Is Porsche Cayenne goed in het terrein

De Cayenne is een SUV van Porsche. De afkorting SUV staat voor een sport utility vehicle, een krachtige auto, aangedreven door alle vier de wielen, en in staat om veel verschillende wegdekken te doorkruisen.

Ook al ziet de Cayenne er in vergelijking met een Mercedes G-Wagon of een Jeep Wrangler niet zo utilitair uit, Porsche heeft ervoor gezorgd dat de SUV-afkorting wel degelijk verdiend is. Cayenne SUV’s zijn robuust en gebouwd om een hogere belasting van de ophanging aan te kunnen, zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid.

Porsche heeft onlangs een speciale Porsche Off-road Precision App ontwikkeld om Cayenne-eigenaren over te halen om met hun geliefde luxe SUV’s te gaan off-roaden. De app toont je alle off-road parken in de buurt en instrueert je ook hoe je alle ruwe parcours moet afleggen.

Een Porsche Cayenne is inderdaad heel goed als het op off-road rijden aankomt, maar niet veel Cayenne-modellen zullen ooit modder of rotsen te zien krijgen. Maar het geeft wel voldoening om te weten dat als u met uw Cayenne de weg op gaat, u niet teleurgesteld zult worden.

Off-road voorzieningen

De tijd van puur mechanisch off-road rijden ligt al lang achter ons. Moderne auto’s bieden een keur aan software-oplossingen om u op een off-road parcours te helpen. En de Porsche Cayenne biedt u een Torque Vectoring Plus-functie die is ingesteld om het achterdifferentieel te regelen voor gladde off-road oppervlakken.

Verder kunt u de luchtvering van de Cayenne tot zes centimeter verhogen, wat de aan- en afloophoeken en de waaddiepte indien nodig sterk beïnvloedt. De Cayenne is ook uitgerust met een speciaal Hill Descent Control-systeem, dat zelfs voor de steilste hellingen een zekere afdaling met de voeten mogelijk maakt.

  Porsche vs. Ferrari Betrouwbaarheid - Wat is beter?

Ook de wieluitslag van de Porsche Cayenne is behoorlijk indrukwekkend. Je zou niet verwachten dat een Porsche Cayenne over oneffen terrein kan kruipen. De Cayenne biedt ook meer dan 200 mm bodemvrijheid, wat meer dan genoeg is voor de meeste off-road cursussen.

Een vierwielaandrijving is standaard, de PDK versnellingsbak is een van de meest geavanceerde dubbelkoppeling versnellingsbakken in de hele auto-industrie. Als je die twee koppelt aan een set degelijke off-road banden, zit de Cayenne niet ver af van een Range Rover of een G-Wagon.

Off-road prestaties

Vanaf het begin is het duidelijk dat de Cayenne is uitgerust met een hoop indrukwekkende software en hardware voor off-road oplossingen die de Cayenne door modder, water, sneeuw en ijs zullen loodsen.

De Cayenne is een sport SUV, en er zijn enkele nadelen aan. Zo wordt de Cayenne geleverd met stevige remschijven, wat betekent dat u de Cayenne met niets anders kunt uitrusten dan met relatief laagprofiel banden. Dit is niet per se iets wat je wilt in een off-road SUV, maar als je voorzichtig te werk gaat, is het niet zo’n groot probleem.

Dat is iets waar een Jeep Wrangler niet mee te maken heeft, maar de Cayenne stelt je in staat om een paar knoppen in te drukken om te compenseren. De auto zelf zal bijna al het terrein automatisch opvangen en de vering aanpassen, en dat allemaal uit zichzelf.

Hoe hard je het gaspedaal ook intrapt, de auto zorgt zelf voor de nodige kracht en je hoeft alleen maar te sturen en wat kleine correcties uit te voeren. Sommige off-road liefhebbers vinden het maar niets dat de auto dit allemaal zelf kan, maar het betekent wel dat de Cayenne inderdaad een capabele off-roader is.

  Is een Boxster een Porsche voor de armen?

Cayenne Chassis en vermogen

Al deze bovengenoemde systemen zijn indrukwekkend, maar zonder voldoende vermogen zult u geen enkel ruw terrein kunnen doorkruisen. Gelukkig biedt de Cayenne alleen krachtige motoren, en vrijwel elke motoroptie van de Cayenne is meer dan voldoende voor serieus terreinrijden.

Het $67k instapmodel Cayenne heeft een turbo 6-cilinder motor die 335pk en 332 lb-ft koppel levert. Deze vermogensstatistieken zijn meer dan voldoende voor de meeste off-road situaties, maar als je meer betaalt, wordt de Cayenne krachtiger dan de meeste SUV’s die te koop zijn.

Als u $163k betaalt, kunt u de Cayenne Turbo S E-Hybrid krijgen met een belachelijke 670pk en 567 lb-ft koppel. Er is absoluut geen noodzaak voor u om 670pk op een off-road cursus, maar er is geen behoefte aan een dergelijk vermogen in een SUV hoe dan ook, en mensen nog steeds willen, nou ja natuurlijk doen ze.

Een voordeel van de Cayenne dat nogal over het hoofd wordt gezien, is het chassis zelf. Porsche staat erom bekend verbluffend capabele auto’s te bouwen, en het onderstel van de Cayenne is dat zeker waardig. Het chassis van de Cayenne buigt niet door, en dat is uiterst belangrijk op de weg en off-road.

FAQ Sectie

Is de Porsche Cayenne de beste off-roader van Porsche?

Ja, de Porsche Cayenne is ongetwijfeld de beste off-roader van Porsche. De kleinere compacte Macan SUV kan ook zijn mannetje staan op een off-road parcours, maar de Macan komt bij lange na niet in de buurt van de Cayenne als het aankomt op serieus off-road rijden.

De rest van de Porsche line-up is niet gebouwd voor elke vorm van off-road rijden. Maar ooit, een oudere 911 was een vrij populaire conversie off-road voertuig. Er zijn tegenwoordig een behoorlijk aantal off-road gebouwde Safari 911’s, en het lijkt erop dat de trend alleen maar aan het toenemen is.

  Is het de moeite waard om een Porsche Macan te kopen?

Is off-road rijden veilig voor een Cayenne?

Als alles volgens plan verloopt, is het inderdaad veilig. Maar vaak gaat het niet volgens plan, en is de kans op schade aan uw Cayenne bij off-road rijden een stuk groter dan normaal. Een gebruikte Jeep Wrangler zou moeten voldoen aan al uw off-road behoeften, en een $100k+ Cayenne is meestal niet zo capabel.

Er is een reden waarom de meeste Cayenne-eigenaars nooit geneigd zijn om met hun geliefde SUV off-road te gaan. Misschien geven ze gewoon niet om off-roading, of de potentiële schade die waarschijnlijk niet worden gedekt door de verzekering zijn de afschrikmiddelen. Hoe dan ook, zo vaak zult u een Cayenne niet zien off-road rijden.

Wat is de beste luxe SUV voor off-road?

De beste luxueuze terrein-SUV’s zijn de Mercedes G-Klasse, een aantal Land Rover producten zoals de Land Rover Defender of de Range Rover, of een Toyota Land Cruiser. De Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus zijn ook in staat om fatsoenlijke off-road capaciteiten te bieden. Maar kom op, niemand gaat binnenkort met een Bentley of een Lamborghini door de modder.

Veel moderne luxe-SUV’s zijn gebouwd om off-road terrein aan te kunnen, maar ze zijn meestal veel te duur. Ze worden meestal gekocht om in de stad als statussymbool te dienen, ook al zijn ze uitgerust met indrukwekkende terreineigenschappen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts