Is de Renault Espace een goede auto?

renault espace 2023

In de wereld van grote MPV’s (Multi-Purpose Vehicles) is de Renault Espace zeker een verleidelijke optie. Hij is al een tijdje op de markt en het is ook altijd een vrij populaire auto geweest. Hij biedt veel ruimte, behoorlijk geavanceerde motoren, een slim ontwerp en veel veiligheidsvoorzieningen om u en uw gezin veilig te houden. Dus, is de Renault Espace een goede auto?

De Renault Espace kan een goede auto zijn als hij past bij wat u van een auto verlangt en als u niet kiest voor een ouder model met een hoge kilometerstand, dat in zijn leven veel misbruik en gebrek aan onderhoud heeft gekend. Alle motoropties zijn redelijk, wat betekent dat ze prioriteit geven aan efficiency, lage gebruikskosten en een behoorlijk vermogen.

Het ontwerp is relatief slim, want de Espace ziet eruit als een mix van een traditionele minibus, een sedan en een SUV, waardoor het geheel behoorlijk futuristisch is. Ook het interieur ziet er modern uit, maar is niet vergelijkbaar met dat van een luxe auto. De rijervaring is eerder volgzaam en kil, precies wat je wilt van een auto als deze.

Op het gebied van betrouwbaarheid heeft de Espace zijn deel van de problemen, maar hij houdt goed stand als je er goed voor zorgt. De Espace biedt plaats aan zeven personen, maar heeft minder ruimte dan een vergelijkbare grote SUV met zeven zitplaatsen.

De aandrijflijn

De nieuwste Renault Espace is leverbaar met twee verschillende motoren, één benzinemotor en één dieselmotor. De benzine variant is een 1.8L 4-cilinder lijn turbomotor die 225pk levert en wordt geleverd met een 7-traps DCT versnellingsbak. De dieselvariant heeft een cilinderinhoud van 2,0 liter en is eveneens een 4-cilinder turbomotor met een vermogen van 190 pk.

  Is de Renault Scenic een goede auto?

De dieselmotor is gekoppeld aan een 6-traps DCT transmissie. Beide modellen drijven alleen de voorwielen aan en zijn vrij stil. De benzinemotor levert ongeveer 31 MPG gecombineerd, terwijl de dieselvariant ongeveer 36 MPG levert.

Het pre-facelift model heeft ook een kleinere 1.7L 4-cilinder motor met 200pk, die voor de post-facelift is afgeschaft. Het pre-facelift model was ook voorzien van een 1.6L dieselmotor met 130pk tot 160pk, maar die is ook afgeschaft voor het nieuwste model vanwege de emissievoorschriften.

Ontwerp en rijervaring

De Renault Espace ziet er vrij futuristisch uit en is een van de interessantere minivans die er zijn. De grote Renault-badge domineert de voorkant, terwijl de gestroomlijnde LED-verlichting en de mooie wielen zorgen voor een behoorlijk premium uitstraling. Het interieur is ook erg luchtig dankzij het enorme panoramadak, de felgekleurde bekleding en de slanke stoelen, waardoor hij er echt modern en slim uitziet.

De rijervaring is vergelijkbaar met wat je zou verwachten van een minibus, wat betekent dat de Espace koel en volgzaam rijdt. Hij probeert niet dynamisch te zijn, noch probeert hij iets anders te zijn dan een comfortabele gezinsauto.

Betrouwbaarheid en algemene problemen

De eerste paar generaties van de Espace hebben door de jaren heen hun deel van de problemen gehad, maar omdat Renault het afgelopen decennium zijn betrouwbaarheid heeft verbeterd, is het nieuwste model veel beter. Toch heeft hij last van een paar opvallende problemen die we nu gaan noemen.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Arkana

De meest voorkomende problemen met de Renault Espace zijn defecte elektronica zoals de airco, de verwarming of de snelheidsmeter op het dashboard. Het is bekend dat de EGR-klep het begeeft en het olieverbruik opdrijft, terwijl de olie zelf uit de carterpakking lekt.

Prijs en bruikbaarheid

U kunt verwachten tussen € 50.000 en € 60.000 te betalen voor een gloednieuwe Espace, terwijl 2e hands modellen na 5 jaar gebruik een flinke duik nemen, waardoor de gebruikte prijs voor de meeste relatief licht gebruikte modellen rond de € 30.000 ligt. Al met al is de Espace vrij duur voor een zuinige auto, maar hij is zijn prijs waard.

De praktische bruikbaarheid is uitstekend, want de Espace biedt plaats aan zeven personen, maar de mensen op de derde rij achterin kunnen zich wat ongemakkelijk voelen door het lage plafond. De kofferruimte is uitstekend, het in- en uitstappen is heel gemakkelijk en het zicht is goed voor de omvang van de auto.

FAQ

Hoe veilig is de Renault Espace?

Zoals verwacht krijgt de Renault Espace een uitstekende veiligheidsbeoordeling van 5 van de 5 sterren. Hij biedt de beste resultaten op het gebied van kinderveiligheid, wat te verwachten is omdat de Espace een gezinsbusje is. De veiligheidsvoorzieningen zijn ook heel behoorlijk, want de Espace biedt bijna alles wat u van een moderne auto kunt krijgen, met uitzondering van de allernieuwste en allerbeste voorzieningen.

Al met al, als veiligheid een grote zorg is, hoeft u zich over de Espace geen zorgen te maken, want het is een grote en echt veilige auto voor iedereen binnenin. We moeten wel vermelden dat de veiligheidsresultaten voor voetgangers beter zouden kunnen, maar die zijn niet zo relevant als de bescherming van volwassenen en kinderen, die beide over de hele linie goed zijn.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Twingo

Welke auto’s concurreren met de Renault Espace?

De Renault Espace concurreert met de Volkswagen Tiguan Allspace die meer op het SUV-segment leunt, de Peugeot 5008 die een directe concurrent is, de Nissan X-Trail die een volwaardige SUV is, en de Mitsubishi Outlander die ook een volwaardige SUV is.

We kunnen dus vaststellen dat de twee echte concurrenten de Espace en de Peugeot 5008 zijn, aangezien beide een gelijkaardige designtaal delen.

Stopt Renault met de Espace?

Renault heeft net gezegd dat de Espace in maart 2023 uit productie gaat omdat hij uiteindelijk wordt vervangen door een Espace-opvolger die een volwaardige SUV wordt. We kunnen ook verwachten dat de volgende generatie Espace een overvloed aan hybride motoren zal hebben die de Espace veel efficiënter en populairder zullen maken bij moderne kopers.

Al met al had deze versie van de Espace een heel goede aanloop, maar het ontbreekt hem aan EV- en hybride aandrijvingen. Als je dat combineert met het feit dat minivans langzaam uit de mode raken en de huidige Espace een tijdje uit is, is het logisch dat er een einde aan komt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts