Is de Renault Kadjar een goede auto?

Renault Kadjar

De Renault Kadjar kwam voor het eerst op de markt in 2015 toen hij werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève. Renault realiseerde zich dat het segment van de compacte crossover SUV steeds populairder wordt en daarom wilden ze de Kadjar zo snel mogelijk op de markt brengen. Dus, is de Renault Kadjar een goede auto?

Kortom, de Renault Kadjar kan een heel goede auto zijn als je er een goede deal voor krijgt. De Kadjar is onlangs uit productie genomen, wat betekent dat er waarschijnlijk nog een paar in de showroom staan. Omdat de meeste dealers hun uit productie genomen auto’s zo snel mogelijk willen verkopen, is de kans groot dat je een goede korting krijgt voor een van de laatste paar nieuwe modellen die nog over zijn.

Het lange antwoord zal veel grondiger en op feiten gebaseerd zijn en daarom moet u dit artikel tot het einde blijven lezen. We nemen de motoren, de transmissie en de rest van de aandrijflijn door, terwijl we ook veel aandacht besteden aan het ontwerp, de rijervaring, de betrouwbaarheid, veel voorkomende problemen, de prijs en de bruikbaarheid.

Dus, als u wilt weten of een Renault Kadjar uw volgende auto zou kunnen zijn en u hebt alleen maar meer informatie nodig, dan bent u bij ons aan het juiste adres!

De aandrijflijn

De fase 1 pre-facelift Kadjar is verkrijgbaar met een 1.2L of een 1.7L benzinemotor. De eerste maakt ongeveer 131pk en de tweede ongeveer 163pk. Beide motoren zijn gedumpt voor de 2019 facelift die alleen een 1.4L 4-cilinder lijnmotor biedt die beter is dan beide Fase 1 motoren. Deze motor biedt een fatsoenlijke 140pk-160pk wat meer dan genoeg is.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Kadjar

Fase 1 geeft je ook de keuze tussen een 1.5L 4-cilinder diesel of een 1.6L 4-cilinder dieselmotor met 110pk of 131pk, terwijl fase 2 alleen de 1.5L diesel met 116pk overlaat. Er zijn geen hybrides of EV’s en de beste motor van allemaal is waarschijnlijk de 1.4L benzinemotor met 160 pk.

Een handgeschakelde versnellingsbak is standaard, FWD is een must, terwijl een automatische 7-traps DCT ook beschikbaar is als optie. Het is veilig om te zeggen dat de Kadjar tot 40MPG kan rijden met zijn benzinemotoren, terwijl dieselmotoren ongeveer 40% efficiënter zijn.

Ontwerp en rijden

Toen de Kadjar uitkwam, was men aangenaam verrast door zijn uiterlijk. Hij heeft een vrij gespierde houding, mooie scherpe LED’s en een degelijk interieur. De facelift van fase 2 maakt van de Kadjar een echte blikvanger, met koelere grote wielen, nieuwere spannende kleuren en flinke upgrades aan zowel het exterieur als het interieur.

Qua rijden is de Kadjar niets bijzonders, zoals meestal het geval is bij auto’s uit dit segment. De Kadjar is een familievervoerder en dat betekent dat hij niet dynamisch wil zijn, terwijl het algemene comfort behoorlijk is, maar niet rotsvast.

Betrouwbaarheid en algemene problemen

In de eerste jaren van zijn leven werd de Kadjar niet gezien als een kampioen in betrouwbaarheid, want dat was hij zeker niet. Er waren in de loop der jaren veel terugroepacties, waarvan slechts vier met betrekking tot de airbags. Maar naarmate de tijd verstreek en Renault de Kadjar een facelift gaf, verbeterden de algemene betrouwbaarheidsstatistieken drastisch en is de Kadjar nu een vrij betrouwbare auto.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Welke is beter

De meest voorkomende problemen zijn een defecte sleutelkaart en problemen met elektrische accessoires, ruitenwissers en ramen. De handgeschakelde auto staat bekend om problemen met de hoofdremcilinder, terwijl de automaat soms wat traag is. De dieselmotoren zijn gevoelig voor problemen met de gloeibougies, terwijl ook de airbags vooral bij eerdere modellen defecten vertoonden.

Prijs en gebruiksgemak

In het Verenigd Koninkrijk kostte de Kadjar tussen 19.815 en 30.735 pond. De gemiddelde prijs in Europa was iets minder dan € 30.000, wat een vrij goede prijs is gezien de grootte van de Kadjar. In de loop der jaren heeft de Kadjar een groot deel van zijn waarde verloren, wat betekent dat hij geen echt goede prijs heeft als je een van de vroege faceliftmodellen wilt bemachtigen, want die zijn nu bijna 4 jaar oud.

De praktische bruikbaarheid is in lijn met de rest van het segment, wat betekent dat er zonder problemen vier volwassenen in de Kadjar passen, terwijl de kofferruimte voldoende is voor zijn grootte. Het zicht is prima, het in- en uitstappen is gemakkelijk dankzij de wijd openende deuren en de verhoogde bestuurdersstoel.

FAQ

Hoe veilig is de Renault Kadjar?

In 2015 bekroonde Euro NCAP de Kadjar met 5 van de 5 sterren, waardoor het een van de veiligste auto’s van 2015 was. Dat is nog steeds zo, want alle latere modellen van de Kadjar hebben dat alleen maar verbeterd. Voetgangersveiligheid is waar de Kadjar niet op gelijke voet staat met de allernieuwste modellen van Renault, maar nog steeds beter is dan het gemiddelde van 2015.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Captur

Waar de Kadjar ook achterblijft bij de moderne tijd is de beschikbaarheid van veiligheidsassistenties die niet al te uitgebreid zijn. Dat is ook logisch, want de Kadjar is nu 8 jaar oud.

Is de Renault Kadjar een goede gezinsauto?

De Renault Kadjar is eigenlijk een heel goede gezinsauto, want hij kost niet te veel om te kopen of om mee te leven. Hij is modern genoeg om alle noodzakelijke snufjes te hebben die tegenwoordig een must zijn, vooral zaken als voldoende airbags en 5-sterren veiligheidsscores.

Qua ruimte kan de Kadjar met gemak een volwassen gezin van vier personen vervoeren, maar meer dan vier wordt een drukte van belang. De Kadjar beschikt echter niet over de allernieuwste veiligheidssystemen, dus houd daar rekening mee, want dat kan voor sommigen een spelbreker zijn.

Komt de Renault Kadjar terug?

In 2022 kwam Renault met de Austral, die de Kadjar volledig verving. Er zijn dus geen redenen waarom Renault de Kadjar ooit terug zou brengen, zeker niet in een tijdperk waarin de meeste autofabrikanten zich richten op EV’s, hybrides en nieuwe technologieën die beter tot hun recht komen in reeds bestaande of gloednieuwe modellen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts