Maakt Volvo een cabriolet?

Volvo maakte vroeger cabriolets, maar die zijn in 2013 uit de productie genomen.

De Volvo C70 werd in 2013 uit productie genomen vanwege slechte verkoopcijfers. Volvo’s toenmalige hoofd Hakan Samuelsson zei ook dat het bedrijf veel op zijn bordje had. De stopzetting was niet verrassend omdat de enige Zweedse fabriek die vroeger C70’s maakte, in 2013 ook werd gesloten.

Volvo’s Cabriolet: De C70

Volvo introduceerde zijn eerste cabriolet in 1998. Ze lanceerden de Volvo C70 in twee varianten. De ene was een coupé en de andere een cabriolet. Het was een heel spannend project voor Volvo, want zoiets hadden ze in het verleden nog nooit gebouwd. Ze werkten samen met Tom Walkinshaw Racing (TWR) om het mogelijk te maken.

De auto werd in 1996 onthuld op de Autosalon van Parijs en werd zeer goed ontvangen. Hij werd ontworpen in Oxford bij TWR. Volvo bepaalde de kenmerken en de basisstructuur van de auto, terwijl TWR verantwoordelijk was voor het ontwerp en de productie.

Tweede generatie

De auto kreeg in 2006 een update van de tweede generatie. Het gewichtsbeheer en het remsysteem werden verbeterd. Het weggedrag werd ook verbeterd in deze generatie. Het dak van de cabrioversie kreeg een update met een inklapbare hardtop. Het interieur kreeg ook enkele upgrades.

Waarom stopte Volvo met de cabriolet?

De stopzetting was niet verrassend. In 2011 maakte Volvo bekend dat de productie van de C70 zou worden stopgezet vanwege de slechte verkoopcijfers. De fabriek die de C70 in Zweden bouwde, werd in 2013 ook gesloten. In 2013 kondigde de toenmalige chef Hakan Samuelsson aan dat de opvolger van de auto zo snel mogelijk uit zou komen. De cabrioletversie werd echter nooit aangekondigd.

  Zijn Volvo's duur in onderhoud?

De Volvo C70 werd vervangen door de Polestar 1. Deze werd in 2015 onthuld. Polestar 1 is een plug-in hybride sportwagen, maar er is geen cabrioletversie van deze auto.

Zal Volvo ooit nog een cabriolet maken?

Als we naar het verleden kijken, stopte Volvo met zijn cabriolet vanwege slechte verkopen. Dit geeft aan dat het maken van een nieuwe waarschijnlijk te duur zou zijn voor Volvo en in ruil daarvoor zou het een laag rendement opleveren. Cabrio’s vereisen extra engineering met structurele stijfheid, waardoor ze veel kostbaarder zijn om te produceren.

Ook in 2017, in een grote zet van het bedrijf, kondigde Volvo aan dat ze alleen nog maar elektrische en hybride auto’s gingen maken. Daarmee verschoof Volvo’s hele focus naar elektrificatie, waardoor het produceren van een flitsende cabriolet nog onwaarschijnlijker is.

Volvo heeft ook niet zo’n grootschalige productie als andere automerken. Ze produceren veel minder auto’s dan hun rivalen. Daarom, met hun elektrificatieplannen gecombineerd met de lagere schaal van Volvo’s productie, is het moeilijk voor te stellen dat ze ooit nog een cabriolet maken.

Volvo’s toekomstplannen

Ook in de toekomstplannen van Volvo ontbreekt elk spoor van een cabriolet. Met de aankondiging van elektrificatie komen ze hun belofte na om over te schakelen op elektrische aandrijving. Volvo’s volgende doel is om 50% van hun auto’s als volledig elektrische voertuigen te verkopen. Ze hebben zelfs gepland om tegen 2030 geen hybride auto’s meer te maken. Dit zou betekenen dat ze tegen 2030 overschakelen op volledig elektrische voertuigen.

  Welke Volvo SUV is de grootste?

Wat zijn cabriolets?

Een auto waarmee zonder dak kan worden gereden, staat bekend als een cabriolet. Het idee van cabriolets is eenvoudig. De passagiers zitten tijdens het reizen onder een open dak. Het dak is meestal achteraan opgeborgen en de manier waarop het dak wordt opgevouwen verschilt van auto tot auto. De meeste daken zijn opvouwbaar en gemaakt van stof. Sommige zijn echter hardtops.

Cabriolets zijn er al heel lang. De meeste auto’s die in de 19e eeuw op de markt kwamen, hadden een open dak. Het was aan het einde van de 19e eeuw toen de motoren krachtiger werden. Krachtigere motoren gaven geboorte aan de opvouwbare daken. De daken waren gemaakt van stof of leer.

In de jaren 1920 werden stalen carrosserieën in massaproductie genomen. Ze waren goedkoper en dus betaalbaarder voor de kopers. Dit gaf aanleiding tot de gesloten dak auto’s. Het was in deze tijd dat cabriolets begonnen te verdwijnen. Tegen het midden van de jaren 1930 werden cabriolets verkocht als dure luxewagens.

Problemen met cabriolets

Ten eerste, cabrio’s hebben een probleem met structurele stijfheid. De auto wordt aangepast om stijf te blijven, wat intensieve engineering vereist om hem stabiel te maken. Dan zijn er nog verschillende andere problemen zoals:

  • Je kunt niet naar de radio luisteren.
  • Cabriokappen kunnen lekken
  • Sommige cabriolets hebben een beperkte snelheid
  • Verbranding door de zon

FAQ

Zijn cabriolets veilig?

Veel mensen maken zich zorgen over het omrollen in een cabriolet. Aangezien de meeste cabriolets sportauto’s zijn, ligt hun zwaartepunt erg laag. Daar zijn ze ook voor ontworpen. Volgens de IIHS zijn moderne cabrio’s echter even veilig als andere auto’s.

  Wat is de meest betrouwbare Volvo?

Zijn er EV cabrio’s?

Op dit moment zijn er nog geen EV cabrio’s, maar er is vooruitgang in zicht. Volkswagen werkt aan een elektrische cabriolet en Tesla boekt ook vooruitgang met vierzits cabriolet EV’s. Naast hen werken ook andere autogiganten aan een cabriolet EV zoals Bentley, Fiat, en Nissan.

Wat is het verschil tussen een cabriolet en een cabriolet?

Het zijn eigenlijk dezelfde dingen. Het zijn allebei auto’s met een open dak en een opvouwbare kap. Cabriolet is een Frans woord. Daarom noemen Duitse en andere Europese autofabrikanten ze graag cabriolets, terwijl Amerikanen ze convertibles noemen. Tegenwoordig is de term cabriolet echter veel bekender dan cabriolet.

Zijn cabriolets op sterven na dood?

Volgens de meeste autoconstructeurs hebben cabriolets een slechte verkoop en kosten ze veel meer moeite om te bouwen. Dat is de reden waarom ze op sterven na dood zijn. De dure productie en de lagere vraag maken het veel moeilijker om ze in een regulier autoprogramma te houden. Maar als u het zich kunt veroorloven, doen ze het nog steeds goed in het luxesegment.

Zijn er goedkope cabriolets?

Zoals we allemaal weten, zijn cabriolets meestal duurder dan de normale versie van de meeste automodellen. Door de hoge productiekosten en de geringe vraag zijn ze veel duurder om te produceren. Er zijn echter een aantal relatief goedkopere cabrio’s op de markt zoals:

  • Fiat 500c: De prijs begint bij 29.300 dollar.
  • Mazda MX-5 Miata: Prijzen beginnen bij 23.970 dollar.
  • Ford Mustang Cabriolet: De prijs begint bij 29.300 dollar.
  • Chevrolet Camaro Convertible: De prijs begint bij 32.200 dollar.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts