Is de Peugeot 1007 een goede auto?

Peugeot 1007

De Peugeot 1007 is een kleine driedeurs stadsauto die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2004 en slechts 5 jaar later in 2009 voorgoed werd opgeheven. De reden waarom de Peugeot 1007 zo snel werd opgeheven, is dat hij lang niet zo goed verkocht als Peugeot had gehoopt en dat hij Peugeot geen geld opleverde. Dus, is de Peugeot 1007 een goede auto?

De Peugeot 1007 is zeker een interessante auto, maar het is niet de beste auto ter wereld. Allereerst blijkt uit de verkoopcijfers dat niet veel mensen geïnteresseerd zijn in de 1007. De aangeboden motoren zijn tamelijk zwak en niet opwindend, wat min of meer het hele thema van de 1007 is. Het is een auto die er saai uitziet, saai rijdt en saai aanvoelt.

Over het ontwerp gesproken: Peugeot maakt tegenwoordig geweldig mooie auto’s, maar dat was niet het geval in de jaren 2000 toen de 1007 uitkwam. Het interieur is al even inspiratieloos, maar biedt wel alles wat je ervan mag verwachten. De betrouwbaarheid is een cluster, wat betekent dat er veel dingen mis kunnen gaan, maar vooral bij slecht onderhouden exemplaren.

Qua waarde kun je een Peugeot 1007 kopen voor een ongelooflijk lage prijs, wat logisch is omdat deze auto bij niemand echt populair is. De praktische bruikbaarheid is goed wat betreft zitruimte en zichtbaarheid, maar de kofferruimte zou wat extra ruimte kunnen gebruiken.

Peugeot 1007 – De aandrijflijn

De Peugeot 1007 wordt geleverd met twee benzinemotoren en één dieselmotor. De instap 1.4L 4-cilinder motor levert een gigantische 74pk, maar u kunt ook kiezen voor de 1.4L 16v variant met 88pk. De top-benzinemotor van de 1007 is de 1.6L 4-cilinder met 109 pk, die het instapmodel van de 1007 had moeten zijn.

  Alles over de 2023 Peugeot e-Partner

De enige dieselmotor die u kunt kiezen is de 1.4 HDi 4-cilinder met slechts 68 pk en 118 lb-ft koppel. De 1007 met 109 pk haalt 60 km/u in ongeveer 11 seconden, wat 5 seconden sneller is dan de dieselvariant. Ze zijn allemaal uitgerust met FWD, een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een 2-Tronic automaat.

Qua verbruik kan de dieselvariant tot 50 MPG halen, terwijl de benzinevariant maximaal 40 MPG haalt. Al met al is de aandrijving van de 1007 weinig inspirerend.

Peugeot 1007 – Ontwerp en rijden

Zoals het oude gezegde luidt “Beauty is in the eye of the beholder”, conclusies trekken over het ontwerp is geheel aan ieders voorkeur, maar het klinkt wel verrassend als iemand de 1007 een aantrekkelijk ogende auto noemt. De werkelijkheid is dat de 1007 er zo saai uitziet als het maar zijn kan, terwijl het interieur ongeveer hetzelfde is, maar ergonomisch een goede plek is.

De rijervaring van de 1007 is solide en dat betekent dat de auto zijn gewicht redelijk goed onder controle heeft. Dat komt mede doordat je de auto door de zwakke motoren niet eens genoeg kunt pushen. Al met al rijdt de 1007 goed en is hij op geen enkele manier spannend.

Peugeot 1007 – Betrouwbaarheid en veel voorkomende problemen

De betrouwbaarheid is niet iets waar de 1007 bekend om staat, maar goed onderhouden exemplaren zijn veel beter dan de meeste 1007 modellen die er zijn. De realiteit is dat deze zo goedkoop zijn dat bijna niemand ze goed onderhoudt. Dit leidt tot veel problemen die een betrouwbaarheidsbeeld schetsen dat niet 100% waarheidsgetrouw is, maar ook niet veel anders.

  Alles over 2023 Peugeot e-Rifter

De meest voorkomende problemen zijn motorgerelateerd, meer bepaald de MAF-sensor, de katalysator en het hoge olieverbruik. De 2-tronic versnellingsbak staat erom bekend dat hij weigert te schakelen en oververhit raakt, terwijl ook de voorste anti-roll bars het kunnen begeven. De auto heeft ook last van een heleboel elektrische problemen, waarvan de meeste geen invloed hebben op de algemene rijeigenschappen.

Peugeot 1007 – Waarde en gebruiksgemak

Qua waarde is de Peugeot 1007 zo goedkoop als auto’s tegenwoordig kunnen zijn, omdat niet veel mensen ervan dromen een compacte 15 jaar oude driedeurs Peugeot MPV met schuifdeuren te kopen. Dit betekent dat u er een kunt kopen voor een zeer lage prijs, maar controleer wel de algemene betrouwbaarheid van de auto.

De praktische bruikbaarheid is vrij behoorlijk wat betreft de totale zitruimte en de betrouwbaarheid, maar het ontbreken van vijf deuren en het gebrek aan kofferruimte van de 1007 is niet iets om over op te scheppen.

FAQ Sectie

Komt Peugeot terug met de 1007?

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat Peugeot de 1007 ooit terugbrengt omdat hij de verkoopdoelstellingen van Peugeot bij lange na niet heeft gehaald. Volgens sommige bronnen heeft Peugeot behoorlijk wat geld verloren met de 1007 en is de 1007 een van de grootste mislukkingen van Peugeot in de jaren 2000. Gezien het feit dat Peugeot in de jaren 2000 met nogal wat flops kwam, is dit een groot probleem.

  Is de Peugeot 3008 Hybrid4 een goede auto?

We kunnen niets met zekerheid zeggen, maar het is meer dan redelijk om te denken dat Peugeot de 1007 niet zal terugbrengen.

Hoe veilig is de Peugeot 1007?

Een aspect van de 1007 dat goed is gedaan, is de veiligheid. Zo kreeg de 1007 een score van 5 op 5 sterren van EURO NCAP, de meest gerenommeerde Europese organisatie voor crashtests. De auto deed het niet zo goed op het gebied van voetgangersveiligheid, maar de veiligheid van volwassen inzittenden krijgt een duidelijke 5 op 5.

De veiligheid van de kinderen ligt ergens in het midden, wat betekent dat de 1007 in dit opzicht goed scoort, maar niet te goed.

Kun je interieurstukken van de Peugeot 1007 verwisselen?

Een van de “coolste” aspecten van de 1007 is de mogelijkheid om gemakkelijk te wisselen, mixen en matchen, gebruiksvriendelijke interieurstukken die kunnen veranderen afhankelijk van hoe u de auto gebruikt en wat u mooier vindt. Dit zie je niet vaak in de auto-industrie, maar Peugeot heeft de 1007 in dat opzicht veel interessanter gemaakt.

Al met al is de 1007 een heel eigenzinnige auto, maar hij slaagt er niet in een band te smeden met de meeste mensen en dat is waarschijnlijk de reden waarom hij nooit zo goed heeft verkocht als Peugeot had bedoeld.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts