Is het undercoaten van een gebruikte auto de moeite waard?

Het undercoaten van een auto zorgt ervoor dat de auto beschermd is tegen roest. Een nieuwere auto heeft soms een specifieke garantie vanaf de fabriek, wat betekent dat er geen extra roestbescherming nodig is zolang de garantie nog intact is.

Een tweedehands auto van een undercoating voorzien lijkt daarentegen een logischer idee. Zeker als u van plan bent de auto nog een tijdje te houden. Als u in een klimaat woont met veel slechte weersomstandigheden, of als er veel zout op de weg ligt, is roestwerend maken ten zeerste aan te bevelen.

Maar veel mensen geloven dat undercoating een proactieve maatregel moet zijn, niet een actieve. Dit betekent dat u uw auto moet coaten voordat hij het terrein van de dealer verlaat, en dat het undercoaten van gebruikte auto’s minder zin heeft omdat een gebruikte auto al tot op zekere hoogte door roest is aangetast.

Het maakt niet uit of u een gloednieuwe of een gebruikte auto bezit, undercoaten biedt een extra laag van zeer welkome bescherming. U kunt een gebruikte auto met succes coaten als u alle roestplekken wegslijpt en schuurt voordat u de grondverf aanbrengt. Als het goed gedaan wordt, is er geen verschil tussen het coaten van een nieuwe of een gebruikte auto.

Wat is undercoating?

Undercoating blokkeert in wezen de reactie van zuurstof en vocht met blank metaal om geen corrosie of roestplekken te veroorzaken. Het is een gelijkmatig en grondig aangebrachte beschermfolie op het onderstel van de auto die het onderstel voor lange tijd beschermt.

De onderkant van een auto is een vrij kwetsbaar deel van een auto vanwege de constante blootstelling aan vocht. Als je dat koppelt aan voortdurende steenslag en ondermaatse kwaliteit van het wegdek, kan het onderstel van een auto na een paar jaar ernstig in elkaar geslagen raken, wat resulteert in roest en corrosie.

  Kan je roest onder een auto repareren?

Er zijn een paar verschillende methoden van roestbescherming, en undercoating is een van de meest voorkomende. Undercoating bestaat uit het aanbrengen van een op teer gebaseerde substantie op de kwetsbare plaatsen. Druppel/druppelvrije oliesprays zijn ook een vrij gebruikelijke manier om een auto roestbestendig te maken.

Alle drie kosten ze tussen de $100-200, en ze moeten elk jaar herhaald worden. Alle drie gebruiken ze stoffen die uitharden nadat ze zijn aangebracht in een poging om alle kwetsbare gebieden af te dichten. Het is van het grootste belang dat ze worden aangebracht op een blanke ondergrond, anders kunnen ze het probleem zelfs verergeren.

Undercoaten van een gebruikte auto

Het is niet zo dat alle gebruikte auto’s al onherstelbaar door roest zijn aangetast. Dergelijke gebieden moeten worden uitgeslepen, geschuurd met een fijn soort schuurpapier, ontvet, in de grondverf gezet en geverfd voordat de undercoating oplossing wordt aangebracht.

Undercoating beschermt uw auto niet alleen tegen roest en corrosie, maar het beschermt ook de reeds beschadigde gebieden. En de extra laag van bescherming voor een gebruikte auto is zinvoller in vergelijking met een nieuwere auto, vooral als je bedenkt dat de meeste nieuwere auto’s inderdaad worden gedekt door een soort van een garantie.

Sommige delen van de wereld hebben meer last van corrosie dan andere, en als u de beschermlaag aanbrengt zoals aanbevolen, kunt u zelfs uw verzekeringspremies verlagen. Bovendien, als uw auto beschermd is, kan hij ook meer waarde behouden, wat uiterst voordelig is als het tijd is om hem te verkopen.

  Moet ik mijn auto wassen voordat ik hem roestvrij maak?

Verschillen tussen roestwering en roestbescherming

Niet veel mensen weten dat deze twee termen niet hetzelfde zijn. Roestbestendig maken bestaat uit het aanbrengen van een laag van meestal rubberachtige kitproducten of een andere roestwerende coating op specifieke oppervlakken die als kwetsbaar worden beschouwd.

Roestbescherming daarentegen is een proces waarbij een fabrikant specifieke roestwerende eigenschappen in het paneel zelf aanbrengt. En dat is het verschil tussen moderne en oudere auto’s. Nieuwere auto’s gebruiken meer aluminium en gegalvaniseerd staal, die beide bekend staan om hun roestwerende eigenschappen.

Deze materialen zijn inherent minder vatbaar voor roest, vooral als ze gecoat zijn met een geavanceerde e-coat die bestaat uit het elektrisch opladen van de carrosseriepanelen van de auto in een poging om het paneel minder vatbaar te maken voor reactie met vocht en zuurstof.

Sommige vormen van roestwering zoals een strategisch geplaatste elektronische module die een constante elektronische stroom uitzendt zijn gemaakt om dezelfde resultaten te bieden als een fabrieks e-coat. Al deze roestwerende maatregelen zijn vrij nieuw, wat betekent dat veel gebruikte auto’s dergelijke eigenschappen niet hebben.

FAQ Sectie

Zijn undercoating oplossingen giftig?

Zoals vele andere producten met veel chemicaliën zijn ook undercoating-oplossingen giftig, vooral als ze nog niet uitgehard zijn. Dit betekent dat u altijd beschermende uitrusting moet gebruiken, zoals een veiligheidsbril en handschoenen.

Sommige studies hebben aangetoond dat de giftigheidsniveaus ongelooflijk hoog zijn, wat betekent dat u altijd zeer voorzichtig moet zijn bij het hanteren van deze producten. Dit is ook een reden waarom u dergelijke zaken aan een ervaren vakman moet overlaten.

  Moeten moderne auto's roestwerend worden gemaakt?

Hoe goed doen de elektronische roestwerende modules het?

Strategisch geplaatste elektronische modules die een constante elektrische stroom door de panelen van de auto sturen, lijken ouderwets, maar deze technologie bestaat al een hele tijd. Metalen oppervlakken op ondergrondse tanks en boten worden al tientallen jaren door deze modules beschermd.

Maar het verschil is dat deze oppervlakken bijna altijd nat zijn. Dit betekent dat de signaalgeleiding altijd krachtig is, maar de carrosseriepanelen van de auto zijn niet altijd nat, wat betekent dat deze beschermingsmethode niet noodzakelijk de beste keuze is als het om auto’s gaat.

Hoe lang gaat een undercoat mee?

De meeste undercoating-oplossingen gaan een jaar of twee mee. Sommige kunnen zelfs langer meegaan, maar over het algemeen moet u deze na een paar maanden of zo uitproberen. Als je vooraf meer betaalt, en je hebt al het nodige gedaan voordat je het aanbrengt, kan het zelfs een paar jaar meegaan.

Het hangt allemaal af van hoe vaak er met de auto wordt gereden, de weersomstandigheden, de ophoping van zout, de kwaliteit van de undercoating, en de toepassing van de coating. Zorg ervoor dat u de coating om de paar maanden of zo inspecteert, en als u barsten ontdekt, verwijder dan de coating en breng een nieuwe aan.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts