moeilijk te zeggen omdat er niet veel van rondrijden. Zoals gezegd, krijgt alleen Californië de Nexo, omdat andere Amerikaanse staten geen goed ontwikkelde brandstofinfrastructuur hebben. Er zijn echter enkele problemen die het waard zijn om in meer detail te bespreken.

De meest voorkomende betrouwbaarheidsproblemen hebben te maken met het lekken van waterstofbrandstof en mogelijk zelfs het ontstaan van brand. Andere rapporten melden dat de Nexo vatbaar is voor problemen met de remmen, die hun remprestaties kunnen verliezen en soms onvoorspelbaar kunnen worden.

Hyundai Nexo – Waarde en praktische bruikbaarheid

Met een vanafprijs van meer dan $ 60.000 voor het goedkopere model, is de Nexo echt een dure auto. Als je dat combineert met het feit dat het een waterstofauto is die niet veel mensen willen kopen, betekent dat dat de afschrijving onvoorspelbaar is en waarschijnlijk echt ernstig. Het waardeaspect is in dit opzicht dan ook slecht, want het is tenslotte een Tucson met een waterstofaandrijflijn.

De praktische bruikbaarheid is net zo goed als bij alle andere auto’s in dit segment, wat betekent dat de auto redelijk grote zitplaatsen en een redelijk ruime kofferbak heeft. Het zicht is goed, de auto is gemakkelijk in en uit te stappen en er zijn veel gezinsvriendelijke voorzieningen in de auto.

FAQ Sectie

Gaat Hyundai de Nexo uit productie nemen?

De Hyundai Nexo is nu ergens in het midden van zijn levensduur aangezien het onlangs een refresh kreeg. Het is moeilijk te zeggen of Hyundai de Nexo binnenkort van de hand zal doen, want deze auto is niet zozeer ontwikkeld om geld op te brengen als wel om alternatieve technologieën te testen. We hebben dit eerder gezien met de Toyota Mirai.

  Veelvoorkomende problemen met Hyundai Genesis

De Toyota Mirai is meer dan dubbel zo lang op de markt als de Nexo, dus als Hyundai lessen trekt uit het boek van Toyota, is de kans groot dat de Nexo ook wat langer blijft.

Is de Hyundai Nexo beter dan de Toyota Mirai?

De Toyota Miria en de Hyundai Nexo zijn ’s werelds eerste waterstofauto’s met “massa”-productie, waardoor ze inherente rivalen zijn. De Mirai kost ongeveer 10.000 dollar, en kan enkele tientallen kilometers langer mee dan de Nexo. De Mirai is ook iets krachtiger dan de Nexo.

Tussen de twee is het moeilijk om een winnaar te kiezen, want mensen die de voorkeur geven aan SUV’s zullen waarschijnlijk voor de Nexo gaan, maar mensen die de voorkeur geven aan sedans zullen waarschijnlijk voor de Mirai gaan.

Zijn waterstofauto’s de toekomst?

Waarschijnlijk niet in de nabije toekomst, maar niemand weet zeker wat morgen brengt. Daarom hebben EV’s een enorme voorsprong op waterstofauto’s, waardoor de infrastructuur snel volgde. Waterstofauto’s staan nog in de kinderschoenen, dus het is echt moeilijk om te investeren in goede infrastructuur omdat niet veel mensen er gebruik van zullen maken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts