Kunnen hybride auto’s alleen op elektriciteit rijden?

Bijna alle hybride auto’s kunnen tegenwoordig in bepaalde elektrische modi rijden, wat technisch betekent dat ze alleen op elektriciteit kunnen rijden, maar de meeste kunnen niet rijden zonder tussenkomst van de verbrandingsmotor. Dit betekent dat er een werkende verbrandingsmotor moet zijn, zelfs wanneer deze niet wordt gebruikt.

Sommige moderne hybrides met grote hoogspanningsbatterijen kunnen tot 150 mijl in EV-modus rijden, maar ze moeten wel een werkende verbrandingsmotor op de achtergrond hebben. Als dergelijke hybrides echter geen werkende verbrandingsmotor hebben, zal je er helemaal niet mee kunnen rijden.

Hoe het ook zij, sommige hybrides zoals de Chevy Volt of de Toyota Prius kunnen wel rijden zonder werkende verbrandingsmotor, maar dit is niet aan te raden omdat het ernstige schade kan toebrengen aan de hybride aandrijflijn.

De meeste hybrides kunnen tegenwoordig enkele tientallen kilometers afleggen in uitsluitend elektrische modus, maar de verbrandingsmotor moet ingrijpen wanneer de auto meer trekkracht nodig heeft. Dit komt omdat de verbrandingsmotor en de elektromotor van elkaar afhankelijk zijn om een betere efficiëntie te bereiken.

Hybride auto’s elektrische modus

De BMW i3 REx is een Duitse hybride hatchback die tot zo’n 130 kilometer kan rijden in alleen de elektrische modus. Dat betekent dat de 42,2 kWh batterij in de i3 eigenlijk dichter bij een volwaardige EV staat dan bij een gewone auto met verbrandingsmotor.

De i3 is echter een van de weinige hybrides die zo’n indrukwekkende elektrische actieradius kan bieden; de meeste vallen in de categorie 10-50 mijl elektrische actieradius. Om precies te zijn, zijn hybrides niet eens ontworpen om uitsluitend in de EV-modus te rijden, ze zijn ontwikkeld om zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor te gebruiken om een indrukwekkende efficiëntie te bereiken.

  Welke Mercedes modellen zijn hybride?

De elektrische modus van de hybride auto kan enkel gebruikt worden in stop-and-go verkeer, en is min of meer nutteloos voor het rijden op de snelweg, waar een verbrandingsmotor nog steeds veel beter is. De Toyota RAV4 is een van de bekendste hybride SUV’s op de planeet, en Toyota schat dat je met de RAV4 bij lagere snelheden tot 42 mijl kunt rijden.

Rijden met een hybride zonder benzine

Zoals eerder gezegd kunnen de meeste hybrides niet zonder benzine rijden omdat ze zo gebouwd zijn dat de verbrandingsmotor en de elektromotor samenwerken. Ze zijn gebouwd om elkaars leemtes op te vullen en om altijd klaar te staan om bij te springen.

Sommige auto’s, zoals de Toyota Prius, zijn echter op een heel ander platform gebouwd, het zogenaamde “Parallel Hybrid System”. Het parallelle systeem houdt in dat de verbrandingsmotor en de elektromotor niet zo nauw met elkaar verweven zijn, zodat ze zonder elkaar kunnen werken.

Hoewel u in een Prius kunt rijden zonder benzine in de tank, moet dit alleen worden gebruikt als het echt nodig is. Dit betekent dat u alleen met de auto moet rijden als u een veilige plek moet vinden om aan de kant te gaan, of om een servicewerkplaats te bereiken.

Elektrische auto’s vs hybride auto’s

Het is veilig om te zeggen dat hybrides inderdaad indrukwekkend zijn, maar als u uw hybride alleen in elektrische modus wilt rijden, dan moet u gewoon een elektrische auto kopen. Hoewel hybrides en EV’s sterk op elkaar lijken, zijn er een paar gevallen waarin ze wezenlijk verschillen, en dit kan van cruciaal belang blijken bij het winkelen voor een nieuwe dagelijkse bestuurder.

  Wat betekent het als een motor een drukvulling heeft?

Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor nodig omdat het hele punt van een EV is om zonder verbrandingsmotor te rijden. Dit betekent dat een EV de meest milieuvriendelijke van het stel zal zijn, en als je zorg wil dragen voor onze geliefde planeet, moet je kiezen voor een EV.

Als u echter niet in staat bent om uw auto elke dag op te laden, is een hybride een betere optie. Hybrides zijn niet alleen handiger, ze zijn ook de springplank naar volledige elektrificatie. Dit betekent dat als je nog niet 100% overtuigd bent van elektrische voertuigen, je misschien beter kan beginnen met enkel een EV.

Een EV-toekomst is onvermijdelijk, maar het is nu nog niet het moment om volledig over te stappen, en daarom is een hybride misschien een beter idee. Een EV is echter een veel interessantere optie omdat de meeste hybride wagens vrij saai en traag zijn.

FAQ Sectie

Wat zijn de voordelen van een hybride auto?

Hybrides zijn ontworpen om u op de lange termijn geld te besparen als u de hybride aandrijflijn volledig benut. Ze zijn veel minder vervuilend in vergelijking met auto’s met verbranding en ze zijn meestal soepeler en stiller. Bovendien zijn hybrides vaak veiliger omdat ze geavanceerde veiligheidstechnologieën en extra gewicht bieden.

Naast het feit dat ze geen last hebben van “range anxiety”, zijn hybrides misschien wel de beste optie voor een aandrijflijn die je op dit moment kunt kopen. EV’s zijn er nog niet, en het ziet er niet naar uit dat ze er snel zullen zijn, vooral niet als u in een land woont dat nog geen geavanceerde oplaadinfrastructuur heeft.

  Welke auto heeft de beste parkeerhulp?

Wat zijn de nadelen van een hybride auto?

Hybride auto’s zijn tot 20% duurder dan gewone auto’s met verbrandingsmotor. Ze zijn niet alleen duurder in aankoop, maar mogelijk ook duurder in onderhoud en reparatie. Bovendien kosten ze ook meer geld om te verzekeren omdat ze extra onderdelen hebben die delicaat van ontwerp zijn.

Een hybride kopen betekent dat u wat geld wilt besparen op brandstof terwijl u niet zoveel vervuilt als een conventionele auto zou doen. Hybrides zijn echter alleen goed in stedelijk stop-and-go verkeer, en om eerlijk te zijn heeft u in grote stedelijke gebieden sowieso geen auto nodig.

Moet ik in 2021 een hybride auto kopen?

Dat hangt ervan af of u hem kunt gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Als u echt van plan bent om hem op te laden wanneer dat nodig is en als u het grootste deel van uw dagelijkse ritten in de stad maakt, moet u een hybride auto kopen omdat u daarmee op lange termijn waarschijnlijk geld zult besparen.

Aan de andere kant, als u niet in staat bent om een hybride te gebruiken voor waar hij voor gemaakt is, doe dan geen moeite en wacht gewoon tot u in staat bent om hem als zodanig te gebruiken. Het is zeer waarschijnlijk dat we over een decennium of twee toch allemaal hybrides en EV’s gaan gebruiken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts