De Volkswagen Passat is een van de populairste Volkswagen-modellen en een van de beste gezinsauto’s die je voor geld kunt kopen. Het allereerste Passat-model werd geïntroduceerd in 1973 en heeft sindsdien 8 verschillende generaties voortgebracht. Hoe dan ook, de tijden veranderen en de VW Passat zou wel eens heel snel aan zijn einde kunnen komen.
Om de belangrijkste vraag te beantwoorden: er komt een Passat in 2023, maar er zullen bepaalde veranderingen plaatsvinden. Om te beginnen zal een sedanversie van de Volkswagen Passat waarschijnlijk worden stopgezet om een paar duidelijke redenen en zul je alleen nog de VW Passat Variant (stationwagenversie) kunnen kopen.
De reden waarom de sedan uit productie gaat, is dat de Volkswagen Arteon bestaat en VW geen behoefte heeft om twee sedans te maken die er hetzelfde uitzien en dezelfde afmetingen hebben. Bovendien leven we in een tijdperk van SUV’s en crossovers, waardoor de verkoop van sedans in het algemeen afneemt. De komende VW ID. AERO gaat ook de schoenen van de Passat vullen voor de elektrische automarkt.
Er is gewoon geen behoefte aan de Passat omdat hij niet kan tippen aan de Arteon en omdat de VW ID. AERO bestaat. We zullen waarschijnlijk ook bepaalde veranderingen zien bij de nieuwe Arteon line-up om hem nog concurrerender te maken.
Is de Volkswagen Passat een goede auto?
De Volkswagen Passat is eigenlijk om tal van redenen een heel goede auto. Om te beginnen is het een auto die comfortabel plaats biedt aan maximaal vijf passagiers en een kofferbak van topklasse. Het is een echt veilige auto, want hij heeft een stellaire 5-sterren veiligheidsbeoordeling gekregen van zowel EuroNCAP als het Amerikaanse IIHS.
Qua prijs positioneert de Volkswagen Passat zich onder de Audi A6, de BMW 5-serie, de Mercedes Benz E-klasse en de Volvo S90, waar hij het beste verkoopt. Deze vier premium sedans zijn duurder, maar bieden ook veel meer luxe, comfort, functionaliteit en technologie.
De Volkswagen Passat is ook een auto met veel verschillende motorvarianten, waaronder dieselmotoren met een vermogen tussen 116 en 240 pk. De 2.0LTDI 4-cilinder met 240 pk is een van de krachtigste diesel 4-cilinders aller tijden, maar biedt ook een indrukwekkend verbruik.
De betrouwbaarheid en de totale gebruikskosten zijn ook erg goed voor een auto van dit formaat. Al met al is de Volkswagen Passat een echt goede auto, omdat hij een goed afgeronde ervaring biedt die waarschijnlijk 99% van de kopers tevreden zal stellen.
Zijn de Volkswagen Arteon en de Volkswagen ID. AERO waardige vervangers van de Passat sedan?
Volgens VW zijn ze dat zeker. We moeten wel beseffen dat Volkswagen niet zou stoppen met een auto die al sinds de jaren ’70 bestaat, als ze niet 100% vertrouwen hebben in de vervangers. De Arteon is van buiten een van de mooiste auto’s die VW ooit heeft gemaakt, maar van binnen is hij vrijwel identiek aan de Passat en daarom is dit ook logisch.
De Arteon en de Passat delen een heleboel onderdelen met elkaar, waaronder de motoren, de transmissie, het chassis en vrijwel elk ander mechanisch onderdeel. De Arteon ziet er compleet anders uit, maar daaronder is het gewoon een normale Passat.
De VW ID. AERO daarentegen is een auto gemaakt op het nieuwe MEB-platform voor elektrische auto’s en is dus een volledig apart product. VW weet dat het geen zin heeft om drie sedans tegelijk in de line-up te hebben, vooral als sedans om te beginnen niet zo populair zijn.
Neemt de verkoop van sedans af?
Ja, de verkoop van sedans loopt over de hele linie snel terug, wat veel grote autofabrikanten ertoe heeft aangezet hun sedanaanbod terug te schroeven ten gunste van SUV’s en crossovers. De Ford Mondeo was een van de belangrijkste rivalen van de Volkswagen Passat, maar die werd samen met alle andere sedans van Ford stopgezet.
De reden waarom sedans afnemen is deels dat mensen SUV’s en crossovers gewoon leuker vinden, en omdat ze niet zo veilig zijn als SUV’s. Zeker, alle auto’s zijn tegenwoordig veel veiliger dan een paar decennia geleden, maar de kans om in een auto te sterven is meer dan 7 keer zo groot als in een SUV.
SUV’s, crossovers en elektrische auto’s worden de populairste auto’s op aarde en daarom moeten veel autofabrikanten (waaronder VW) hun aanbod herzien. VW deed dat en besloot de Passat sedan te dumpen, omdat het gewoonweg financieel niet zinvol genoeg is om drie gelijkaardige sedans tegelijk te houden.
FAQ Sectie
Biedt Volkswagen nog andere sedans aan dan de Arteon, de Passat en de ID. AERO?
Ja, u kunt de Volkswagen Jetta kopen, de kleinste VW sedan op de markt, maar naast de Jetta zijn er geen andere sedans met een VW badge verkrijgbaar. VW bood vroeger de Phaeton aan, die dit jaar zijn 20e verjaardag vierde. VW was zelfs van plan om de Phaeton nieuw leven in te blazen, want ze maakten een werkend en rijdend prototype dat ook werd geschrapt.
Ook al zult u niet veel sedans van VW kunnen kopen, VW is toch een van die merken die sedans aanbieden, terwijl veel Amerikaanse autofabrikanten sedans helemaal hebben laten vallen.
Heeft het zin om een tweedehands Volkswagen Passat te kopen?
Ja, een tweedehands Volkswagen Passat is altijd een goede keuze om een paar verschillende redenen. Om te beginnen, als u de laatste VW Passat sedan koopt, zult u waarschijnlijk zien dat zijn waarde lange tijd stabiel blijft omdat het de laatste Passat is die u kunt kopen.
Bovendien biedt de VW Passat de beste prijs-kwaliteitverhouding van alle bestaande gezinssedans die er zijn. Een relatief nieuwe gebruikte WV Passat kost heel wat minder dan zijn andere Duitse rivalen.
Waarom biedt VW nog steeds de Passat Variant Estate aan?
Geloof het of niet, maar de meeste gezinnen in Europa zijn geïnteresseerd in de stationwagonversie van de Passat, in tegenstelling tot de sedanvariant. De Arteon is er ook als stationcar, maar die verkoopt lang niet zo goed als de stationcar-versie van de Passat.