Maakt Porsche een minivan?

Porsche is een van de beroemdste en meest iconische autofabrikanten aller tijden. Door de geschiedenis heen is Porsche erin geslaagd om voortdurend vooruitgang te boeken in wat nu bekend staat als de superieure techniek van Porsche. Porsche staat bekend om zijn luxueuze, sportieve voertuigen, maar een paar keer in de geschiedenis heeft Porsche ook gespeeld met het idee van een Porsche minivan.

In de jaren tachtig nam Porsche deel aan de gruwelijke Rally van Parijs naar Dakar, een rally die bekend staat om zijn verraderlijke terrein en ongelooflijk veeleisende voertuigen. Als ondersteunend voertuig ontwikkelde Porsche de Porsche B32, een VW-minibus met een hart van een Porsche 911.

Tegenwoordig hebben sommige bedrijven, zoals het Berlijnse tuningbedrijf TH-Automobile, een VW Multivan ontwikkeld die wordt aangedreven door een Porsche 997 Turbo S motor. Maar de 523 pk sterke 997 Turbo S motor was gewoon niet genoeg, dus heeft TH-Automobile ook een paar Porsche GT2 turbo’s toegevoegd, waardoor het vermogen opliep tot 800 pk.

Hoewel Porsche nooit officieel een 100% Porsche minivan heeft aangeboden, zou dat binnen een paar jaar wel eens kunnen veranderen. Porsche heeft namelijk de Vision Renndienst onthuld, een volledig elektrische Porsche luxe minivan voor de toekomst.

Porsche B32 minivan uit de jaren 1980 van Parijs naar Dakar

Tussen 1983 en 1985 bouwde Porsche ongeveer 15 exemplaren van de Porsche B32, inclusief de prototypes. Porsche had een minivan nodig die gelijke tred kon houden met rallyauto’s en rustte de VW minivan uit met een 3,2-liter vlakke zescilinder 911-motor.

Deze motor stuwt ongeveer 231 pk uit, waardoor de B32 een topsnelheid van 130 km/u haalt, en de 0-60 km/u tijd bedraagt slechts 8 seconden. Naast de aandrijflijn heeft Porsche de B32 ook opgewaardeerd met een set Fuchs velgen, grotere Porsche remmen en een raceonderstel.

  Porsche 911 bekerhouder oplossing

Porsche koppelde de flat-six motor aan een versnellingsbak uit een 911 SC zodat de B32 het vermogen aankon. Wat het interieur betreft, bood de B32 een heleboel Porsche onderdelen zoals het stuurwiel, de pedalen en de versnellingspook.

De B32 is uiterst zeldzaam, maar de belangstelling voor een Porsche minibusje was eerder minimaal en de B32 was duur in aanschaf en onderhoud. Vandaag, enkele decennia later, verdient de B32 zeker de titel van een van de beste minivans waar je nog nooit van gehoord hebt.

TH-Automobile 997 Turbo S Porsche Minivan

Als je een modernere versie van de Porsche B32 wilt, neem dan contact op met het in Berlijn gevestigde tuningbedrijf TH-automobile en vraag naar de TH2.997. Als je naar de TH2.997 kijkt, is het je vergeven als je denkt dat het een gewone VW minivan is, maar onderhuids is de TH2 zo veel meer.

Om te beginnen met de motor, de TH2 wordt aangedreven door een 997 Porsche Turbo S motor uitgerust met een set Porsche GT2 turbo’s. Deze 3.6L zescilinder twin-turbo motor zit boven de achteras, en hij pompt er een verbluffende 581pk uit, op zijn minst.

Maar als die 581pk om de een of andere reden niet genoeg voor je is, kan het vermogen volgens TH-Automobile opgevoerd worden tot 800pk. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, en het vermogen kan alleen naar de achterwielen worden gestuurd, of naar alle vier de wielen, afhankelijk van wat u wilt.

Net als de B32 is ook het interieur van deze bestelwagen uitgerust met een heleboel Porsche 911-onderdelen, zoals het instrumentenpaneel, het stuur, de versnellingspook en een paar interieurknoppen. Prijstechnisch kost de TH2 rond de 160k dollar.

  Porsche Tiptronic vs. PDK - wat is het verschil?

Porsche Renndienst concept minivan

Een paar jaar geleden publiceerde Porsche een boek met veel geheime Porsche producten van 2005 tot 2019. En een van de meest interessante was de futuristische Porsche Renndienst EV concept luxe minivan.

Deze space-shuttle minivan is ontworpen om plaats te bieden aan maximaal 6 personen, en het idee achter dit concept was om te laten zien dat Porsche wel degelijk alle Porsche-designaccenten op alles kan overbrengen, ook op een people carrier of bestelwagen.

De Porsche Renndienst concept biedt een glimp van hoe een toekomstige Porsche minivan eruit zou kunnen zien. Porsche zegt dat de Renndienst concept een onmiskenbaar Porsche DNA biedt en dat elektrische minivans niet saai of saai ogend hoeven te zijn.

Een van de interessantste aspecten van deze minivan is dat hij een driezits voorste rij biedt met de bestuurderszetel in het midden. Deze zitplaatsconfiguratie werd voor het eerst geïntroduceerd met de nu legendarische McLaren F1 en de opvolger van de F1, de verbazingwekkende McLaren Speedtail.

FAQ

Waarom maakt Porsche geen minivan in serieproductie?

Serieproductie minivans zoals bijvoorbeeld de Honda Odyssey of de VW Sharan zijn gemaakt om personen veel beter te kunnen vervoeren dan een sedan of een SUV. Deze auto’s zijn dan ook niet echt opwindend of emotioneel in welke vorm dan ook.
Maar een Porsche, aan de andere kant, is altijd een spannende, begerenswaardige auto. Het bouwen van een minibusje is een slecht idee omdat het de reputatie en de merkidentiteit van het merk ernstig kan schaden. Stel je voor dat Porsche geassocieerd wordt met minibusjes en kinderen naar voetbaltraining brengen.

  Is de Porsche Boxster snel?

Zal de Porsche Renndiest er ooit komen?

De kans dat Porsche het concept van de Renndienst daadwerkelijk gaat produceren is klein tot nihil, omdat de belangstelling voor zo’n auto de productie nooit financieel haalbaar zou maken. Het grappige is dat de naam Renndienst Racingdienst betekent, wat een knipoog is naar de goede oude Porsche B32.
Dat gezegd hebbende, zou Porsche de Renndienst op een dag mogelijk kunnen gebruiken als ondersteuningsvoertuig, net als in het geval van de Porsche B32. Op dit moment is het onduidelijk wat de toekomst brengt, en misschien zal Porsche uiteindelijk iets als het Renndienst-concept aanbieden.

Waarom zou iemand een minibus kopen?

Minivans zijn gemaakt om eenvoudig veel mensen te vervoeren, meestal met een betaalbare instapprijs. Minivans zijn meestal niet luxueus of sportief, maar eerder het tegenovergestelde van beide. Voor gezinsdoeleinden zijn minivans veilig, ruim en duurzaam, maar ze zijn meestal ook vrij saai.
SUV’s en estates bieden kenmerken die de meeste minivans hebben, maar ze bieden ook luxe, technologie en comfort. Als u echter gewoon op zoek bent naar een manier om een grotere familie te vervoeren, is een minibus misschien precies wat u zoekt in een voertuig. Per slot van rekening is een auto slechts een hulpmiddel om je aan het eind van de dag te verplaatsen, dus een minivan kan een goede keuze zijn.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts