Mercedes 300d betrouwbaarheid – is het een betrouwbare tweedehands auto?

De Mercedes 300d (W123) is een Duitse sedan geproduceerd tussen 1976-1986, en sindsdien heeft deze Merc een soort cultstatus bereikt. Toen hij uitkwam, was de 300D zo populair dat je bijna een jaar moest wachten voordat je er een kon kopen.

Wat betrouwbaarheid betreft, is de 300d in staat om tonnen kilometers te maken, en hij is redelijk kogelvrij als hij goed onderhouden wordt. De meeste 300d modellen zijn tegenwoordig verwaarloosd en veel van hen zijn geplaagd door corrosie, maar als je erin slaagt om een fatsoenlijk exemplaar te vinden, zou betrouwbaarheid geen zorg moeten zijn.

Mercedes 300d in de jaren 70 en 80

Sinds de release van de 300d, Mercedes verkocht meer dan 2,7 miljoen eenheden voordat de productie eindigde. De auto werd aangeboden in de meest voorkomende sedan variant, een coupe, en een stationwagen. De sedan productie eindigde in 1985, en de stationwagen en coupé varianten werden geproduceerd tot 1986.

Mercedes deed het in die tijd anders, omdat de meeste auto’s uit die tijd die door Mercedes werden gemaakt bekend stonden als over-engineered, en gebouwd om lang mee te gaan. Hierdoor werd de 300d een populaire keuze voor veel Duitse taxi’s, en het was vrij gebruikelijk voor deze om 500k of zelfs een miljoen mijl te bereiken.

Toen deze auto uitkwam, beschouwden veel mensen hem als de beste auto aller tijden. Dat komt omdat het ontwerp van deze auto tijdloos was en nog steeds wordt beschouwd als een aantrekkelijk uitziende sedan. Bovendien was de auto werkelijk kogelvrij, de 300D kon zowel op verharde als onverharde wegen worden gebruikt en bood een ongelooflijke bouwkwaliteit.

  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Betrouwbaarheid

Mercedes 300d deze dagen

Tegenwoordig rijden er nog dagelijks vele 300d’s over de hele wereld. Nadat de productie in 1986 werd stopgezet, werden veel van deze auto’s naar Afrika verscheept, en worden daar tot op de dag van vandaag gebruikt. In Marokko bijvoorbeeld, schatte men enkele jaren geleden dat meer dan 50000 van deze auto’s als taxi worden gebruikt.

Het is nogal voor de hand liggend dat deze moeiteloos zouden rijden, ook al waren de meeste functies van de auto een beetje in de war, en om deze en vele andere redenen worden er tegenwoordig veel van verwaarloosd tot ze niet meer kunnen rijden.
Maar het voordeel van deze auto’s is dat ze vrij bekend zijn, en dat het werken aan deze auto’s vrij gemakkelijk is voor de meeste ervaren monteurs. Bovendien worden deze wagens stilaan klassiekers en beginnen ze meer en meer aandacht te krijgen, wat naar verwachting de benadering van deze wagens zal veranderen wanneer ze schaarser worden.

Mercedes uit de jaren ’70 en ’80 versus de betrouwbaarheid van de hedendaagse Mercedes

Mercedessen uit de jaren ’70 en ’80 werden gebouwd met een ander doel voor ogen. In die tijd was Mercedes vooral gericht op het maken van auto’s die tegen een stootje konden en ondermaats onderhoud konden doorstaan en toch foutloos konden blijven rijden.

Het was een andere tijd, en Mercedes deed de ”het beste tot elke prijs” mentaliteit die over-engineering de auto’s tot een mate die eigenlijk niet werkte in het voordeel van bedrijven, en Mercedes werd gedwongen om de aanpak te veranderen in de richting van een meer winst-georiënteerde manier van produceren.

  Beste manier om lederen zetels van Mercedes te reinigen

Hierdoor werden veel Mercedes modellen in de jaren ’90 en begin 2000 teruggehouden in de engineering afdeling en als zodanig kregen ze een tegenreactie van veel verschillende auto tijdschriften en dergelijke. De nieuwere auto’s waren gewoon geen partij voor deze oudere modellen omdat ze niet in staat waren om zulke superieure betrouwbaarheidsresultaten te bereiken.

FAQ Sectie

Moet ik overwegen een 300d W123 Mercedes te kopen?

Zoals eerder gezegd, zijn er nog veel van deze auto’s in omloop, maar het is mogelijk om er een in een goede staat te vinden. Deze auto’s lijken dus een verleidelijk voorstel en moeten worden overwogen als u in de markt bent voor een dergelijke auto.

Wat de kilometerstand betreft, zijn deze auto’s niet aan een maximum gebonden zoals een moderne Mercedes. Maar, als je kunt, moet je zeker zoeken naar een auto met een lagere kilometerstand.

Een 300d in goede staat kost u al gauw $15k, en voor die prijs krijgt u een iconisch stuk Mercedes-geschiedenis dat in de loop der tijd alleen maar in waarde kan stijgen.

Wordt de aanduiding 300d alleen geassocieerd met de W123?

Door de jaren heen werd de aanduiding 300d voor veel verschillende modellen gebruikt, van de jaren ’70 tot de jaren ’90. En het werd verondersteld een 3 liter Mercedes dieselmotor voor te stellen.

Maar de w123 en de w124 waren de meest populaire 300d aangedreven modellen. Beiden deelden een gelijkaardig onderstel en de meeste betrouwbaarheidsverslagen zijn min of meer dezelfde. Mercedes bleef de 300d aanduiding in de E-klasse gebruiken als de E300d tot 1998.

  Wat is de meest betrouwbare Volvo?

Hoe werkt de modelaanduiding tegenwoordig?

Vroeger was de modelaanduiding gebonden aan het type aandrijflijn van het betreffende model. Een E500 4 Matic was bijvoorbeeld een 5,0-liter E-klasse met vierwielaandrijving en een benzinemotor.

En door dit te doen slaagde Mercedes erin om de boodschap over verschillende soorten aandrijflijnen naar de klanten over te brengen. Maar, aangezien de moderne motoren drastisch veranderen zijn dergelijke benamingen niet meer waar zoals ze ooit waren.

Een E63 AMG was een E-klasse met een 6,2 liter V8-model van AMG. Tegenwoordig wordt de E63 aangeboden met een 4.0 liter V8. Hetzelfde gebeurt in de hele auto-industrie. Porsche heeft bijvoorbeeld een sterk merkimago opgebouwd voor zijn 911 Turbo S als de top van de lijn 911 met een turbomotor.

En Porsche heeft onlangs de Taycan uitgebracht, en de top van de lijn Taycan heet de Taycan Turbo S. Die naamgeving is niet logisch, want de Taycan Turbo S is een elektrische auto, en elektrische auto’s hebben geen motor met geforceerde inductie.

Daarom veranderen veel autobedrijven de naamgeving van hun modellen, en koppelen ze die aan andere aspecten in plaats van aan de aandrijflijn. Zo’n bedrijf is Audi, dat zijn modelbenaming veranderde om aan te sluiten bij het vermogen van specifieke motoren, wat zelfs in de EV-afdeling zinvoller is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts