Is de Renault Sandero een goede auto?

Renault Sandero

De Renault/Dacia Sandero is een subcompacte auto die gezamenlijk wordt geproduceerd door Renault en Renaults Roemeense dochtermerk Dacia. De Sandero is bedoeld als een zeer betaalbare kleine hatchback die toegankelijk is voor een groot deel van de bevolking, ongeacht hun inkomensniveau, maar is de Renault Sandero een goede auto?

De Renault/Dacia Sandero is inderdaad een heel goede auto voor wat het is en dat geldt des te meer omdat er over de hele wereld al heel veel van zijn verkocht. De Sandero biedt een behoorlijke keuze aan motoren die zijn ontworpen om zuinig en onderhoudsvriendelijk te zijn, maar je kunt ze nauwelijks opwindend of iets dergelijks noemen.

Het design is ook vrij basic en zal niemand voor het hoofd stoten. Het interieur is zo basic als het maar zijn kan, maar het is perfect voor diegenen die geen afleiding willen. Rijden met de Sandero geeft je het gewone gevoel dat autorijden kan geven, want hij is in de eerste plaats ontworpen om van A naar B te rijden en dat betekent dat hij niet dynamisch of overdreven comfortabel is.

Op het gebied van betrouwbaarheid lijkt de Sandero enkele problemen te hebben die het bespreken waard zijn, maar over het algemeen is hij redelijk betrouwbaar. De praktische bruikbaarheid is ook goed en de prijs is uitstekend, want je kunt deze auto’s heel goedkoop kopen, zowel nieuw als tweedehands.

De aandrijflijn

De Renault/Dacia Sandero is verkrijgbaar met een aantal motoren, variërend van kleinere 3-cilinder 65pk 999cc motoren tot grotere 100pk 3-cilinder benzinemotoren. De 2e generatie van de Sandero is ook verkrijgbaar met een 1.15 4-cilinder lijnmotor met 72 pk en twee dieselmotoren, een minder krachtige 1.5L met 75 pk en een krachtigere 1.5L met 90 pk.

  Veel voorkomende problemen met de Renault Scenic

Al deze motoren zijn ontworpen om efficiënt te zijn en daarom kun je tot 50 MPG verwachten met de zuinigste benzinemotoren, terwijl de zuinigste dieselmotoren tot 65 MPG kunnen opleveren. Alle modellen worden af fabriek geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, maar je kunt meer betalen voor een automaat, die in bepaalde regio’s bij sommige van de grotere motoren is inbegrepen.

Al met al is het aandrijfpalet van de Dacia/Renault Sander behoorlijk met kleine, maar effectieve motoren die hun werk meer dan goed genoeg doen.

Ontwerp en rijervaring

Qua design ziet de Renault/Dacia Sandero er goed uit voor wat het is, want Renault/Dacia heeft geprobeerd om het aantrekkelijker te maken voor de 3e generatie van de Sandero. Je kunt hem krijgen met LED-koplampen, waardoor hij er beter uitziet, terwijl de Sandero Stepway-modellen gebruikmaken van een meer utiliteitsgerichte designtaal, waardoor de Sandero er doelgerichter uitziet.

Het interieur is vrij basic, maar je kunt schermen met infotainmentkleuren krijgen die de ervaring een beetje verbeteren. Beklede stoelen en hard aanvoelende kunststoffen zijn een gegeven, maar meer kun je echt niet vragen voor deze prijs. De rijervaring is zeker, maar absoluut niet dynamisch. De Sandero is redelijk stil, maar het is zeker geen luxe auto.

Betrouwbaarheid en algemene problemen

De Sandero heeft zijn ups en downs gehad in het segment betrouwbaarheid, wat betekent dat het een redelijk betrouwbare auto is, maar hij heeft ook last van bepaalde problemen die op een meer gedetailleerde manier moeten worden aangepakt. Hieronder vallen problemen zoals roest/corrosie, problemen met de remmen, de elektronica, het DPF-filter en de ophanging.

  Is de Renault Arkana een goede auto?

Als je goed voor je Sandero zorgt, kun je verwachten dat hij lang meegaat. Als je er echter een tweedehands gaat kopen, ga dan voor een exemplaar met een consistente onderhoudshistorie, want je wilt niet beknibbelen op mindere modellen die meestal niet zo goed zijn onderhouden.

Meer over problemen met de Renault Sandero.

Prijs en gebruiksgemak

In Frankrijk, de thuisbasis van Renault, kost de Sandero minder dan €9.000 en is daarmee een van de meest betaalbare auto’s op de markt. Gebruikte exemplaren zijn verkrijgbaar voor slechts een paar duizend, wat de Sandero zo’n populaire auto maakt in ontwikkelingslanden en bepaalde ontwikkelde landen. Veel van deze auto’s worden gebruikt als bestelauto’s en taxi’s over de hele wereld.

Praktisch gezien valt het eigenlijk wel mee met de afmetingen van de auto, wat betekent dat er veel ruimte achterin is en dat de Sandero zonder al te veel problemen meerdere mensen tegelijk kan vervoeren.

FAQ

Hoeveel kost een Sandero in Duitsland?

In Duitsland betaal je ongeveer € 10.000 voor een gloednieuwe Sandero en daarmee is het een van de goedkoopste bruikbare auto’s die je in Duitsland kunt kopen. Dit geldt ook voor het ECO-G-model of de TCe 90-versie die ongeveer evenveel kost.

De Dacia TCe 100 ECO G bi-fuel variant kost iets meer, maar geeft je wel bijna 100 pk, wat sowieso het meeste is dat je uit de Sandero kunt halen. Voor zo’n prijs kun je echt niet veel verwachten, maar de Sandero is echt een bruikbare auto die het dagelijkse woon-werkverkeer zonder problemen aankan.

  Is de Renault Mégane een goede auto?

Wat is Dacia?

Het autoconcern Dacia werd in 1966 opgericht in Roemenië als een bedrijf dat goedkope en toegankelijke auto’s moest maken voor de massa, wat een goed idee bleek te zijn in overgangslanden waar de koopkracht nog vrij laag was voor het grote publiek.

Renault stapte in 1999 in en kocht Dacia met vrijwel hetzelfde idee – om goedkope auto’s beschikbaar te maken voor iedereen in Europa en een groot deel van Azië. Na de overname door Renault werd Dacia een veel bekender merk, vooral aan het eind van de jaren 2000 toen modellen als de Sandero, de Logan en de Duster redelijk goed begonnen te verkopen.

Gebruikt Dacia Renault-motoren?

Ja, Dacia’s maken gebruik van Renault-motoren en dat is vaak wat veel Dacia-eigenaren zeggen als ze een Dacia kopen, als een manier om de kwaliteit van Dacia te beoordelen. Het delen van motoren tussen merken is niets nieuws en de meeste mensen zijn zich niet bewust van het feit dat Renault op een gegeven moment motoren deelde met zowel Dacia als Mercedes.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts