Is parkeerhulp de moeite waard?

Parkeerhulp is een systeem dat vaak wordt gecombineerd met een heleboel andere, geavanceerde rijhulpsystemen die het parkeren een stuk gemakkelijker en vlotter moeten maken. De noodzaak van deze systemen is sterk afhankelijk van de bestuurder in kwestie en de auto zelf.

Als u een relatief onervaren bestuurder bent of als u gewoon niet voldoende zelfvertrouwen hebt als het gaat om complexe parkeermanoeuvres zoals parallel parkeren, kunnen deze systemen van groot nut voor u zijn. Misschien woont u in drukke steden en wilt u gewoon een extra beschermingslaag.

Het kan zijn omdat uw auto extreem groot is of beperkt wordt door een gebrek aan zicht, of u bent niet zelfverzekerd genoeg, deze systemen kunnen u van pas komen als u ze op de juiste manier gebruikt. Dat gezegd hebbende, de overgrote meerderheid van de klanten die deze systemen op hun auto laten monteren, gebruiken ze niet zo vaak.

Het is dus echt aan jou om te beslissen of deze systemen iets zijn wat het overwegen waard is, maar je moet je ervan bewust zijn dat jij altijd degene bent die in gebreke blijft, ongeacht de manier waarop een mogelijk ongeval kan gebeuren. Als u voor deze systemen kiest, zorg er dan voor dat u tijdens het parkeren te allen tijde een oogje in het zeil houdt.

Hoe werkt park assist?

Deze systemen bestaan meestal uit radars, parkeersensoren en een set camera’s. Er zijn verschillende niveaus van deze systemen, van de meer eenvoudige die u alleen helpen met stuurinput tot de meest geavanceerde die erin slagen de auto volledig te parkeren zonder dat de bestuurder ook maar iets hoeft te doen.

Wanneer u de parkeerhulp inschakelt, gaat uw auto actief op zoek naar parkeerplekken in de buurt. Het systeem scant de beschikbare ruimte en vraagt u om te parkeren als het systeem de plek geschikt acht. Nadat u de plek hebt gevonden, zet u de auto op de juiste plaats en schakelt u het systeem in.

  Kunnen dikke mensen in sportwagens rijden?

Op dit punt moet u ofwel van voor naar achter schakelen of gewoon een knop ingedrukt houden. Zorg ervoor dat u alle instructies volgt zoals bedoeld en wees u altijd bewust van uw omgeving. U moet zich vooral bewust zijn van alle bewegend verkeer en voetgangers in de buurt.

De auto zal u vertellen wanneer u iets moet doen, en voordat u het accepteert moet u ervoor zorgen dat het inderdaad veilig is om dat te doen. Dit proces duurt meestal iets korter dan het anders zou duren zonder deze systemen ingeschakeld. Nadat u de auto hebt geparkeerd, wordt het systeem uitgeschakeld en kunt u de auto verlaten.

Betrouwbaarheid van Park Assist

Wat de betrouwbaarheid betreft, zijn deze systemen inderdaad nuttig, en dit is bewezen door een uitgebreide studie die is uitgevoerd door AAA UK. Deze studie kwam tot de conclusie dat parkeerhulp de kans op wielbotsingen tot 81% vermindert, wat zeker indrukwekkend is.

In de studie werd ook geconcludeerd dat de tijd die nodig is om een auto met deze systemen te parkeren tot 11% korter wordt en dat de efficiëntie en het aantal manoeuvres door deze systemen ook sterk worden verbeterd.

Maar deze systemen zijn niet perfect en hoewel ze de kans op wielbotsingen aanzienlijk verkleinen, vergroten ze de kans op wielbotsingen bij het wegrijden uit een parkeerplek, omdat deze systemen soms de neiging hebben veel te dicht bij de stoeprand te parkeren.

  Waarom gasmotoren beter zijn dan elektrische?

Hoe betrouwbaar deze systemen ook kunnen zijn, perfect kunnen ze nooit zijn. U moet dus altijd een oogje in het zeil houden en ervoor zorgen dat aan alle veiligheidsnormen wordt voldaan. Want als er iets gebeurt, is het wettelijk uw schuld en niet die van het systeem.

De auto en het systeem in kwestie

Als we de bestuurder buiten beschouwing laten, is de auto zelf het enige objectieve perspectief op de noodzaak van park assist. Sommige auto’s, zoals de Nissan Micra bijvoorbeeld, zijn klein, ongelooflijk gemakkelijk om uit te kijken en de draaicirkel is ook meer dan geschikt.

Andere, zoals een SUV met 7 zitplaatsen, een sportwagen of een Mercedes Benz S-Klasse met lange wielbasis, zijn aanzienlijk groter en dus veel moeilijker om uit te kijken. Sommige sportauto’s zijn ontworpen met speciale lamellen op de achterruit die het zicht naar achteren volledig belemmeren.

Deze systemen maken veel meer zin op dergelijke voertuigen als ze compenseren voor het ontbreken van algemene ingrediënten die nodig zijn voor gemakkelijk parkeren en vooral zo gezien de waarde van sommige van deze auto’s. Als je geen ervaren chauffeur bent, voelt een S-Klasse met lange wielbasis aan als een vliegdekschip op de weg.
Maar het systeem zelf is ook een groot deel van de vergelijking, want er zijn verschillende niveaus van verfijning. De nieuw uitgebrachte Mercedes S-Klasse kan autonoom een parkeerplaats naderen, verlaten en op een aangewezen drop-off plek aankomen, terwijl meer basissystemen alleen kunnen sturen wanneer u het veilig genoeg acht.

FAQ Sectie

Zijn parkeerhulpsystemen standaard?

Vaker wel dan niet maken deze systemen deel uit van dure lijsten met optionele uitrusting voor rijhulpsystemen. Sommige fabrikanten bieden zelfs de basisniveaus als standaard aan, maar die niveaus worden niet zo vaak gebruikt.

  Wie maakt de meest betrouwbare turbomotor?

Als u toch een ultramoderne parkeerhulpfunctie wilt, moet u rekenen op een factuurverhoging van minstens 500 dollar, en soms kunnen deze pakketten meerdere duizenden dollars kosten.

Hoe vaak gebruiken mensen parkeerhulp?

Niet zo vaak als u zou denken. Het aantal verkochte auto’s met deze systemen zou suggereren dat mensen deze systemen vaak gebruiken, maar dat is gewoon niet het geval. De reden waarom veel nieuwere auto’s met parkeerhulp worden gekocht, is dat je parkeerhulp moet kopen om meer nuttige functies zoals een 360-camera te krijgen.

In de meeste gevallen parkeren mensen gewoon zelf en is er geen behoefte aan extra parkeerhulpsystemen. Bovendien is parallel parkeren niet zo gebruikelijk omdat veel mensen niet in de stad wonen.

Is parkeerhulp veilig?

Dat zou het moeten zijn, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Soms interpreteren deze systemen de werkelijkheid verkeerd, wat tot ernstige letsel- en schadeclaims kan leiden. Als u de veiligheid wilt maximaliseren, moet u altijd goed in de gaten houden wat het systeem doet en op de rem trappen als er iets fout gaat.

Deze systemen worden vaak afgeschilderd als systemen die de druk van het dagelijkse woon-werkverkeer wegnemen, maar dat is niet het geval omdat uw aandachtsniveau aanzienlijk hoger moet zijn wanneer u deze systemen gebruikt. Vertrouw nooit op een hulpsysteem dat u vervangt, en uw veiligheidsniveau zal aanzienlijk hoger liggen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts