Kunnen batterijen van hybride auto’s ontploffen?

Geen enkele auto is op zich veilig, want gemiddeld sterven elk jaar meer dan 30.000 Amerikanen als gevolg van auto-gerelateerde oorzaken. Auto’s zijn zwaar, krachtig, zitten vol met ontvlambare vloeistoffen, en rijden soms aan extreem hoge snelheden, dit alles maakt ze gevaarlijk, ongeacht de aandrijflijn optie.

Aan de andere kant zijn EV’s niet gevuld met brandbare vloeistoffen, waardoor ze vanuit dat oogpunt veiliger zijn, maar EV’s hebben energiedichte lithium-ion accu’s die brandbaar zijn en af en toe zelfs kunnen ontploffen.

Hybrides zijn een mengeling tussen gewone benzine- of dieselvoertuigen en EV’s, wat betekent dat de potentiële veiligheidsrisico’s nog groter zijn. Gelukkig maken veel moderne hybride voertuigen gebruik van nikkel-metaalhydride batterijen die veiliger zijn dan lithium-ion batterijen, maar niet zo krachtig of efficiënt.

Het is veilig om te zeggen dat de jury nog niet klaar is met deze vraag, aangezien er niet voldoende gegevens zijn die veilig kunnen aantonen waarom en hoe batterijen ontbranden en/of exploderen. Hoe het ook zij, er zijn tegenwoordig tal van veiligheidsmaatregelen die moeten voorkomen dat batterijen exploderen.

Nikkel-metaalhydride batterijen (NiMH) – Meest gebruikte type hybride batterij

Tegenwoordig gebruikt de overgrote meerderheid van hybride auto’s nog steeds nikkel-metaalhydride accu’s. Deze zijn veiliger dan lithium-ion accu’s, maar hebben veel minder vermogen en zijn veel minder efficiënt. Deze batterijen gebruiken waterstof om elektrische energie op te slaan, en ze gebruiken ook titanium om de waterstofionen goed vast te houden.

NiMH-batterijen bestaan al een hele tijd, en daarom zijn ze goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. Ze bieden ongeveer 4 tot 5 mijl per Kwh en zijn veel beter in vergelijking met zure loodaccu’s die vandaag ook in veel auto’s worden gebruikt.

  Wat is de meest betrouwbare auto van 10 jaar oud?

NiMH-accu’s kunnen gemakkelijk worden opgeladen en leeggemaakt, maar ze zijn lang niet zo efficiënt en krachtig als lithium-ion-accu’s. Wat de veiligheid betreft, zijn NiMH-accu’s inderdaad stabieler en is de kans dat ze vlam vatten of exploderen kleiner.

De reden hiervoor is dat NiMH-batterijen een lagere energiedichtheid hebben en dat er veel minder actief materiaal in elke cel zit. NiMH-batterijen zijn echter schadelijk voor het milieu, en ze moeten worden weggegooid volgens de instructies van de fabrikant.

Lithium-Ion batterijen (Li-Ion) – Sterker, beter, sneller, lichter en dodelijker

Li-Ion batterijen zijn gewoon beter dan NiMH of lood-zuur batterijen omdat ze veel efficiënter, krachtiger, kleiner, lichter en in het algemeen sneller op te laden zijn. Li-Ion accu’s zijn gemaakt van zeer reactief lithium en koolstof, waardoor ze veel meer energie kunnen opslaan.

Li-Ion accu’s zijn echter verre van perfect. Ze kosten veel geld, en sommige EV’s en hybrides gebruiken batterijpakken die tienduizenden dollars kosten om te vervangen. Dergelijke prijzen schrikken veel mensen af die willen overstappen op EV’s, maar naarmate de tijd verstrijkt, zouden deze prijzen moeten dalen.

Het is ook belangrijk op te merken dat Lithium-Ion batterijen in de eerste plaats gemaakt zijn voor kleinere apparaten, en als zodanig zijn grotere Li-Ion batterijen niet zo efficiënt of superieur. Grotere Li-Ion batterijen zijn ook ontvlambaar en gevoelig voor ontploffing, en dat is de waarheid.

  Welke auto's zijn goed voor zwaarlijvige bestuurders?

Hoewel dergelijke gevallen vrij zelden voorkomen, en er veel voorzorgsmaatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat een Li-Ion-batterij niet in brand vliegt, vliegen Li-Ion-batterijen soms toch in brand, en als dat gebeurt, is het echt moeilijk om die brand te blussen.

Algehele veiligheid van hybride auto’s – veiliger voor de bestuurder, gevaarlijker voor alle anderen

Batterijen en aandrijflijncomponenten zijn inderdaad een vitaal onderdeel van de algemene veiligheid van auto’s, maar het zijn niet de enige componenten die op een bepaalde manier moeten worden gebouwd. Hybride en EV-auto’s zijn inherent zwaarder, soms weegt een hybride variant wel 500 pond meer dan een gewone benzinevariant.

Dit extra gewicht draagt bij aan de veiligheid, omdat een zwaardere auto veiliger is bij een botsing met een lichte auto. De IIHS schat dat hybride auto-ongelukken 25% minder kans hebben op ernstige verwondingen bij de bestuurder, maar wat voetgangers betreft is het net andersom.

Een van de grootste problemen met EV en hybride auto’s is het gebrek aan geluid wanneer ze enkel gebruik maken van de elektrische motor. Tegenwoordig moeten bijna alle hybride auto’s een soort van geluid uitstoten om voor de meeste markten door de homologatie te komen.

FAQ Sectie

Kun je een hybride lithium-ion batterij volledig ontladen?

In theorie kunnen Li-Ion-batterijen volledig worden ontladen, maar dat is niet iets wat u ooit zou willen doen omdat het koper in de batterij kan oplossen in de elektrolyten. Als u uw batterij toch volledig ontlaadt, zal de gezondheid van de batterij ernstig afnemen.

  Waarom zijn hybride auto's slecht?

Soms moet u dan zelfs de hele batterij vervangen, en dat kan u een paar duizend dollar kosten. Toegegeven, de meeste nieuwere hybride auto batterijen zijn bijna onmogelijk om volledig te ontladen.

Hoe lang gaat een hybride batterij mee?

Een ander groot probleem met Li-Ion batterijen is dat ze niet eeuwig meegaan, om precies te zijn, de meeste auto Li-Ion batterijen gaan tot 100-150k mijl mee. Daarna bent u verplicht de accu te vervangen, en dat kan een aanzienlijk bedrag kosten.

Aan de andere kant kan een nikkel-metaal-hydride accu soms wel 355k mijl meegaan, en zelfs als ze slecht gaan, zijn ze goedkoper in aanschaf omdat ze meer voorkomen. Sommige NiMH-accu’s van de Toyota Prius gaan naar verluidt zelfs langer mee dan dat.

Zijn waterstofauto’s beter dan hybride auto’s?

Niet veel mensen weten dit, maar u kunt tegenwoordig een volwaardige waterstofauto kopen, en sommige mensen menen zelfs dat een waterstofauto het beste schone alternatief is voor benzine en diesel. Een van de belangrijkste voordelen van waterstofauto’s is dat u er meer kilometers mee kunt rijden dan met elektrische auto’s.

Hoe het ook zij, waterstof is niet perfect, en dat is waarschijnlijk de reden waarom waterstof nooit een mainstream keuze van aandrijving is geworden. Een groot probleem met waterstof is het ernstige gebrek aan efficiëntie en gebruiksgemak omdat er in de meeste dichtbevolkte landen vrijwel geen waterstofstations zijn, en dat komt deels omdat de opslag van waterstof inherent inefficiënt is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts