Kun je te zwaar zijn voor een auto?

De meeste auto’s van tegenwoordig zijn in staat om zelfs de zwaarste bestuurders te dragen. Hoewel dit uiteindelijk geen invloed heeft op de auto, kan het potentiële risico’s met zich meebrengen en het kan ook een negatieve invloed hebben op uw brandstofverbruik. Auto’s zijn tegenwoordig niet berekend op het dragen van enorme ladingen, maar ze kunnen het toch.

Het probleem met te veel gewicht is dat het de auto gevaarlijker maakt. Zwaarlijvige mensen hebben de neiging breder te zijn dan de meeste autostoelen, en ze hebben ook de neiging dichter bij het stuur te zitten dan anderen. Dit alles beïnvloedt de veiligheid boven alles.

Naast veiligheid worden ook uw efficiëntie en algemene prestaties beïnvloed door een hoger gewicht. Fabrikanten vermelden het maximale draagvermogen meestal op een paar plaatsen, zoals in de gebruikershandleiding en op een sticker bij de deurstijl van de bestuurder.

Iets anders om in gedachten te houden is de hoogte. Auto’s met een hoger zwaartepunt hebben nog meer last van het toegenomen gewicht omdat ze meer overhellen waardoor ze onveiliger aanvoelen en rijden. Toch is het altijd het beste om gewoon de handleiding van je eigenaar te volgen.

Zwaarlijvige mensen achter het stuur

Maar liefst 1/3 van de Amerikanen ouder dan 20 jaar wordt als zwaarlijvig beschouwd. De American Medical Association heeft dan ook verklaard dat zwaarlijvigheid een ziekte is. Hoewel veel deskundigen er nog steeds over twisten of het al dan niet een ziekte is, is de realiteit dat zwaarlijvigheid heel wat potentieel schadelijke gevolgen heeft.

Als het gaat om autorijden en het dagelijkse woon-werkverkeer, hebben zwaarlijvige mensen een grotere kans om te overlijden als gevolg van een auto-ongeluk in vergelijking met mensen met normale lichaamsbouw. Volgens een aantal studies hadden bestuurders met een BMI tussen 30% en 35%, die als matig zwaarlijvig worden beschouwd, 21% meer kans om bij een auto-ongeluk om het leven te komen.

  Zijn hybride auto's goed voor op de snelweg?

Degenen met een BMI tussen 35% en 40% hadden 50% meer kans om te sterven in een auto-ongeluk. Als je echter extreem zwaarlijvig bent of je BMI is meer dan 40%, heb je maar liefst 80% meer kans om te overlijden in een auto-ongeluk. Zwaarlijvige vrouwelijke bestuurders zijn nog erger volgens een studie uit 2012 uitgevoerd door de Universiteit van Californië.

Het is vrij duidelijk waarom zwaarlijvige mensen de neiging hebben om het slechter te doen in auto-ongelukken. Ze zijn niet in staat om zo snel te reageren, noch zitten ze ver genoeg van de airbag om veilig te zijn.

Auto’s met te veel gewicht

De meeste auto’s zijn tegenwoordig berekend op een vast laadvermogen, maar dat is alleen zinvol als de banden goed opgepompt zijn. Als uw banden niet goed opgepompt zijn, dan is het draagvermogen aanzienlijk lager, dus zorg ervoor dat u uw bandenspanning op een optimaal niveau houdt dat door de fabrikant wordt aanbevolen.

Zware auto’s hebben het moeilijker met afremmen en optrekken omdat ze meer massa moeten dragen. Fabrikanten hebben de neiging om deze effecten teniet te doen met meer vermogen, sterkere remmen en bredere banden. Tegenwoordig zijn auto’s echter zo zwaar dat het moeilijk is om dit tegen te gaan.

Een ander belangrijk aspect van gewicht is het zwaartepunt. Sportwagens en supercars zitten niet laag bij de grond alleen om esthetische en aerodynamische redenen. Een lager zwaartepunt zorgt ervoor dat de auto vlak blijft in bochten, waardoor hij wendbaarder is en gretiger van richting verandert.

  Wat is de beste eerste auto om te kopen?

Lichtgewicht auto’s

Aan de andere kant van het spectrum staan de lichtgewicht auto’s. Deze auto’s zijn compact van binnen en van buiten, en ze bieden de meest wendbare rijervaring die er is. Een veelgebruikte methode om snelle en opwindende auto’s te maken, is gewicht te besparen en meer vermogen toe te voegen.

Sportwagens en supercars zijn de echte belichaming van wat een lichtgewicht auto kan zijn. Een Mazda MX-5 Miata wordt beschouwd als een van de beste sportwagens aller tijden, ook al is het vermogen van de MX-5 niet echt veel.

De meeste zwaarlijvige mensen zijn niet in staat om in de meeste sportwagens te passen. Er zijn echter een paar opties die zelfs de zwaarste personen wel passen. Zorg ervoor dat u de auto uit te testen voordat u besluit om het te kopen om geen veiligheid compromissen te sluiten.

Merken als Lamborghini en McLaren maken geen auto’s voor lange of brede mensen, terwijl sommige supercars zoals de Audi R8 eigenlijk ruim genoeg zijn voor iedereen. Hoe dan ook, volg altijd de verkeersregels en maak altijd je gordel vast.

FAQ Sectie

Welke auto’s zijn het best voor zwaarlijvige bestuurders?

Er zijn heel wat opties voor zwaarlijvige bestuurders, ongeacht het segment. Als u een sedan wilt, biedt de Kia Optima voldoende ruimte, net als de Volvo S90. Als u een hatchback wilt, bieden de Mazda 3 en de VW Golf ook veel ruimte.

Als SUV’s meer uw ding zijn, zijn de Honda CR-V en de Volvo XC90 de ruimste en beste middelgrote SUV’s voor zwaarlijvige mensen. De Chevy Tahoe, GMC Yukon, en de Ford Expedition zijn grote full-size SUV’s voor zwaarlijvige mensen.

  Moet ik mijn elektrische auto elke nacht opladen?

Welke auto’s moeten zwaarlijvige mensen vermijden?

Zoals eerder vermeld, kunnen zwaarlijvige mensen beter geen compacte sportwagens kopen, zoals de Mazda MX-5 Miata, de Fiat 124 Spyder, de BMW Z4 of de Porsche Cayman. Veel supercars moeten ook vermeden worden omdat ze zelfs voor kleinere bestuurders lang niet genoeg ruimte bieden.

Zorg ervoor dat u de auto test voordat u besluit hem te kopen, want het is soms moeilijk te beoordelen hoe comfortabel of oncomfortabel een auto werkelijk is. Naast compacte sportauto’s en supercars kunnen zwaarlijvige mensen ook beter geen auto’s rijden die moeilijk zijn om in en uit te stappen.

Welke auto’s hebben de grootste voorstoelen?

Als u zwaarlijvig bent en u wilt een auto met voldoende zitruimte voorin, kijk dan zeker eens naar de Dodge Challenger, Ford Expedition, Audi A8, Kia Optima, VW Golf, BMW 7-reeks. De Dodge Challenger is misschien wel de auto met de breedste bestuurdersstoel op de markt.

De Ford Expedition is een full-size SUV met de breedste bestuurdersstoel, en de fraai ogende en uiterst soepel rijdende Audi A8 is de sedan met de grootste bestuurdersstoel. De Kia Optima volgt niet ver daarachter, net als de BMW 7-serie en de VW Golf.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts