De Renault Master is al vele jaren op de markt en heeft in de loop der tijd verschillende updates en verbeteringen ondergaan. In dit artikel nemen we de Renault Master onder de loep en bespreken we de kenmerken, prestaties, betrouwbaarheid en algemene waarde om je te helpen bepalen of dit de juiste bestelwagen is voor jouw behoeften. Is de Renault Master een goede auto?
Ja, de Renault Master is echt een goede grote bestelwagen, want hij biedt heel wat voordelen ten opzichte van sommige concurrenten, maar hij mist niet alle essentie. Een van de sterke punten van de Renault Master is het motoraanbod. De bestelwagen is verkrijgbaar met zowel diesel- als elektrische aandrijflijnen, wat ook niet zo gebruikelijk is in dit segment.
Qua design is de Renault Master strak en modern, met een hoog dak en een grote laadruimte die voldoende ruimte biedt voor het vervoeren van goederen of passagiers. Betrouwbaarheid is altijd een belangrijke overweging bij de aankoop van een nieuw voertuig, en de Renault Master heeft een gemengde staat van dienst op dit gebied.
Al met al heeft de Renault Master heel wat dingen die in zijn voordeel spelen, maar we gaan nu dieper in op alle bijzonderheden die je een breder inzicht moeten geven in alles wat de Renault Master is.
De aandrijflijn
Zoals we in de intro al zeiden, is de huidige Renault Master verkrijgbaar met dieselmotoren en ook een elektrische aandrijflijn. De dieselmotoren variëren in grootte van 2,3 tot 2,5 liter en kunnen tussen 130 en 180 pk leveren, afhankelijk van het model. Deze zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 7-traps automaat als je daarvoor wilt betalen.
De elektrische versie, de Renault Master Z.E., wordt aangedreven door een lithium-ionbatterij van 33 kWh en heeft een actieradius tot 120 km (75 mijl) bij één keer opladen. Dit bereik is ideaal voor in de stad, waardoor de Renault Master Z.E. een populaire keuze is voor bedrijven en particulieren die een milieuvriendelijke en efficiënte bestelwagen willen voor leveringen in de stad of korte ritten.
In het jaar 2022 kwam Renault ook met de 52kWh Master-variant die een actieradius van 204 km (127 mijl) kan halen op een volle lading, wat een stuk beter is dan het oorspronkelijke Z.E. 33kWh-model. Afhankelijk van het model kun je de Master met FWD of RWD krijgen. Ze zijn allemaal opmerkelijk efficiënt en er zijn geen slechte dingen te zeggen over die afdeling.
Ontwerp en rijden
Het ontwerp van de Renault Master is strak en modern, met een hoog dak en een ruime laadruimte die voldoende ruimte biedt voor het vervoeren van goederen of passagiers. De buitenkant van de bestelwagen wordt gekenmerkt door een opvallende grille, geflankeerd door grote koplampen en een prominent Renault-logo. Het aerodynamische ontwerp zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder windgeruis tijdens het rijden.
De Renault Master is verkrijgbaar in verschillende maten en configuraties, waaronder gesloten bestelwagens, minibussen en chassis cabines, zodat je de bestelwagen kunt kiezen die het beste bij je behoeften past. De Master rijdt bijzonder gewoon, wat te verwachten is van een bestelwagen. We moeten wel vermelden dat hij niet zo geïsoleerd is als sommige van de duurdere opties in dit segment.
Betrouwbaarheid en algemene problemen
Op het gebied van betrouwbaarheid lijkt de Renault Master het redelijk goed te doen, maar niets om over op te scheppen. Er wordt gezegd dat de 3e (laatste) generatie van de Master veel beter is dan alle voorgaande generaties, maar ook dat hij niet perfect is. Er zijn enkele bijzonderheden waar je op moet letten als je een stellaire betrouwbaarheidsreputatie wilt behouden.
Dit zijn onder andere problemen met elektrische systemen (de accu, dynamo, accessoires in de auto), problemen met de transmissie en koppeling, problemen met de ophanging van de auto, problemen met het brandstoftoevoersysteem en mogelijke problemen met de remmen.
Meer over problemen met de Renault Master.
Praktisch en prijs
De Renault Master is een praktische keuze voor wie goederen of mensen moet vervoeren. Met zijn ruime laadruimte en veelzijdige configuraties is de bestelwagen geschikt voor diverse toepassingen, waaronder bouwwerkzaamheden, bezorgdiensten en pendeldiensten naar luchthavens.
De Renault Master is ook scherp geprijsd in vergelijking met andere bestelwagens in zijn klasse, waardoor het een betaalbare optie is voor mensen met een budget, vooral op de tweedehandsmarkt waar de Master vrij snel in waarde daalt.
FAQ
Welke bestelwagens concurreren met de Renault Master?
De belangrijkste rivalen van de Renault Master zijn onder andere de Ford Transit, een van de populairdere bestelwagens in het grote segment die bekend staat om zijn veerkracht en veelzijdigheid. De Mercedes-Benz Sprinter is een eersteklas grote bestelwagen die bekend staat om zijn duurzaamheid, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en comfortabele rit, waardoor hij een stapje boven de Renault uitsteekt.
De VW Crafter zit ergens tussen de Sprinter en de Master in, zowel wat betreft prijs als comfort. De twee even betaalbare opties zijn de Iveco Daily en de Fiat Ducato, die in bijna alle opzichten vergelijkbaar zijn met de Master.
Komt Renault met de nieuwe Master?
Hoewel er geen officieel woord is over wanneer, is het waarschijnlijk dat het bedrijf in de toekomst updates en verbeteringen aan de bestelwagen zal blijven aanbrengen om hem concurrerend te houden in de markt voor grote bestelwagens. De laatste update vond plaats in 2019/2020.
Enkele van de belangrijkste veranderingen waren een nieuw front-end design, bijgewerkte motoropties met een verbeterde brandstofefficiëntie en geavanceerde veiligheidsfuncties zoals lane departure warning en automatisch remmen in noodsituaties. Renault kwam ook met het grotere 52kWh batterijmodel, wat inderdaad een welkome aanvulling is.
Is de elektrische Renault Master goed?
De elektrische Renault Master 52kWh is een geweldige optie voor wie op zoek is naar een grote bestelwagen die milieuvriendelijk en efficiënt is. Met een actieradius tot 127 mijl op één lading is hij ideaal voor lokale leveringen of korte woon-werkritten. De elektrische motor van de bestelwagen zorgt voor een soepele en stille acceleratie, waardoor het een plezier is om in te rijden.
Een potentieel nadeel van de elektrische Renault Master is zijn hogere prijs in vergelijking met traditionele bestelwagens met dieselmotor. Deze kosten worden echter gecompenseerd door lagere bedrijfskosten en een lagere uitstoot, waardoor het een slimme langetermijninvestering is voor milieubewuste bedrijven.