Mercedes 280SL – Alles wat u moet weten

Mercedes 280SL

De Mercedes 280SL is een naam die vooral geassocieerd wordt met de 1967-1971 Pagode cabriolet. Deze mooie Mercedes klassieker wordt steeds populairder omdat de waarden ervan voortdurend stijgen. Tegenwoordig zijn veel mensen geïnteresseerd in de 280SL, en wij gaan u alles vertellen wat u erover moet weten.

De 280SL wordt geleverd met een 2.8L inline 6-cilinder motor die niet de meest betrouwbare Mercedes motor is, maar hij weet zich wel staande te houden, zelfs na meer dan 50 jaar gebruik. De motor klinkt goed en sommigen beschouwen hem als de perfecte motor voor de Pagode, zowel vanwege zijn grootte als zijn karakter.

Het ontwerp van de 280SL kan gemakkelijk worden beschouwd als een van de allerbeste die Mercedes ooit heeft gemaakt. De Pagode kreeg zijn bijnaam omdat het dak van de 280SL doet denken aan tempels in het Verre Oosten. De bijnaam werd al snel een ding en nu verwijzen mensen naar de 280SL simpelweg als “Pagode SL”.

De betrouwbaarheid is goed, wat niets dan lof is als je bedenkt dat deze auto voor het eerst uitkwam in de jaren ’60. We gaan echter enkele van de meest voorkomende problemen van deze auto opnoemen. Deze zijn voortdurend in waarde gestegen en het lijkt erop dat dat niet snel zal stoppen. Tenslotte is de praktische bruikbaarheid wat je zou verwachten van een roadster uit eind jaren 60.

Mercedes 280SL – De aandrijflijn

De Mercedes 280SL Pagode wordt geleverd met een 2.8L 6-cilinder motor met de codenaam M130. Deze motor levert ongeveer 170pk en 177lb-ft aan koppel. Dit lijkt misschien niet veel voor de hedendaagse standaard, maar de 280SL weegt minder dan 3.000 pond wat betekent dat deze auto een vermogen/gewicht verhouding heeft van 93,22W/kg.

  Wordt Mercedes beschouwd als luxe?

Dit is genoeg om de 280SL in ongeveer 9 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. De auto wordt geleverd met een handgeschakelde 4-versnellingsbak en het vermogen wordt permanent alleen naar de achterwielen gestuurd. De 280SL is een oude auto, dus je kunt er echt geen overwegen als je hard op brandstofefficiëntie inzet. Het wil niet zeggen dat de 280SL met twee rietjes drinkt, maar het is niet allemaal even zuinig voor een 170pk sterke motor.

Mercedes 280SL – Ontwerp en onderstel

De 280SL ziet er zowel van binnen als van buiten prachtig uit en dat zal zelden iemand tegenspreken. Mercedes heeft sinds het ontstaan van het merk heel wat van deze 2-zits roadsters gemaakt, maar bijna geen enkele ziet er zo goed uit als de 280SL Pagode. Sommigen zeggen dat de 280SL alleen maar beter wordt met de jaren, net als goede wijn.

Als het op de rijervaring aankomt, is de 280SL een uiterst levendige auto gezien zijn leeftijd. Hij biedt een levendig maar niet zo uitgebalanceerd onderstel dat een gegarandeerde rollercoaster is. Het beste aan de 280SL is echter om gewoon achterover te leunen, het dak eraf te halen en te genieten van een licht briesje op een warme zomeravond met zonsondergang.

Mercedes 280SL – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De 280SL is een relatief betrouwbare auto, zoals alle Mercedessen uit die tijd, maar je moet er wel rekening mee houden dat de 280SL inmiddels extreem oud is. Dit betekent dat auto’s als deze constant onderhoud verdienen en nodig hebben omdat ze vrij fragiel zijn en vatbaar voor allerlei problemen. Daarom moet je een auto als deze baby, en je moet, vooral omdat het kost zo veel als het doet.

  Porsche vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

De meest voorkomende problemen met de 280SL hebben te maken met de motor, het koelsysteem, de elektronica, het brandstofsysteem, en het ergste van alles, roest. Het goede ding is dat deze zeer waardevol zijn geworden als ze in goede staat verkeren, zodat mensen er nu goed voor zorgen. Een zwaar verroest exemplaar kopen heeft alleen zin als je van plan bent hem in zijn oude glorie te herstellen.

Mercedes 280SL – Waarde en praktische bruikbaarheid

Op het vlak van waarde en praktische bruikbaarheid scoort de 280SL het slechtst, want hij is nu veel te duur om nog te kunnen genieten van wat hij is, terwijl het ook nog eens een compacte tweezitter is die weinig ruimte biedt, hoe je het ook bekijkt. De 280SL is een pronkstuk, wat betekent dat sommige exemplaren een paar honderdduizend dollar kunnen opbrengen als ze in perfecte staat verkeren.

Zelfs de slechtste 280SL Pagode exemplaren zullen waarschijnlijk een paar tienduizenden dollars opbrengen. Na een goede en grondige bouten en moeren restauratie, kan de waarde vertienvoudigen. Daarom zijn dit evenzeer verzamelobjecten als auto’s.

FAQ Sectie

Waarom maakt Mercedes 2-zits roadsters?

De meesten van ons associëren Mercedes met grote luxueuze 4-deurs sedans en SUV’s gemaakt voor ’s werelds rijkste en beroemdste mensen. Maar Mercedes begon eigenlijk eerst auto’s zonder dak te maken en pas later begonnen ze met het maken van tweedeurs luxe sedans.

De Mercedes SL-lijn is een van de oudste Mercedes-modellen en wordt op dit moment nieuw leven ingeblazen. Mercedes heeft onlangs de gloednieuwe 2023 Mercedes SL aangekondigd die alleen leverbaar zal zijn met motoren met hoge pk’s en soft tops, net zoals het allemaal begon.

  2022 Mercedes EQS vs Porsche Taycan

Is de 280SL Mercedes beter dan de 300SL Roadster?

Volgens die-hard Mercedes oldtimer liefhebbers zijn de 280SL uit de late jaren 60 en de 300SL Roadster uit de late jaren 50 de twee meest begeerlijke roadster oldtimers die Mercedes ooit gemaakt heeft. De beste tussen deze twee kiezen is een moeilijke taak, maar het zou onmogelijk zijn om niet te zeggen dat de 300SL Roadster niet de beste Mercedes Roadster tot nu toe is.

Zeker, de 300SL Gullwing geniet de voorkeur omwille van zijn kenmerkende Gullwing-deuren, maar die zijn gewoon niet zo goed als een auto zoals de 300SL zonder dak.

Zal de Mercedes 280SL in waarde blijven stijgen?

Het is onmogelijk om met zekerheid te zeggen of een auto in waarde zal stijgen of zal dalen, maar de 280SL is een van die auto’s die zouden moeten blijven stijgen tot ze een soort plateau bereiken. Deze zijn zeldzaam en mooi, ze zijn geweldig om te rijden, en ze klinken geweldig.

Veel liefhebbers en verzamelaars willen de 280SL en de algemene belangstelling voor de Pagode neemt toe, terwijl het aantal beschikbare auto’s afneemt. Volgens sommige bronnen zijn er slechts ongeveer 8 geregistreerde 280SL Pagode modellen in het Verenigd Koninkrijk, dus zeggen dat de 280SL niet zal blijven appreciëren is moeilijk, maar nooit onmogelijk.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts